Gå til innhold

ohtwo

Medlem
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

ohtwo's Achievements

  1. Hei, E53 30d Auto 2005: I den senere tid virker det som om oppførselen til lockup'en har endret seg litt. Tidligere gikk clutchen på relativt trinnløst (raskt, men likevel relativt mykt). Nå virker det som om den er mer kontant og direkte. Dette er tydeligst i lav fart (40-50) under middels akselerasjon. Merker det tydeligst ved at motorvibrasjonene kommer mye tydeligere frem nå enn tidligere slik at de forplanter seg gjennom drivlinjen (romling/motordur) idet dette skjer. Det er mulig at dette er feiltolket, og at dette er motorfester el.l. Det er tydelig at det er normale motorvibrasjoner, og ikke mellomaksling eller noe slikt. Noen som har opplevd liknende eller har noen tips til hva som bør sjekkes? Ole
  2. Kan dele mine erfaringer: E53 X5. Vifteclutchen låste seg (defekt lager). Dette gav låsing og skikkelig vibrasjon (vifta vred seg litt slik at vifta fikk litt sleng). Bytta vifteclutchen relativt raskt for å si det sånn.. Uorginal ble innkjøpt fra Koed. Denne viste seg å ha for mye viskositet i olja, og hørtes skikkelig volvo ut. Vifta ble med helt opp i turtall. Kjørte med denne noen dager for å se om den "løsnet", men det ble ikke bedre. Reklamerte til Koed. God service og ny vifteclutch kom raskt i posten (original denne gangen). Montert og testet. Denne gav eksakt samme resultat (vifta ble med høyt opp i turtall). Men en rask prøvetur (1-2 km) førte til at vifteclutchen raskt fikk mindre friksjon, og den gikk over til å oppføre seg som den gamle hadde gjort. Mulig kineserne som lagde den uoriginale hadde tatt feil av nødvendig viskositet ved å teste en original BMW-del og den friksjonen den gir som ubrukt del... Det at denne løsnet er nok ikke viskose-oljen (silikon-olje?) som endret karakter, men heller kulelager, pakninger og slikt som "gikk seg til". Vifteclutchen er ikke basert på at viskositeten skal endre seg med temperatur. Olje blir mindre viskøst om temeraturen øker. Foran på Behr-enhetene er det en bimetall-fjær som strammer mot akslingen (gjennomgående) hvis den blir varm. Viskositeten i oljen fører til at man får jevnt trekk uavhengig av temperaturen enheten blir utsatt for. Dette holder til å få en luftstrøm gjennom radiatoren også hvis bilen står i ro. Denne luftstrømmen kan igjen påvirke bimetallet hvis det blir skikkelig varmt.
  3. Bytta disse for litt siden og mener at jeg brukte ca 3-4 timer på hele jobben (alle 4). Kjøpte en avdrager (grove skiver med bolt) på ebay. Kjøpte også en enkel gassvarmer for å bøye unna eksospotte-festet (kommer i veien under demontering. Dette sparte mye tid.) Kun enkel jekk og sikringsbukk var nødvendig (mener også at jeg ikke trengte å jekke opp begge sider samtidig. (mange tips på youtube) Monterte Power Flex (gule), men regner med at det nok er like raskt å få på plass gummiforinger (slipper litt smøring og slikt..). Avdrageren kunne brukes til dette også. Verktøy: http://www.ebay.com/itm/BMW-X5-Bush-Removal-Tool-Rear-Sub-Frame-Bush-Remover-Set-E53-1999-2007-/221949046651 Går sikkert å sveise noe også, men det må være rimelig stivt for å tåle trekkrafta som skal til. Ole
  4. Det samme skjedde med vår 2007 118d for et par år siden. Tenker det skjedde en håndfull ganger den vinteren, typisk når det var relativt kaldt ute. Har ikke sett det siden. Fant dessverre aldri ut hva det var.
  5. Rykkninger som i slappe foringer i bak-oppheng? - eller mer høyfrekvent risting som i mellomaksel i litt ubalanse? Sjekket kulevekta? Jeg fikk mye rykkninger med høy kulevekt og slitte foringer bak. Dette var riktignok oftere trigget av ujevnheter kombinert med lav fart.
  6. Har kun erfaring med ett eksemplar (2005), men vi har vært veldig fornøyd, og har kjørt vel 80K med den nå. Den nærmer seg 200 000 nå, men bærer heller ikke spesielt preg av det. Vi har ikke hatt noe større feil på den, men det har vært litt bytting av foringer og slikt ved ca 160K: Begge stag m/foringer foran, samt bærekuler og subframe-foringer bak. Byttet til Powerflex, og den er skikkelig tight. Det bør være rimelig tydelig under en prøvekjøring om den ikke har byttet ved såpass lange kjørelengder (sporing/knirking/ustabilitet). Ellers har det bare vært eksosmanifold (ved 190K), samt småting som ryggesensor, gløderele (190K), glødeplugger og drivakselmansjetter foran (160K). I tillegg er det en del biler som har problemer med rust nederst på fremdørene - spesielt på passasjersiden (starter på innsiden).
  7. Byttet akkurat manifolden på vår 2005 X5 30d. Hadde samme symptomer med eksoslukt i kupeen. Spesielt ille var det i kaldt vær. Manifolden var sprukket like over turboen (vertikal flenge på noen centimeter like over flensen). Sendte med et videokamera, siden det var litt vanskelig å se.
  8. Vår 2005 rykker også til litt iblant - litt avhengig av hvor hard oppbremsingen har vært. Det er en tydelig rykking (aks) like før stopp. På vår er dette nedgiringen i auto-kassa til 1. gear. Det er ikke spesielt kraftig, men relativt tydelig etter hard oppbremsing. Det virker som rolig oppbremsing gir nedgearing til 2.gear (i "D") - og ingen rykning. Mulig at hurtig oppbremsing alltid gir 1. gear (i "D"). Har også kjent rykkingen ved rolig oppbremsing i "S"-modus (gir alltid 1. gear etter oppbremsing).
×
×
  • Opprett ny...