E46Johnny
Medlem-
Innholdsteller
251 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Hommersåk.
E46Johnny's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Du skriver ingenting om hvilken farge det er på oljelampa!! Hvis olje lyset er gult kan det være feil på olje nivå sensoren hvis peile pinnen ellers viser at det er nokk olje på motoren. Er lyset rødt har det noe med oljetrykket og gjøre og bilen skal da "normalt" ikke kjøres, men treg olje trykk bryter forekommer.
-
Lenk armen de fleste av oss tenker på er del NR:5 (støttestag) i linken. - http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... ClDreCdH1w Et vanlig problem på E46 ihvertfall. Litt usikker på hvilken del helgeb mener men muligens en av bærearms foringene eller kulene, da forstillingen på E9X ikke er lik som E46. På E9X er det et casterstag del nr:9 og en bærearm del 14 i denne linken. - http://nettbutikk.gsbildeler.no/startup ... ClDreCdH1w Det er i hvert fall det jeg finner av deler som dekker svara som er gitt her. Ser at likene mine ikke gir rett bilde, så hvis du går til GS bildeler sin nett butikk, skriv eventuelt inn dit reg nr, velg deretter fliken slite deler, Til venstre i bilde velg forstilling, og delekatalog ETK31, I øvre linje midtre bilde vill du finne bære arm og casterstag, og i nedre linje bilde til venstre vill du finne "lenk arm" støttestag til stabilisatorstag. Håper dette hjelper.
-
LØST! E39 - dårlig kvalitetsfølelse ved girskift (manuell)
emne svarte i E46Johnny sin Hollabaloo i Teknisk
En mulighet som ikke er uvanlig på eldre biler er at clutchen ikke frir ordentlig pga at det er mye gammal dritt på direktakselen inn til girkassen (den akselen som clutch plata sitter på) dette gjør at clutchen ikke ordentlig blir koblet fri fra svinghjulet. At dette blir bedre når motoren er varm kan skylles at den oljeholdige møkka blir varma opp og ikke lenger lager like store problemer. Har periode vis det samme problem på E46en men det blir mye bedre etter et olje skift, husk å bruke riktig olje. Slarken i giroverføringen skylles nokk slitte overføringsforinger, noe som ikke er så uvanlig. Rogue Engineering har kansje noen av de beste delene til BMW`s giroverføring og et veldig bra short skift system. Les om deres deler de har noen meget godt gjennomtenkte systemer. - http://www.rogueengineering.com/ -
En rimelig mulighet er lenk armen mellom stabilisator stag og fjærbein. Et forsøk du kan gjøre er å gå på apoteket og kjøpe en kanyle og en kort litt tykk nål, så tar du litt olje eller rustløser i kanylen og stikker hull i gummi membranen og sprøyter det inn bak gummi mansjetten. etter en liten kjøretur vill du ha smurt opp lenk armen. det samme han gjøres på alle opphengskuler med gummimembran. Ellers kan du jo bare begynne i den rimelige enden og bytte lenk armene, de koster vell ca 350 - 400kr stykke.
-
Tk Økonomitrimming kan muligens hjelpe deg med deler du trenger til disse forgasserne. - http://www.tktrimming.no/ Korrekte halsringer, dyser og emulsjonsrør er viktig for å holde bensinforbruk under kontroll for en bil som brukes mest på landevei. En for stor forgasser, halsring, dyser osv, vil gi dårlig forstøving av bensinen på lave turtall og dårlig respons i motoren. Normal matematikk på en 2 liters motor i tilnærmet original stand vill gi deg forslag på en ca 40mm forgasser mener å huske at hals ringene kunne være mellom 32 og 36mm litt etter hvor du satte turtall grensen. Dyser for luft og bensin i tomgang og fullgass systemet må også stemme, samt emulsjonsrøret som jevner ut mellom tomgang og fullgass dysene tilpasses motor karakterstikken. FilterKing har gode filter/bensintrykk regulatorer. Husk at en forgasser er en ganske sammensatt enhet som må tilpasses bruken den er tiltenkt, og at dette krever en del erfaring. Når det gjeller kvalitet er Dellorto ofte en bedre konstruksjon en Weber og solex, den har bla egen start forgasser istedenfor chok spjeld og at fullgass dysa er mer aerodynamisk plassert i innløps trakta, samt at den holder den justrerbare blandings innstillingen på tomgang bedre.
-
Normalt er den typen lekkasje forårsaket av at den vann avvisende membranen bak dør trekket er blitt gammelt og utett, og/eller at tettemassen som limer membranen til døra er gammel og ikke lenger er like elastisk og derfor slipper vann gjennom, og/eller defekte eller løse klips på dør trekket. klipset til dørtrekket har en gummi tetting som kan lekke. Du kjenner igjen denne typen lekkasje lett ved at det er fukt i overgangen mellom dørtrekket og selve døra. Så prøv å bytt eller tett membranen bak dørtrekket og sjekk dørtrekk klipsa. Den lekkasjen kan være noe dritt å få tett dessverre. Jeg fikk samme lekkasje i min bil på begge fordører etter bytte av vindusheis motorer. Passasjer døra lakk en gang, ble tettet med ny membran og alt var ok. Fører døra har hvert inne til reklamasjon for lekkasje 4-5 ganger byttet 2 membraner og alle feste klips til dørtrekket, nå ser det kun ut til å lekke hvis jeg spyler på døra med en kraftig vannslange. Så dette er ikke et ukjent problem blant BMW folk. Hvis du bytter deler selv, vær nøye når membranen plasseres, pass på at klipsa til dørtrekket ikke havner på kanten av membranen, denne lille skjevstilling er nokk til at vann kommer inn gjennom klipsa.
-
Jeg er selv gammal bil mekaniker, og noe av det viktigste er å ikke bruke BMW forlengede oljeskift intervall. Narvesen har eller hadde nettopp et engelsk BMW blad som tok for seg vedlike hold, og informasjone kom fra flere uavhenige BMW verksteder. Les tråden: BMW dieselmotorer, nyttig info (oppdatert) for nyttige tips. Still nødvendige spørsmål om din motor til trådstarter. "TRF-Racing" Du vill da være bedre rustet til å foreta de rette valga for mest mulig glede av bilen. Hvis du Googler swirlflaps vill du se at det er et problem for noen, men det er ikke bare BMW sine motorer som har dette utstyret og som får de aktuelle problemene. Hvis du ikke ønsker å fjerne de aktuelle ventiler og flaps er det mulg å gjøre som andre her inne har gjort, nemlig ved jevne mellomrom demontere og rengjøre de aktuelle delene. Det skal så hvit jeg husker være en tråd om rensing av ERG og innsug, en dirty jobb men kan spare deg for et motorhavari. Her svarte jeg hvis for raskt, da jeg ser du har fått mye av innfoen jeg skrev.
-
Demonter og smør opp gjennomføringen til pusseren før den setter seg helt fast. Vær forsiktig når du tar av pusserarmen, siden den er av plast brekker den ganske lett. Min rusta helt fast og måtte borres ut, ikke kjekt i ei rute som koster mange tusen å bytte. Det best vill kanskje være å bytte gjennomføring siden den nokk er noe slitt. Ta en titt i dele katalogen til GS bildeler, der er det "expoderte" tegninger som viser prinsippet for monteringen.
-
Jeg går ut fra at luttrykket i dekkene er korekt og at det ikke sitter noe mellom felg og nav ved montering av felgene, (flere felger har løse ringer som kan sitte igjenn på navet). Kontroler nedre opphengskule for slark ved og rikke hjulet frem og tilbake mens du holder hendene i pos kl 6 og 12, kula sitter i en gummi foring, så ikke bruk for mye kraft for da flekser foringen. Det kan jo og være slark i ytre og "indre" styrekuler ut fra tanstanga, og sjekk kula som holder bærearmen til rammevangen samt den store gummiforingen i bakkant av bærearmen, det finnes 2 typer av denne orginalt en på 60mm og en på 66mm. Noen dekk kan bli midlertidlig urunde pga feilaktig lagring og få et flatt punkt på rullebanen, men dette pleier å bedre seg etter at dekket har oppnått normal driftstempratur. Virker litt merkelig at den rister også på vinter hjula når du byttet til bake.
-
Vill tro at innmaten er utslitt på anlegget ditt ja. Jeg har hatt flere simons annlegg og de har bråka mye etter 2-3år. Fylle på nytt dempematriale toror jeg kan bli litt problematisk, siden pottene må sprettes opp, demping byttes og pottene må deretter sveises sammen igjenn.
-
Det er ikke sikkert at den knappen virker da det er en mulighet for at utgangen på sentrallås styringen er deffekt, siden han sier at knappen på nøkkelen ikke har virka på flere år, men er sentrallås modulen ok er det en mulighet.
-
Jeg mener å huske at Larvik motor gjorde slikt arbeid. Ellers er vell Widmer motor i lillesand en som kan gjøre mye ifb motorer, er sønnen som faren PETER så er jobben topp kvalitet. Du bør/må ha med de delene som du nevnte, og du bør også vurdere å ballansere/vekttillpasse veivstaker og stempler for optimal funksjon. Litt youtube linker som demonstrerer tekknikkene som brukes. Balansere veiv: BMW Connecting Rod Modifications: Automotive Connecting Rods 101: Connecting Rod Balancing: Pistons & Connecting Rods: Flywheel lightening and Balancing: Flywheel Installation - Quick Tip: Håper at disse klippa hjelper litt med hva som skjer og hva som kan/bør gjøres.
-
Jeg har fra tidligere hatt god erfaring med ferrodo racing klosser, men de heter sikkert noe annet i dag, de støva veldig lite og bremsa bra, men de inneholt asbest, så jeg kjøpte de siste de hadde til gamle opelen. Jeg vet at flere er fornøyd med disse http://www.ferodoracing.com/it/car_racing/ds_2500.htm og de passer til litt banekjøring også.
-
Jeg ser i denne tråden at det er mye missoppfattning om motor trimming og hvordan de forskjellige delene hvirker sammen. Så for de som er interessert i emnet og som er villig til å bruke en del tid på å lese seg opp på "ordentlig" motor bygging og tuning om å kontakte. - http://www.automobilia.no/automobilia_V1/v1/index.html - http://www.lafri.se/group.asp?group=1171 Dette er bokhandlere som har eller skaffer det meste av tekniske bøker jeg har personlig lest minst 10-12 forskjellige bøker om tuning av motor spesielt, og disse bokhandlerne har skaffet og tipset meg på telefon om mye som ikke nødvendigvis står på nettsiden. Veldig mye av litraturen er amerikansk så V8 motorer er ofte emnet. Men alle "grunn prinsippene" om økt effekt er det samme for alle typer motorer. Dette er pensum som begynner der bil mek linja slutter. Jeg ser på enkelte komentarer at litt forståelse for hvordan ting henger sammen hadde kunnet ryddet opp i en del missforståelser som oftest er komentert. Så en generell komentar til hvorfor så lite effekt for pengene, BMW lager noen av de beste motorene som finnes. Dette gjør at ytterligere effektøkning nødvendig vis kommer til å koste penger og at gevinsten ikke er så stor. Et eksempel er at en typisk 2 liter motor på 70-80 tallet hadde 90-100hk BMW henter i dag ut over 170hk fra samme slagvolum i dag ved hjelp av mer avansert teknologi og mekanik (16 ventiler, twincam,og avansert motormanagment. dette var avansert nesten race spec på eks 70 tals motorer, selv om teknologien var i bruk lenge før krigen spes på fly.
-
Jeg har periodevis omtrent samme feil som deg, og etter å ha snakka med en BMW mek var han rimelig sikker på at det var utgangen på sentrallåsmodulen som begynte og fuske, ny modul kommer på i overkant av 6000kr inklusive montering og programering. Men i min bil tennes kupelyset når jeg trykker på åpne knappen på nøkkelen, men knappene spretter ikke opp, Sitter jeg inni bilen og betjener låse knappen mellom setene går heller ikke knappene opp, men jeg hører at det klikker i sentrallåsmodulen. Låses bilen opp med nøkkel åpner settfølgelig fører døra men di andre forblir låst og de invendige håntaket på de ander dørene er koblet ut slik at dører ikke kan åpnes fra innsiden. Jeg tror også at luka over bensin lokket er låst, så blir det helt gale er dette ikke noe en kan kjøre lenge med siden en muligens ikke får fylt opp tanken. Jeg har hatt dette problemet i perioder og BMW mekanikeren ba om så mye info som jeg klarte å finne ut av for å lette feil søkingen, så hvis du kjener igjenn de fleste punktene som jeg har listet opp kan det som sakt være sentrallåsmodulen. Jeg må også si at det kan gå uker og måneder mellom hver gang dette skjer, men mistenker at kraftig regn eller noe kulde kan gjøre at det opptrer oftere. En annen mulighet er dårlig battteri i nøkkel, eller dårligladdet batteri hvis du har nøkkel som lades under kjøring. Nytt bateri til nøkkel betalte jeg 35 kroner for hos BMW. Men hvis Feilen bare kommer når du vasker bil og det er kalt kan det være at låsen fryser, Nokk en mulighet hvis bilen ofte er vanskelig og åpne kan være antenne forsterkeren er dårlig, denne sender signalet fra nøkkelen til sentrallåsmodulen. Ved feil på eller dårlig antenneforsterker vil også radioen få dårligere signal, så har du trøbbel med radio motak kan forsterkeren være synderen. Er du uheldig kan det vær flere av overnevnet feil, jeg har en mistanke om at min antenneforserker ikke er av de beste, for jeg må stå max 1-2 meter fra bilen for at den skal låse opp, og radioen er ikke av de beste.