Gå til innhold

sigurdsen

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Interesser:
    Askim
  • Kjøretøy
    2000 BMW 530DAT

sigurdsen's Achievements

  1. Startmotor kjøpt brukt hos hugger selges. Skulle funke fint. Men jeg fant ut at det var problemer i tenningen - ikke med starteren. Så den starteren ligger i esken sin og samler støv. Den ble aldri montert. Noen som trenger? 1000 + frakt ? Kan evt byttes i noen kurrante felger, viskermotor/arm (bak) eller noen deler til bakluke. Mvh Torbjørn Sigurdsen, Askim
  2. Hei, jeg har vært på tur og hentet bilen på gardermoen etter en uke borte. Dagen etter så har jeg fått en sånn uggen skrapelyd som høres ut som om den kommer fra under baksetet. Den kommer kun når jeg kjører og gir litt gass. (fra 2000 omdreininger og uansett gir, om det er i D eller om jeg overstyrer 1-3) Lyden er omtrent lik uansett gir og dermed hastighet, og endrer seg ikke om jeg kjører rett fram eller svinger. Dersom jeg setter den i N og gir gass er det ikke noe lyd. Det jeg tenker er at det kan være fra diffen. Jeg tenker å begynne med å skifte olje på den, og håpe at det ikke er girkassa. Noen andre ideer på hva jeg bør se etter eller teste når jeg heiser opp bilen? Alle innspill og erfaringer er mottatt med stor takknemlighet. Torbjørn S. 2000 BMW 530DAT
  3. Er det et startrele utenom det som er på starteren, jeg trodde det ble byttet med starteren? Hvor finner jeg det i så fall? Angående vanninntrengning så hadde jeg vann i lampen som var over speilet (så at det dryppet ned på girveksleren, veldig rar opplevelse), men det har bare vært en gang, og det var ikke vann der da jeg hadde problemet. Jeg har haynes bok på alle andre biler jeg har hatt, men jeg har ikke funnet for diesel 5 serie.
  4. Først vil jeg takke for et enormt bra forum som har hjulpet meg gjennom tre bmw'er. Så vil jeg spørre om det er noen som kan hjelpe med følgende mysterium med min 01 e39 530DAT (pre-facelift) : Av og til starter ikke bilen. Problemet kom mer og mer og jeg kunne tilsynelatende fikse det med å dunke hardt i startmotoren. Derfor byttet jeg startmotor. (Det var nok på tide, for bilen startet mye kjappere og finere.) Men jeg fikk likevel problemer inni mellom og klarer ikke å identifisere noen fellesnevner. Så etter en del etterforskning så fikk jeg kjøpt bakstykket til tenningslåsen. En dag når bilen var helt død, så byttet jeg bakstykket og bilen fungerte strøkent derfra.... i en måned.... på vei hjem fra svigers med bilen full av bagasje og kone og unge så vil ikke bilen starte da jeg skulle kjøre av mosseferga... Kort sagt så ble vi tauet av ferga og fikk etter lang tid i høljregn og shorts tyvkoblet startmotoren. Siden har den fungert fint igjen.... SPM: Noen som har erfart at ledninger i dør eller bakluke kan forårsake at startsperren slår inn? (varmen i speilet på førersiden er gåent og baklukeledningene ser skumle ut - varme og visker bak funker ikke.) Er det evt noen tips på andre plasser som jeg kan se etter feil? (Har sjekket sikringer 1 gang i alle fall.) Noen som har diagrammer for det elektriske på e39? Kan for øvrig nevne at automatgiret flytter seg fint over i P og N, så jeg tror ikke det er den bryteren. Jeg skal bytte gløderør, men kan ikke tenke meg at det skal ha noe å si.
  5. Hei, det jeg fant ut var følgende: Jeg bestillte ny veivakselføler og sammen med en kompis så prøvde vi bytte den. Etter et par timer så syntes jeg det var så himla komplisert, og etter å ha sjekka haynes grundig og fått sluppet til selv, så så jeg at det som kompisen hadde prøvd skifte var kamakselføleren bummer! Så vi monterte den på plass igjen, også begynte vi på veivakselføleren. Den satt sinnsykt godt fast, og siden det allerede var langt på kveld bestemte de to gode naboer å spraye/rense føleren og området rundt grundig med wd40. Siden gikk bilen i 4 måneder uten å gi en lyd fra seg... helt fantastisk! Så enten var det sprayingen og riklingen i veivakselføleren eller så var det begynnende demontering av kamakselføleren. Men nå nettopp har han begynt å tulle litt igjen, så jeg har bestillt ny veivakselføler og skal gjøre et nytt forsøk på å bytte den i sommer. Vet ikke om det var svar nok eller for mye? mvh, Torbjørn
  6. Vil det være noe som en fikser med en ny føler, eller er det typisk noe en kan sjekke om det er "skrudd ordentlig fast"? Jeg fant følgende bilde på gs sine sider. Regner med det er del nummer 9 #12141703277 som kalles Impulsgiver der. Men i Haynes står det en del om noen pakninger som evt. må byttes, hva kalles de? Det står også ledningen må strekkes akkurat som den originalt ligger, er det veldig knotete å komme til? Takk for konkret svar. (Vil avlesning med diagnoseverktøy bekrefte en sånn feil?) mvh, Torbjørn S
  7. Hei, håper noen kan assistere, jeg sliter litt med en irriterende feil. -97 320i touring E36 M52B20. Følgende skjer: Scenario1: kjører som vanlig, plutselig stopper motor, turteller faller til null (ingen andre lys eller noe er utenom det vanlige), og før jeg reagerer er alt normalt igjen. Scenario2: som over, bare at motoren ikke går tilbake til normalt. Jeg triller til siden. Slår av tenningen, starteren går, ingen tenning. Så etter et tilfeldig antall minutter, sekunder så kan jeg vri om og alt er normalt. Klarer ikke finne noen fellesnevnere, vått/tørt vær, varmt/kaldt vær, varm/kald motor, høyt eller lavt turtall. Jeg har nettopp skiftet tennplugger, og de så greie ut litt lys brunt/grått belegg på alle. Får ingen feilmeldinger med lamper i dashbordet og motoren fusker ikke (annet enn akkurat når den er uten tenning), den går fint opp i hele registeret. Noen ideer? Forresten noen som har lest om gasspedal-trickset for å lese av koder på odb1 bmw'er? Har et odb2 interface, men så vidt jeg har skjønt er det ikke noe odb2 på europeiske e36 før 2000. Håper på svar eller innspill, takk for mye bra info forresten. mvh, Torbjørn S.
×
×
  • Opprett ny...