tomzern
Medlem-
Innholdsteller
41 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om tomzern
- Bursdag Desember 13
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Kjøretøy
2007 E61 BMW 530XD LCI
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
tomzern's Achievements
-
Hei, Er ute etter et sett fine stoler fra Z3. Ta gjerne kontakt her, eller på 97952845 hvis du har noe. Mvh Tom-Anders
-
Takker for innspill Eier har nå hatt bilen på sitt trofaste BMW-verksted, og de sier selvfølgelig at det ikke er noe galt eller ulyd av noe slag🙄 Litt usikker på om jeg bare bør styre unna denne eller ikke. Kanskje jeg skal få prøvd den en gang til. Den har gått langt, men har komplett og god servicehistorikk, og én eier siden ny. Klart jeg kunne tenkt meg en bil med litt lavere kilometerstand, men det er jo ikke nødvendigvis slik at det er en bedre bil bare fordi den har gått kortere. Vanskelig dette😅
-
Nåværende eier skal ha bilen på verksted for blant annet å undersøke den lyden. Jeg håper de kan finne ut av det, og at det ikke er noe kritisk. Jeg har gitt tips videre om at det kan være dyselekkasje, så får vi se. Takker for innspill
-
Hei, Jeg er i dag eier av en 2007 E61 LCI 530XD og vurderer å selge denne til fordel for en F11 530XD. Jeg var å kikket på en godt utstyrt 2012mod med ca 260.000km på telleren. Bilen er solgt ny i Norge, og har hatt samme eier fra den var ny. Den har også blitt servicert og vedlikeholdt av samme merkeforhandler fra ny. Bilen virket som den skulle, men da jeg kikket nærmere på motor, hørte jeg en tikkelyd fra bakre del av motor som jeg ble skeptisk til. Håper på kvalifisert hjelp her inne til å finne ut hva dette kan være. Jeg har lest meg frem til at registeret er bak på disse, og at designet er mye likt som på N47 som har hatt mye trøbbel med registerhavari. Er derfor redd for at denne lyden kan relateres til register, og det er ikke lett å bli klok på om dette faktisk er et problem på N57 eller ikke på nett. Bilen har jo høy km-stand, men er jevnlig servicert og godt oppfulgt så jeg håper på å kunne få en fin bil til en god pris. Men det blir fort dyrt hvis jeg ryker på et registerhavari om kort tid.. Legger ved video av ulyden jeg refererer til. Mvh Tomzern 66647934_375145503140172_7477017454795843953_n.mp4
-
Motorhavaristen reagerte på et innlegg i et emne: Montert forsterkere i E61 med base stereo uten original forsterker i bagasjerom. Slik løste jeg det.
-
donald duck reagerte på et innlegg i et emne: Montert forsterkere i E61 med base stereo uten original forsterker i bagasjerom. Slik løste jeg det.
-
tthuns reagerte på et innlegg i et emne: Montert forsterkere i E61 med base stereo uten original forsterker i bagasjerom. Slik løste jeg det.
-
Hei! Jeg har pønsket en del på hvordan jeg skulle få bedre lyd i min E61, hvor ingen tilvalg var gjort på anleggsfronten, altså ingen diskanter og kjipe 6,5" basser, og hvor alt var drevet av headunit. Tenkte derfor jeg kunne forklare hvordan jeg løste det, så kanskje andre kan få nytte av det om de vil gjøre det samme Jeg løste det ved å kjøpe en forlengelsesadapter som dette: https://www.ebay.com/itm/Adattatore-prolunga-Cavo-Quadlock-presa-Most-VW-Audi-Seat-Skoda-Opel/263173666145?hash=item3d465f7561:g:yXkAAOSwHjNV8Vos Splittet høyttalerledningene på denne adapteren som dette: Her har jeg trukket en 8-leder kabel som brukes for å forsyne høynivå fra alle 4 utgangene på headunit til JL audio cleansweep DSP (anbefales!) i bagasjerom, samt 4 par høyttalerledninger som kommer fra forsterker i bagasjerom og frem til adapter for å kobles sammen med originale høyttalerledninger uten å kutte i bilens ledningsnett: Slik ble det sammenkoblet. Det var et mareritt å få plass til alt dette bak headunit, men det gikk til slutt : Jeg trakk nye 2,5mm2 kabler fra bagasjerom til subber, som ble byttet til 8". Alle kabler ble lagt på høyre side, bortsett fra kabel for sub på venstre side. Det er litt jobb å trekke kabler i disse bilene, men fikk det til til slutt. Jeg valgte å føre kablene igjennom der hvor originalt ledningsnett går på hver side, og føre de over batteriet og ned helt bakerst for så samlet ut under den plata som ligger under gulvet i bagasjerommet. Jeg monterte forsterkere og DSP på denne plata, for å få det skjult. Stor forsterker er til høyttalere i dører og tak, liten er en tokanaler til subbene. Slik ble det bak: La inn slakk på kablingen under platen, så det skulle være mulig å løfte den opp for å hente ut hva enn man har liggende nedi der : Bakhøyttalere gadd jeg ikke å legge mye penger i, så her ble det biltema 4" koaksialer til 199kr som passer rett inn, med kun bittesmå modifikasjoner, og gir meg den diskanten originalhøyttalerne mangler: Foran har jeg bestilt frontsett fra Audison som kommer i posten idag: https://www.elutstyr.no/audison-apbmw-k4m.html Kan oppdatere tråden så fort jeg får montert, og testet dette! Ellers fungerer alt sålangt veldig bra, men trenger frontsett før jeg kan si noe om endelig resultat. "Remote" er hentet fra 12V uttak i bagasjerom. Det fungerer helt fint, og jeg har valgt å ha forsterkere og DSP på hele tiden når tenning er på, selv om DSP har signal sensing funksjon. På den måten fungerer lyden umiddelbart ved lydvarsler og parkeringssensorer etc. Mvh Tomzern
-
Aha, jeg har kjøpt meg såpass moderne bil ja Jeg får sjekke kontakt i døren, hvis ikke så må jeg altså mest sannsynlig ha ny modul til speilet, som sikkert ikke er billig? Bør vel isåfall komme opp feilmelding på det, ved avlesning? Speilglassene er rødaktige på begge sider, og på venstre side som ikke fungerer, så har det i tillegg blitt en slags misfarging langs ytterkanten på glasset. Har den rødfargen noe med autoavblending å gjøre?
-
Hei! Har akkurat kjøpt meg en E61, og den har sidespeil med varme, autodip, lys på undersiden og elektrisk innfelling. Problemet er at ingen av funksjonene fungerer på venstre side. Speilet er helt dødt. Har sjekket sikringer, fant 4 stk som har med sidespeil å gjøre i henhold til sikringsoversikten. Ingen av de var røket. Kan det være en kontakt som har løsnet et sted, og isåfall hvor befinner denne kontakten seg? Inni døra eller under dash? Setter pris på innspill Mvh Tomzern
-
Ok, er det mulig å få tak i nye hengsler, eller må man bare finne noen brukte som er bedre? Kunne tenkt meg å fikse dette til sommeren i sammenheng med rustrep av bakluka
-
Ok, både ruta og hele luka går veldig tregt opp og ned i hengslene, så lurer på om jeg skal plukke alt ut og smøre det skikkelig opp. Tror ikke det er låsen på ruta som er problemet for den ligger inntil nederst. Dette problemet har nok eksistert en stund før jeg kjøpte bilen, for det er allerede rustet et relativt stort hull nedi hjulbrønnen i et av hjørnene. Hadde kompressoren oppe for en stund siden, og den så ut til å være fin + at den fungerer som den skal. Skal fikse den rusta og div annen smårust på bilen til våren igjen, men inntil videre hadde det vært greit å ihvertfall få den tett Takker for svar så langt
-
Har to-delt og rammen rundt ruta er rusten rundt kanten, men jeg snakker om en glippe mellom gummilista og ruta som er 3-4 millimeter stor så ruta ligger ikke inntil engang... Det strømmer jo inn vann når jeg vasker bilen
-
Godt nyttår! Bump
-
Hei! Sliter med at det lekker inn vann mellom glasset og bakluka på min E39 touring. Når luka står åpen er det en stor glippe mellom pakningen og glasset så det spruter jo inn vann hver gang jeg vasker bilen. I tillegg tror jeg det fører til at det kommer vann inn i selve åpneknappen for luka, for den åpner seg av seg selv i hytt og pine de første timene etter vask. Luka er forøvrig veldig treig i hengslene og burde nok hatt en ny gassfjær, men er det treige hengsler i luke og glass som gjør at man får glippe der? Tipper flere har vært plaget med samme problem.. Noen som har løsningen på dette? Mvh Tomzern
-
Er hendig jeg, og hadde nok fint greid å lage et terseverktøy eller kverke foringen og kappe hylsa, men dette er bruksbilen og jeg vil være sikker på at jeg får bilen på veien igjen samme kvelden som jeg begynner på jobben, så derfor syns jeg det er best å ha riktig og ordentlig verktøy klart før oppstart Tidsbruken blir litt mer usikker når man skal begynne med hjemmemekka metoder på en jobb man skal gjøre første gang