
Dr.NoGood
Medlem-
Innholdsteller
36 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Oslo
Dr.NoGood's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Tyskland innfører en ny type kontroll av dieselbiler
emne svarte i Dr.NoGood sin Fredrik i Annet BMW og motorprat
Justemann: Jeg er rimelig sikker på at om du kjøper en bil med dokumentert 40hk for lite så har du en god sak overfor forhandler. (Det er likevel vanskelig å se hvilken relevans dette har i en diskusjon vedrørende statens muligvis kommende avgiftspolitikk.) FrodeD: Det er vel ikke nødvendigvis en fordelaktig sammenheng mellom gammel og slitt motor og utslipp fra denne. Så lenge avgiften i hvert fall delvis beregnes fra bilprodusentenes dokumenterte originale utslippstall tror jeg du har lite å stille opp med dersom du har en gammel motor som etterhvert kjører langt utenfor opprinnelige driftsbetingelser. -
Tyskland innfører en ny type kontroll av dieselbiler
emne svarte i Dr.NoGood sin Fredrik i Annet BMW og motorprat
Er det noen som vet hvilke komponenter som viser økte utslipp ved chiptuning? En del påstår jo at drivstoff-forbruket reduseres ved ordentlig tuning. I så fall kan/burde ikke tyskerne være bekymret for økte CO_2-utslipp. Da er det heller lokalt viktige komponenter som spesielt NOx og partikler/sot det henvises til. Finnes det data på dette som inkluderer endring i driftsparametre for motorene før og etter chipping? -
Tyskland innfører en ny type kontroll av dieselbiler
emne svarte i Dr.NoGood sin Fredrik i Annet BMW og motorprat
For det første er ikke CO_2 helseskadelig. Riktignok er det ikke gunstig med for høy CO_2-konsentrasjon pga. at oksygen-konsentrasjonen blir for lav. Det gjelder alle gasser, men først ved betraktelig høyere konsentrasjoner enn det som er av CO_2 i atmosfæren nå. For det andre er det få mennesker her på jorden som mener at klimavariasjonene er menneskekapt eller -styrt. Det vi kan diskutere, og som også diskuteres i fagmiljøene, er om, og i så fall hvor stort, det menneskeskapte bidraget til atmosfærisk temperaturendringer er. -
Spruddel, Jeg tok absolutt ikke dine utsagn negativt opp og er klar over at tekst gir større rom for feiltolkninger. Dette er jo et tilbakevendende problem i mange tråder. Ønsker for øvrig deg og resten av bimmers-folket en god juleferie!
-
Stemmer kanskje at Terje Schie tar seg godt betalt, men det er nå i hvert fall et tips i henhold til det trådstarter spør etter. Kanskje du kunne oppgi navn til de to andre stedene du fikk pris, spruddel, så kan Svennis og andre vurdere dette selv?
-
Kan anbefale Auto-Skade Terje Schie AS på Lørenskog. Fikk lakkert opp ene sida der uten at jeg så noen forskjell mot eldre lakk.
-
I dag stopper Uniol produksjon av biodiesel
emne svarte i Dr.NoGood sin Nautiluz i Annet BMW og motorprat
Nei, det er ikke en vedtatt sannhet at temperaturstigningen er menneskeskapt i sin helhet. Det er sannsynliggjort av en lang rekke data og modelleringer at menneskeskapte CO2-utslipp gir et bidrag til pågående global temperaturøkning. Dette er altså en teori som, i likhet med andre hypoteser, enten forsterkes eller svekkes av nye data og ny viten. En eventuell ny teori må tilsvarende sannsynliggjøres eller forkastes ut i fra tilgjengelig datagrunnlag. -
I dag stopper Uniol produksjon av biodiesel
emne svarte i Dr.NoGood sin Nautiluz i Annet BMW og motorprat
Det er fint med folk som tilsynelatende har lest seg opp, men som ikke (egentlig) forstår forskningsverden generelt og empiri spesielt. Et viktig prinsipp innen vitenskap er å danne beste konsensus utifra tilgjengelige data, uten å blindt stole på utgangshypotesen. Man kan sikkert på et vist detaljeringsnivå stille spørsmålstegn ved IPCCs konklusjoner, men konsensus her er dannet utifra tilgjengelige empiriske data fra en, i global og historisk målestokk, gigantisk database, og konklusjoner/modellbetraktninger er etablert som sannsynlige utifra dette. Du kan eksempelvis google Mauna Loa og finne at den globale middeltemperaturen er i en stigende trend og (så langt) sammenfaller med økningen i atmosfærisk CO2-konsentrasjon. Diskusjonen er altså ikke om den globale, atmosfæriske temperaturen stiger (gradienten altså, ikke nødvendigvis to påfølgende år), men hvor stor andel av dette som er menneskeinitiert. Når vi nå omsider har kommet inn på en vitenskapelig og for tiden akademisk debatt her på bimmers er det også interessant å dra fram kildekritikk og påstandhenvisninger. Major Werthers påstår eksempelvis at "hysteriet med CO2 (jeg antar det er karbondioksid og ikke di-kobol(-titt) du skriver om)-(...)handler om penger og makt". Jeg antar dette kan dokumenteres i en eller annen, fortrinnsvis akademisk, form. Hva er det folk flest og politikere er hjernevasket med? Hva er det som stinker? Kom gjerne med datagrunnlag og etterprøvbare hypoteser. I motsatt fall er dine påstander kun det, og ikke mer. -
I dag stopper Uniol produksjon av biodiesel
emne svarte i Dr.NoGood sin Nautiluz i Annet BMW og motorprat
Om dere gidder å lese litt: Bio-drivstoffbransjen og tilhørende teknologi og produkter er et såpass komplekst tema at det er vanskelig å ha full oversikt. Jeg innehar heller ikke all kunnskap om denne tematikken, men kan komme med noen saksopplysninger. For det første er det greit å skille mellom biodiesel og bioetanol når det gjelder konkurranse mot matvarproduksjon. Det er i hovedsak produksjon av bioetanol som har stått i konkurranse mot bruk av råstoffene som mat. (Utgangspunktet for bioetanolproduksjon er hovedsakelig sukkerrike vekster som sukkrerør og mais, bortsett fra eksemplevis Borregaard som produserer fra norsk furu.) 1. generasjon biodiesel er basert på oljerike vekster (raps-, soja-, palmeolje mm.) og fettressurser (slakteriavfall o.l.) og har så langt hatt liten innvirkning på matpriser og -leveranser. Imidlertid kan nybrott og plantasjedrift medføre sterk reduksjon i CO2-gevinsten knyttet til 1.gen biodiesel. I tillegg er denne produksjonen opphav til CO2-utslipp ved innhøsting og transport til prosessanlegg. 1. gen biodiesel er heller ingen diesel som sådan, men en ester (FAME - fatty acid metyl ester). Generelt har denne ok forbrenningskarakteristikk (cetan-tall mm), men har dårligere kuldeegenskaper og lagringsstabilitet enn fossil diesel. Høy innblanding i vinterhalvåret er derfor langt fra trivielt og vil kunne medføre tiltetting av filtere (sedimentering) og problemer for dieselpumper (forhøyet viskositet). Statoil har nå en innblanding av 1. gen-biodiesel på 7%, mens kravet er 2.5%. De andre leverandørene har lagt seg på 5% innblanding, Når veiavgiften pålegges biodiesel vil leverandørene sannsynligvis redusere innblandingen til kravet (2.5%) siden prisfordelen med høyere innblanding forsvinner. Synsing fra min side: Det er to momenter som gjør at regjeringen avgiftsbelegger (1.gen) biodiesel: 1: Omsetningsvolumet har økt til en grad der det er et signifikant bortfall av statlige inntekter. 2: Råstoffenes sporbarhet og bærekraft (CO2-gevinst, konkurranse mot annen bruk o.l) er ikke godt nok kartlagt av produsentene og det kan derfor settes spørsmålstegn ved klimagevinsten av 1. gen biodiesel. Løsning (fortsatt min synsing): 1: Øk omsetningspåbudet for biodiesel til 5% 2: Avgiftsbelegg innblanding opp til 5% 3: Avgiftsfritak for innblanding over kravgrensen. 4: Sett krav til sporbarhet og bærekraft for levert biodiesel 5: Sett (inntil videre) avgiftsfritak for 2.gen biodiesel (FT-diesel fra trevirke) -
Min introduksjon til bimmers kom gjennom google-søk på "bmw 320D turbohavari". Hadde nok ikke verdens beste start som BMW-eier, men er uansett nå veldig fornøyd med både e46-børsa og bimmers.
-
Til orientering har Otto Olsen AS på Lillestrøm godt utvalg av pakninger inklusiv o-ringer (NBR og Viton bl.a.). Sære mål skal ikke være noe problem da de har egen produksjon. Jeg har brukt o-ringer derfra på jobb og er så langt fornøyd med levering og kvalitet.
-
Både veivhusfilteret og EGR-ventilen (exhaust gas recirculation) er lett tilgjengelig på bilen din. Du må ta av motordekslene så finner du disse hhv. til venstre bak på motoren og til høgre fremme på motoren (sett forfra). Veivhusfilteret kan du bytte ut med oljeavskiller (det er vel kun denne GS selger nå). Det er noe pakningsstyr der, men det er ikke stress å bytte disse. Jobben er gjort på en halvtime om du ikke kløner for mye. EGR-ventilen er festet med fire skruer samt at det henger et par rør på denne. Ventilen er lett tilgjengelig og burde kunne byttes uten store problemer. Er ingen pakninger der, om jeg ikke husker feil. PS. Hvorfor skal du egentlig bytte denne?
-
Nice... Kan man i så fall bytte lager eller er det ny kompressor som gjelder?
-
Har lignende lyd i AC-en og kanskje spesielt når, som du skriver, bilen henger på gir i nedoverbakker. Jeg har aldri bekymret meg for det og har ingen store planer om å gjøre det heller om ikke noen skulle komme opp med en kjip forklaring her. Børsa mi har gått 200.000 km og jeg har hatt den i 70.000. Bortsett fra turboras og andre småsaker har denne vært en svært bra bil for min del.
-
Har tatt diagnose med Carsoft. Fikk opp to typer feilmeldinger: 1) 4530 Charge pressure positioner - Regulation: deviation, pressure too low 2) 4212/-22/-32 Cylinder 1/2/3: activation interrupted. Noen som kan tolke disse meldingene?