
harleik
Medlem-
Innholdsteller
8 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
harleik's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
uglefossen reagerte på et innlegg i et emne: BMW 520 F10 2011 mod. motorhavari.
-
sondre reagerte på et innlegg i et emne: BMW 520 F10 2011 mod. motorhavari.
-
Dette handler også om tillit til, i mitt tilfelle, et verksted jeg har brukt i maaaaange år. Hvis verkstedet vet om en svakhet med et slikt skadepotensiale som i mitt tilfelle, vil jeg gjerne vite om det. Da bør de i hvert fall ikke fortelle meg etterpå at de har hatt andre inne med samme problem, og attpåtil at problemet var kjent siden 2005! Kan en verkstedjobb til 60-70K kontra 20K ha påvirket hva man vil opplyse kunden om? I løpet av de årene jeg har brukt dette verkstedet har jeg nok brukt godt over 100K på service på mine gjennom årene 5 BMW-er. Det blir neppe 1 krone til. Man velger BMW framfor andre merker ut fra mange kriterier, men troen på at man kjøper seg kvalitet utover det gjengse er nok for mange viktig! Når man entrer et BMW verksted får man unektelig følelsen av å bli tatt vare på som kunde og det bygges opp et tillitsforhold. Skuffelsen blir da desto større når man oppdager at bilen man kjører viser seg å være en armert bombe kapabel til å sprenge lommeboka i filler, og kundebehandleren visste om det hele tiden! Det er godt man er sånn noenlunde sivilisert eller så kunne det gått riktig galt! I mitt tilfelle er tilliten min både til BMW og verksted forsvunnet som dugg for solen!
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Jo, i og for seg enig i mye av det du sier. Det er imidlertid helt på det rene at mange verksteder/mekanikere vet, eller burde vite om(BMW verksteder) denne svakheten på N47 motoren uten å tipse sine kunder om at en inspeksjon kunne vært lurt hvis km stand er passert 100K. Verkstedene har mye å gjøre, men de er også glade i penger, så en verkstedtime eller to ekstra fra N47 kunder skader vel ikke? Jeg hadde gladelig punget ut for både inspeksjon og kjedebytte kontra utgiftene til ny motor og motorbytte! En del av jobben med å skifte kjedet er da allerede påbegynt ved inspeksjonen(Toppdeksel etc). Mener også at kjedet blir smurt av motorolje via et oljespylermunnstykke og at strammerne er oljetrykkstyrte. Hvis oljeskift intervallene ikke er overholdt kan man ikke etterpå klage på at noe av dette ikke har fungert... Men som du antyder, de fleste av oss, meg inkludert, kjørte rundt med et selvsikkert smil i munnviken i visshet om merkevaren BMW's uovertrufne kvaliteter...... inntil det motsatte ble bevist...
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Var sikkert litt kjekk mhp tid for å ta av toppdeksel, har ikke erfaring med dette. Det jeg imidlertid er helt sikker på er at jeg ville gladelig spandert 2-3 tusenlapper på en inspeksjon som kunne avslørt kilden til et nært forestående motorhavari! Som du ser av bildet er tannhjulet som kjedet løper på ikke bare slitt, men det er også ujevnt slitt. Mekanikeren sier at han helt klart ville anbefalt å skifte strammere, tannhjul etc hvis han hadde sett det som er avbildet. Det ville kanskje også vært mulig å inspisere strammerne visuelt med de rette hjelpemidler og få en antydning om kjedets tilstand? Mekanikeren kom også med underfundig tåkeprat om langt kjede som igjen unektelig vil føre til lengre kjedestrekk enn et kort kjede uten at han ville direkte relatere det til mitt tilfelle. Som du ser på bildet er kjedet fortsatt på tannhjulet, men må ha vært så slakt at det har "hoppet" over noen "tenner" på tannhjulet. Tenner er vel en overdrevet betegnelse på disse humpene som du kan se på tannhjulet... Det jeg vil fram til er at det må vel være en eller annen måte å fange opp dette problemet på før det går så langt som motorhavari! De færreste har vel hverken råd eller lyst til å spandere 20-30K bare i tilfelle, liksom....
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Hører jo litt av hvert når man åpner panseret på en diesel som har gått noen km. Jeg hørte bla "hvislelyder" fra løpehjul for div.reimer og andre lyder som er vanskelige å plassere, men ingen som jeg kunne si var relatert til rasling fra registerkjedet. I så fall må vel kjedet være så slakt at det slår mot noe, er ikke sikker på om det engang er mulig... Det eneste jeg i ettertid tror kan være relatert til dette er en "rar" motorlyd etter start men som forsvinner etter noen sekunder, som om det er oljetrykket som trenger noen sekunder for å bygge seg opp eller noe sånt... Motoren bråker såpass mye i seg selv at det er vanskelig å plassere hvor lyder kommer fra. Jeg hadde bilen på service med bla oljeskift bare 1 uke før motorhavariet uten at mekanikerne der reagerte på noe...
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Strammerne er etter det jeg vet oljetrykkstyrt. Men det må da være noe som opprettholder trykket/holder strammerne i posisjon når motoren er slått av, ellers ville jo kjedet vært uten stramming når du starter opp igjen!
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Satte inn en 2013 byttemotor gått 50.000 på verksted. Kostet 65K inkl. motor. Inkl. i prisen på verkstedjobben var bytte av begge reg.kjeder, alle drev, strammere og føringer på byttemotoren før de satte den inn. Det jeg først og fremst reagerer på er at det ikke synes å være en inspeksjon av registerkjede etc i servicene. Tar bare noen minutter å løfte av toppdekselet for å se og kjenne! Det samme på undersiden. Ikke engang lytting på ulyder fra området er nevnt! Man legger ikke ut 20K uten å sjekke om reperasjonen er nødvendig, men stoler på merkevaren BMW! Men altså, ingenting. Problemet er for så vidt erkjent da BMW i 2013 oppgraderte denne delen av motoren og dermed fikset problemet. Hadde jeg visst om dette problemet hadde jeg selv tatt initiativ til en sjekk!
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
quandt1960 reagerte på et innlegg i et emne: BMW 520 F10 2011 mod. motorhavari.
-
Jeg har i 5-6 år og inntil nylig ansett meg selv som den heldige eier av over nevnte bil. Sporty, driftsikker og med kjøreegenskaper som lett får fram smilet i munnviken. For at disse egenskapene skal opprettholdes har jeg vært nøye med servicer og pleie, nesten pedantisk ville vel vært en gjennomsnittlig Toyota-eiers karakteristikk. Men idyllen tok en brå og helt uventet slutt her om dagen! Som sjokkert vitne til min kjære BMW's dødskramper, etter oppstart fra arbeidsplass på en sen fredag ettermiddag(slike ting skjer gjerne etter stengetid på fredag), knakk jeg sammen under dommen! Havari pga defekt registerkjede eller føringer/strammere!!!! Heldigvis registrerte Falcks representant min emosjonelt ustabile tilstand(vekslende raserianfall og apati) og viste empati ved å støtte meg bort til førerhuset på redningsbilen! Reperasjonen kostet flesk og det dukket etterhvert opp flere spørsmål enn svar rundt hvordan noe slikt kunne skje! Det er noen forhold jeg gjerne vil ha besvart på en noenlunde overbevisende måte: 1) Dette er en godt kjent svakhet på den N47 modellen av motoren som stod i denne bilen. Hvorfor er ikke dette fanget opp under service punkter? 2) Dette er et problem som har lagt latent i disse motorene siden 2005(?) og fram til 2013(?). Hvorfor er ikke vi BMW eiere med biler som har disse motorene varslet? 3) Jeg har forstått det slik at registerkjeder/føringer/strammere/drev er plassert mot torpedovegg og at motor må ut eller girkasse ned for å bytte dette. Etter mitt syn tyder dette på at disse motorkomponentene er ment å vare hele bilens levetid eller en usannsynlig stor km-stand. Korriger meg hvis jeg tar feil. 4) Bytte av disse motorkomponentene koster rundt 20K. Hvis det er slik at et bytte av disse komponentene må påregnes etter feks. 100k km, med utgifter i 20k kroners klassen, hvorfor er ikke dette nevnt noen plass? Kan grunnen være å ikke skremme bort potensielle BMW kjøpere. Bruktbilkjøpere ikke minst? Alle servicer er fulgt og alle påfylte/etterfylt oljer og væsker er i henhold til spec. og jeg har full servicehistorikk. Jeg har i tillegg fått utført oljeskift utenom intervallene, udokumentert riktig nok, men ga en god følelse når det var gjort da jeg rent intuitivt følte at oljeskift intervallene var vel lange! Jeg har forsøkt etter beste evne er å få noen i BMW til å svare på de spørsmålene jeg stilte. De står ennå ubesvarte og antyder derfor at det eksisterer en arroganse overfor kunder og BMW eiere som opplever problemer i sitt bilhold. I beste fall gir det en indikasjon på at BMW eiere ikke blir tatt på alvor når de opplever negative hendelser, og at man umiddelbart går i skyttergravene.... Mitt fokus er kostnader og driftsikkerhet ved mitt bilhold. Fra mitt ståsted er ingen av delene overbevisende og på ingen måte et argument for å videreføre min hang til å velge BMW som transportmiddel. Jeg har heller ikke fått beskjed om å skifte olje på automatgirkassen, er det denne som ryker neste gang? Det er slettes ikke usannsynlig etter det jeg har forstått, så jeg har etter råd byttet olje på girkassen hele 2 ganger.... Jeg reagerer med grøss og kalde rys når jeg tar av toppdekselet og ser hvor slitt det øvre drevet er(se bildet). Det er tydeligvis strammere/føringer som har sviktet i og med at kjedet fortsatt ligger på! Dette har jeg kjørt med til bla Kiel bare 1 uke før havariet med full bil, totalt uvitende om tingenes tilstand! Hvor morro hadde ikke det vært om motorhavariet hadde skjedd da? Jeg har inntil nå sett på BMW som toppen av kvalitet og driftsikkerhet med de skarpeste ingeniører og konstruktører i stallen. Noen fortalte meg en gang at det er en nærmest umerkelig forskjell på genier og idioter, jeg antar at det må ha vært tilfellet her! Til min forbauselse ble smilet i munnviken igjen lokket fram ved testkjøring av en av BMW's konkurrenter. Kanskje det er et tegn på at en æra er over? Vennlig hilsen Forbannet, skuffet og fattig, 5 x BMW eier, nå sannsynligvis Mercedes eier
- 19 svar
-
- motorhavari
- bmw 520 f10 2011
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Litt info: Har en 520 e39 2003 touring. Har slitt lenge med at skive framme på førerside ble skjev etter noen få 1000 km etter bytte. Verkstedet skiftet skiver vederlagsfritt 2 ganger og en gang dreide de av skiven(gratis) mens den var montert på bilen. Problemet forsvant kun midlertidig, men ble så gradvis verre og verre. Helt til det ble så ille at jeg følte det ble en fare for både bilen og trafikksikkerheten. Verkstedet mente at casterstagsforingene var 100% og var blitt sjekket flere ganger. Noe som talte for det var at problemet allerede eksisterte ved kun 60k km. Ble tilslutt drittlei og "tvang" verkstedet til å skiftet begge casterstagene og skiver. Hadde vel aldri kommet til denne konklusjonen uten søk bimmer-forumet! Etter at dette ble gjort har bilen vært som en drøm å kjøre uten antydning til risting(10k km)!!!! Det er helt tydelig at slitte casterstagsforinger/ledd kan føre til skjeve bremseskiver og ditto risting i rattet ved bremsing. Litt underlig egentlig da skive og kalipper skal bevege seg samtidig, hvis det ikke er stor slark i hjullager. Det virker også som at flere her på forumet har gjort som meg, prøver å fjerne symptomene(skjev skive) men overse selve årsaken til elendigheten, nemlig casterstag/foringer!