![](https://bimmers.no/repository/set_resources_1/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
Erebus
Medlem-
Innholdsteller
1928 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Erebus's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
Pekka reagerte på et innlegg i et emne: En reise i Tid - Alpina E12/E28
-
Jeg er ikke noe mer uforskammet enn du er ovenfor andre bilprodusentene på foregående sider når du drar dem frem i sammenligninger med dine kjære porscher. Ord som patetisk og latterlig sitter løst, mens du nå plutselig blir støtt når de brukes om ditt hjertebarn. Det at du liker å bruke wikipedia og produsentenes egne brosjyrer er ingen hemmelighet, det sakses og klippes over en lav sko i enhver sammenheng - og det er det sikkert mange som setter pris på Nå er det nå engang sånn at folk ikke svelger produsentenes egne erklæringer sånn uten videre og erklærer dem for god fisk - de vil gjerne etterprøve påstander. Og godt er det! Skepsis er alle vitenskapers mor! Dette har blitt gjort både i Auto, Motor & Sport med profesjonellt måleverktøy med svært lite flatterende utfall for Porschen. Den blir regelrett latterliggjort både fra stillestående og i fart, til tross for at den er en vesentlig dyrere bil. At på til foreligger det i tillegg til disse profesjonelle målingene fra kanskje verdens mest troverdige bilmagasin - videobevis i form av rullende kappkjøring under kontrollerte forhold på en flyplass - der tallene fra auto motor & sport blir etterprøvd i praksis og man ser med sine egne øyne at BMW`en er totalt overlegen. Til tross for dobbelt opp med beviser velger du altså å lene deg på porsche sine egne oppgitte tall - snakk om å sutte på labben! Jeg har aldri reist tvil om din erfaring med biler - så enten refererer du til noen andre, eller så bruker du en innbillt stråmann for å reise tvil om min erfaring. Uansett mener jeg erfaring eller mangel på sådan er helt uinteressant i en såpass banal diskusjon som hvilken bil som er raskest. Ingen behøver et erfaringsgrunnlag for å kunne debattere for og i mot ytelses-sammenligninger som er GODT dokumenterte i praksis og etterprøvd i medier. Det er vel heller et litt mindre begavet forsøk på hersketeknikk når argumentene ikke lenger holder mål. Hva har det å si hva slags bil du har kjørt før? Er det i så fall en foreldelsesfrist tilstede også siden du stort sett bare har kjørt undermotoriserte peugeoter og familiefraktere de siste 25 årene? Kan du vennligst opplyse om hva slags bakgrunn som du mener kreves for å delta i en slik diskusjon dersom du er av den oppfatning at man må ha erfaring med sportsbiler for å delta i en diskusjon. Helt høl-i-huet logikk... min familie har disponert og eid mange sportsbiler som jeg har hatt gleden av å kjøre, også porscher. Ser derimot i motsetning til deg ingen grunn til å trekke dette frem i en slik debatt. Her bør fokus ligge på aksellerasjonssifre og video-sammenligninger heller enn "jeg har eid finere biler enn deg". Det er vel fullstendig likegyldig at du har kjørt porscher på en bane i tyskland - hva har det med diskusjonen å gjøre? Skal det gi deg mer troverdighet når alt du uansett gjør er å referere til aksellerasjonstall på http://www.porsche.com? Det er ganske hovmodig å kreve erfaring for å diskutere en såpass triviell sak som hvilken bil som er raskest... kom igjen nå fredrik - du er en voksen mann. Dette blir for dumt Nei, skjerpings fredrik. Du drar ditt gode navn og ettermæle ned i søla ved å synke såpass lavt som du gjør nå. Dette er ikke bimmers verdig BMW F10 M5 har vist seg å være en raskere bil enn Panamera Turbo S i alle praktiske henseender. Og så setter vi en strek for denne gang..
-
GT-R koster jo 600.000 i sverige ( eller kostet når den ble lansert)... Tror det er rimelig mange her på forumet (inkl. undertegnede) som hadde dratt ned til banken og belånt leiligheten for å kjøre rundt i noe slikt... Den parkerer jo alt ( ja til og med panamera turbo fredrik )
-
Helt enig fredrik! Juke GT-R er helt rå! Den er så stygg at den blir kul igjen Ihvertfall noe annet enn alle disse såpestykkene...
-
De to aktuelle bilene er begge gitt rullende start ved 50 kmt og porschen blir direkte frakjørt opp til 250. Fint vi kan være enige om det og så er vi alle venner igjen...
-
BMWLÆRLINGs Mini Cooper SD 2012 **solgt** :`(
emne svarte i Erebus sin VegarVS i Bilder og filmer / Show-off
hehe.. men dieselbiler kan gi deg store regninger de og.. -
BMWLÆRLINGs Mini Cooper SD 2012 **solgt** :`(
emne svarte i Erebus sin VegarVS i Bilder og filmer / Show-off
Bensin da? 528i synes jeg -
BMWLÆRLINGs Mini Cooper SD 2012 **solgt** :`(
emne svarte i Erebus sin VegarVS i Bilder og filmer / Show-off
Hva slags planer tenker du deg da? -
Jeg er naturligvis ikke helt enig med deg i din analyse, men jeg synes allikevel at ditt innlegg tilfører diskusjonen en stor verdi. Det gjør innlegget fordi det tar opp et viktig poeng. Du etterlyser praktisk erfaring i tillegg til teoretisk kunnskap. Dette er alltid et godt utgangspunkt for en god diskusjon når det gjelder biler. Jeg mener at jeg har betydelig mer erfaring med sportslige biler enn de aller fleste her inne (og helt sikkert i forhold til noen av forumtrollene Erebus har klart å lokke frem i denne diskusjonen). Jeg har i det minste over 150000 Km bak rattet i ulike Porscher i tillegg til ganske mange kilometer i div. andre relativt sportslige biler. Noen vil sikkert påpeke at dette begynner å bli noen år siden, men den grunnleggende erfaringen er etter min mening viktig å få med seg hvis man vil føre en diskusjon om nogenlunde sportslige biler på fornuftige prinsipper. Jeg har også over 400000 Km bak rattet i ulike 3-serier... noe som også er betydelig mer enn de aller fleste her inne har. Jeg tør derfor påstå at forholdet er motsatt når det gjelder f.eks Erebus. Han har ingen vesentlig erfaring når det gjelder sportslige biler og han tilfører heller ikke diskusjonen nevnverdig verdi. Han bruker kun en amatørvideo (som vi har sett før) som støtte i et banalt forsøk på å provosere frem en dårligere diskusjon. Jeg vil imidlertid ikke virke påståelig og jeg erkjenner derfor at filmen kan være korrekt i sin fremstilling av ytelsesforholdet mellom bilene. Dette er åpenbart ikke godt nok for enkelte og dermed tror jeg vi kan konstatere at diskusjonen ikke handler om hva jeg mener eller vet, men om å skape en diskusjon for diskusjonens skyld. Panamera Turbo S vs. F10 M5 er bare Erebu´s påskudd for å føre diskusjonen utover fakta og en nogenlunde fornuftig relevans. Slikt er en perfekt oppskrift for å ødelegge en diskusjon... noe Erebus dessverre også har en god erfaring med her inne (han har blitt utestengt for slikt tidligere). Jeg ønsker ikke å bruke tid på en diskusjon som dette. Jeg har forklart hvorfor, men det er heller ikke godt nok for enkelte her inne og det tiltross for at jeg er trådeier. Urimelig?... absolutt, men hvis poenget er å ødelegge tråden og ellers skape en dårlig stemning her inne er alt åpenbart i skjønneste orden. http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 5DVyNk2coY Her var det mye urelevant prat fredrik som IHVERTFALL ikke tifører diskusjonen noe. Jeg har utelukkende forholdt meg til bilprat - men når du insisterer på å åpne ballet ved å trekke inn alle mulige andre faktorer, får jeg bare følge opp. Når det til stadighet kommer støtteerklæringer til fordel for motpartens syn er det muligens på tide å ta en titt i speilet min danske broder Jeg sliter med å se relevansen i endel av poengene du fremfører fredrik. Hva slags relevans har det at du på 80-tallet har kjørt alle mulige porscher? Totalt uten betydning for diskusjonen og et trist forsøk på hersketeknikk og påberopelse av respekt igjennom det faktum at du er 20 år eldre. En Banal amatørvideo? Javel, jeg har aldri sagt noe annet eller prøvd å tillegge videoen noe som helst adjektiver... Det er rett og slett en HD-film av de aktuelle bilene "head-to-head". Tydelig at filmen provoserer deg siden utfallet ikke var det du ønsket eller håpet på.. Mitt påskudd for å diskutere dette er at jeg nå har lest 30 sider med hyllest av Panamera turbo og dens overlegenhet ovenfor konkurrentene. Du lener deg på oppgitte fabrikkstall som argumentasjon for at ingen andre konkurrenter er i nærheten av ytelsene til Panamera Turbo, når det i realiteten er traksjonen fra 0 som er dens største forte. Med en gang bilene er i bevegelse er det flere biler som kan hamle opp med Panamera Turbo S, til eksempel F10 M5 - som vist i videoen. Dette faller deg visst litt tungt for hjertet, noe som skinner ganske tydelig igjennom i svarene dine der du gang på gang går til personangrep. Det at jeg har vært utestengt tidligere har strengt tatt ikke så mye relevans for denne debatten, jeg tror man forøvrig trygt kan si at hadde du ikke vært moderator tidligere og kjenner folk i teamet hadde det nok blitt en del ferier på deg også fredrik Som sagt, jeg er veldig åpen for å føre en objektiv debatt rundt F10 vs Panamera Turbo - kom gjerne med innspill og synspunkter. Det er litt trist at når debatten ikke lenger føres på dine premisser ( Panamera er best, ingen protest) så må alle - som fredrik 90 sier - "gå hjem fordi vi ikke vil leke på din måte lenger". Vi bør tilstrebe oss en mer voksen attityd enn det Her har du testdata fra siste Auto motor & Sport. Eller er de også useriøse amatører? Som vi kan se av tallene er Porsche Panamera Turbo 1,2 sekunder bak M5 fra 0-160 og hele 2.6 sekunder bak M5 fra 0-200. Det er utklassingssifre, Porschen har ikke en sjanse Total parkering, Panamera blir jo direkte latterliggjort. \:D/ \:D/ \:D/ Selv på paradegrenen 0-400 meter blir Panamera Turbo slått med hele 0.4 sekunder, det blir ikke morsomt før man gjør 0-400 meter på under 12 sekunder, 12.4 blir i denne sammenhengen patetisk Testen er gjort med Panamera Turbo og ikke med S, men 50 hester hadde nok ikke utgjort den store forskjellen når det er snakk om såpass store forskjeller. En pølse i slaktetiden.. Jeg siterer den seriøse tyske tidningen Auto, Motor und Sport: 1st place - BMW M5 (F10) Powerful and rev-loving engine, agile handling, comfortable suspension and many characters - win for the modern M5. "Fascinating". 2nd place - Mercedes-Benz E63 AMG Classic power-limusine with sporty behaviour and a powerful engine with great sound. "Cool". 3rd place - Porsche Panamera Turbo Because of its less power the Panamera can't keep up with the M5, but its handling and traction is top. "Individual". 0-80 km/h M5 3.2 sec, PT 2.8 sec 0-200 km/h M5 12.2 sec, PT 14.8 sec From 80-200 km/h the M5 is 9 sec, the Panamera Turbo 12 seconds. That is a serious butt-kicking. Klasseforskjell
-
Det er ikke min feil at du blir provosert når noen konfronterer deg med fakta vedrørende en BILMODELL fredrik. At du tar det personlig tilsier vel at du muligens er noe i overkant følelsesmessig tilknyttet og sågar ikke spesiellt objektiv. Du avskriver jo i fleng samt latterliggjør andre bilmodeller og merker jamnført med denne bilen og fremhever over 10-20 sider dens overlegenhet. Hvordan da et innlegg som tar til motmæle mot denne ensidige vinklingen for deg fremstår som "provoserende" er bortenfor min fatteevne. Du fremstiller deg jo selv ( og jeg liker også å tenke på deg som) en relativt fornuftig person som liker å rasjonellt sidestille modeller med hverandre, noe som står i skarp kontrast til akkurat din forkjærlighet for Porsche Panamera. Det at du avfeier alle bevis som ikke støtter opp om ditt syn som "useriøse" blir latterlig Fredrik. Videobevisene foreligger og er presentert og produsert på en profesjonell og objektiv måte. At du overser dem fordi du ikke liker utfallet blir som å putte fingrene i ørene og synge "la-la-la-la-la" når noe blir sagt som du ikke liker. Alle som er utstyrt med to par øyne ser resultatet av den videoen. Kan du kanskje utdype HVORFOR du anser videoen som useriøs istedenfor å sette deg på bakbeina og furte? Det er et bedre utgangspunkt..
-
Hva slags discovery var det du byttet mot? Varebil? Hørtes ut som et jævla bra bytte for din del, ligger en 4.8is på finn til 419.000 - men den har jo gått tur retur månen liksom...
-
Må si listen din ligger lavt for å beholde vennskap om du truer med å avslutte dem når noen arresterer deg litt på bilkunnskap fredrik. Husk, vi er alle ignorante på forskjellige områder til forskjellige tider. Livets skole tar aldri slutt...
-
Helt PERFEKT utseende på den Z3`en. sorte nyrer og svære BBS felger. du har usedvanlig god smak (også når det gjelder biler )
-
BMWLÆRLINGs Mini Cooper SD 2012 **solgt** :`(
emne svarte i Erebus sin VegarVS i Bilder og filmer / Show-off
Minien din er veldig fin BMWLÆRLING, til tross for fleipinga tidligere synd du skal selge! Hva slags BMW tenker du på? en E39 M5 ombygg må da være perfekt? Og fredrik, du vet godt at det du burde gjøre er å ha E34`en som helårsvrak og ha en E24 M6 286 hester fra April til Oktober -
Porschen er kun raskere om begge starter fra stillestående fredrik, noe som vel ikke kan sies å være verken særlig realistisk eller nyttig i den virkelige verden. Hvis begge bilene er i bevegelse er F10 raskere. Rullende start krever ikke noe som helst annet enn de to modellene side ved side i en gitt hastighet og flatt jern etter å ha telt til 3. Denne høres jo ut som det reneste politikerprat. Det at bmwen er marginalt hurtigere kan skyldes mer fordelaktig effektutvikling? Er dette en annen måte å si at den er raskere på? For hvis panamera Turbo S ikke evner å slå tilbake hele veien fra 50-250 må man kunne spørre seg hvor tilgjengelig effektutviklingen til Panamera Turbo S er? Uansett er det godt å høre at du innrømmer at F10 M5 er kongen på haugen i realiteten. Har etterhvert blitt endel sider opp og sider ned om Panamera Turbo sin fortreffelighet Kongen er død, lenge leve kongen
-
De få disiplinene du refererer til innebefatter alle stående starter ( altså fra 0 Km/t). Jeg synes ærlig talt ikke det er så veldig spennende når vi taler om biler med 500-600 hester. Det handler bare om grep de første metrene, der porschen med sin firehjulsdrift er overlegen. 0-100 tidene er derfor noe misvisende mht. å fremstille panamera som så mye sprekere enn sine mye billigere konkurrenter. Til illustrasjon kan jeg informere om at Audi RS2 var raskere enn Mclaren F1 til 50 km/t (0-50) tilbake i 1995. Det er likevel kun av akademisk interesse. Jeg hviler meg på videobevisene som foreligger og konstaterer simpelthen at i den virkelige verden der man treffer andre biler på veien i fart, vil en Panamera Turbo S bli parkert av en F10 M5. Dette synes jeg er hyggelig i og med at BMW`en koster det halve av porschen og sådan er mer oppnåelig for oss dødelige... Dette kan du da ikke være uenig i fredrik