
termin
Medlem-
Innholdsteller
513 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Gjøvik/Vågå
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
termin's Achievements
Newbie (1/14)
11
Nettsamfunnsomdømme
-
E36 M50B25 turbo selges - Annonse på https://byttegarasjen.no/annonse/KfjWiY4HxK6edIhgYdiL Kontakt meg her, eller på tlf 90970172 for mer informasjon. Selger en E36 M50b25 turbo, med E36 M3 3.2 drivlinje. Motor er overhalet av forrige eier, og skulle i følge han tåle opp mot 1.4 bar. Jeg har bare kjørt på 0.6 bar, og dette har holdt i massevis for meg til drifting på Rudskogen. Går mye bedre enn en E36 M3 3.2. Bilen oppleves som svært lettkjørt. Bil ble bygget av meg i 2016 til bruk i drifting på Gatebil. Har siden den gang stått i ro inne i garasje. Bilen er perfekt til nybegynnere, men har en solid drivlinje som skal tåle juling for de som ønsker å skru opp litt mer trykk. Bilen er bygget av lett tilgjengelige deler dersom noe skulle behøves å byttes, og er lett å skru på. På mitt siste treff så fikk bilen seg en støkk i front. Skjerm venstre side ble byttet, samt grill og front, radiator, bærebro, og endeledd. Bør rette opp venstre rammevange bedre for at frontfanger skal sitte bedre. Jeg ville nok sveiset på rørramme framme først som sist. Panser fikk seg også en støkk, men fungerer helt fint. Har kjørt bilen i ettertid, og alt fungerer som det skal. Trenger en firehjulskontroll før en reiser på treff. Motor: M50B25 uten vanos, ca 8:1 i komp. Helt ny M3 radiator, og oljekjøler Vanos stempel for komp. senk Non-vanos råder, som er sterkere enn vanos råder Mener at det er 2x innsugskammer, men ikke sikker ARP bolter + MLS i topp E36 M3 3.2 oljesump, pumpe, og dobbel oljepickup. E36 M3 3.2 oljefilterhus med flere oljeuttak Delphi 788cc dyser E36 M3 3.2 bensinpumpe Sachs 618 Trykkplate + 4 pucka sinter clutch + Enkeltmasse svinghjul Vems V3.33 ECU, roadmappet av Jørgen i Vems Helt ny Holset HX35. Kun gått 5 timer. V-band på eksos og innsug Brukbart stor intercooler med t-klemmer Omsveiset og forsterket kinagrenrør til topmount. T3 flens. Audi S2 wastegate. Hjemmesveiset 3" eksos, med 1 lyddemper bakerst. Ca 100dB Drivlinje: Alt i drivlinje er hentet fra en E36 M3 3.2 E36 M3 3.2 6 trinns girkasse E36 M3 3.2 LSD sperrediff E36 M3 3.2 stikkakslinger E36 M3 3.2 mellomaksling Bakstilling: Alt er E36 M3 3.2, unntatt TA Technix coilovers med nye topplager. Stålomspunnede slanger til bremser. Innsveisede forsterkninger til diff feste. Polyforinger i alt. Stabstag lenkearmer nytt Hengerfeste bak, men avkappet selve kulefestet. Stiver av karosseriet bak. Forstilling: TA Technix coilovers + M3 3.2 snudde topplager for "drift" vinkel på hjulene E36 M3 3.0 bremser, og stålomspunnede slanger til bremser. E36 M3 3.2 eksentriske foringer til bærearmer for "drift" vinkel. Alt av stag ol. er nytt. Nye bærearmer Inne i coupe: Hydraulisk håndbrekk MOMO ratt AC Schnitzer shortshift E36 M3 3.2 instrumentpanel, med fungerende oljetemperaturmåler Turbotrykksmåler Oljetrykksmåler Hovedstrømsbryter Bensinpumpebryter Starterknapp Ribbet det meste innvendig, men varmeapparat fungerer. Standard E36 stoler følger med, og ikke Vader som er avbildet. Bør ordnes: Rette opp front bedre. Panser fikk seg også en støkk, men skal fortsatt passe brukbart. Planere eksosmanifold. Ble noe skeiv under sveising. Lekker minimalt/inget eksos under kjøring som jeg la merke til. Mulig kjøpe ny adapter til oljeuttak til turbo og oljetrykk. Lekker bittelitt, men ikke mange dråpene. Ny sensor eller resistans til vanntemperatur til instrumentpanel. Ved standard kjøretemperatur, så viser instrumentpanel at bilen koker. Sikkert grunnet at dette er et E36 m3 3.2 panel, og ikke M50b25 som vanntemp sensoren hører til. Burde sveise inn ny eksosflex. Har fått litt skader ved inn/utkjøring i garasje. Turtallsviser er innstilt for 4 cylindret instrumentpanel. Må sikkert kodes om i Vems. Liten vannlekasje i ene bolten til eksosmanifold. Det er helt tett sålenge bolten er i. Turbo og eksos bør få varmebandasje på seg. Blir for varmt til topplokket.
-
Sand1 reagerte på et innlegg i et emne: Den store differensial tråden!
-
Heihei! Jeg ser at det er ofte MANGE spørsmål angående differensialer til de forskjellige modellene, så hvorfor ikke lage en tråd hvor alle spørsmål/informasjon kan bli delt på en oversiktlig måte! Under er en rask introduksjon til de forskjellige variantene som finnes på E36. E36 E36 har 4 typer differ, og sedan, coupe og touring har like differ. 168 diffen som finnes i 316-320 188 diffen som finnes i 323-325-328 og M3 3.0 210 diffen som finnes i M3 3.2 Og til slutt differensialen som finnes i Compact. Compacten bruker E30 bakstilling, og derfor er innfestinger noe forskjellig. Dette gjelder også stikkakslinger som da IKKE passer andre E36 modeller. Har min diff sperre? M3 3.0 og 3.2 ble levert med LSD 25% fra fabrikk på alle biler originalt. Ellers kunne de andre differensialene leveres med sperre fra fabrikk som ekstrautstyr. Er du usikker, så kan du jekke opp bilen på ene siden bak, slik at det ene hjulet står i bakken. Prøv deretter og roter det andre hjulet for hånd. Dersom du hjulet da går rundt uten problemer, så har du IKKE sperre. Møter du motstand når du prøver å rotere hjulet, så har du sperre. Må gjøres uten håndbrekk. Hvilke mellomakslinger/stikkakslinger passer? Inn på differensial finnes det to typer. 4 boltet, og 6 boltet. 6 boltet finnes kun på 210 diffen, og resten bruker 4 boltet. Flensene er skrudd inn, og kan derfor skiftes mellom 4 eller 6 bolt. Lengde må også taes til etteretning når du ser på hvilken mellomaksel som passer på din diff. Stikkakslinger er forskjellige mellom differensial typene, men de er like på sedan/coupe/touring ellers. Det vil si at dersom du har en 316 Coupe med 168 diff, så kan du bruke stikkaksling fra 320 Touring. Nå skal det også nevnes at stikkakslingen fra en diff størrelse, kan passe en annen diff dersom du flytter over medbringer. Her er jeg dog veldig usikker på hva som passer over, men visstnok så skal f.eks. 3.2 stikkakslinger passe rett på M3 3.0 diff og medbringere. Utvekslinger Hentet fra : http://www.driftworks.com/forum/technical/147802-bmw-e36-diff-ratios-models.html
-
Liker at du baserer arbeidet ditt på research og data fra diagnose. Bra jobbet!
-
M52B28 har EWS2, og da må EWS2 modulen programmeres bort fra hjernen før du får gnist/bensin. Siden du også har automat, så er det en pin på ECU som må få strøm/bli gjordet, usikker på hvilken. Dette er for å simulere at girkassen står i D. Du kan fint bruke 320 kassen med alle clutchdeler. Passer bolt on.
-
318is M42 motor ØK. Må være stort sett komplett. Tar gjerne eksos også om du har. Rundt Oppland/Oslo.
-
Morsom tråd du har her, og gratulerer med under 1.30 Er det original E46 m3 girkasse du kjører med? Og hvilken utveksling har du? Gatebil extreme virker som en utrolig morsom klasse å kjøre i!
-
inetryconydot reagerte på et innlegg i et emne: E36 "M3" blir M50B25 turbo! Motor satt i.
-
Eksamen er over, og sommerferie er påbegynt!(Hvertfall i helgene). Dette fører jo såklart til mye mekking, og har fått gjort mye den siste helga Her begynner helgen. Motoren er akkurat kommet av hengeren, og inn i garasjen. I bakgrunn ser vi den E36n som tidligere hadde M3 motor , og nå blir det M50B25 som den originalt kom med, minus vanosen. Motor kom med E34 oljesump, og da også E34 oljepumpe. S50b32 oljepumpe installert. Dual pickup er ikke dumt! Oljeretur sveiset inn i blokka, så da slipper jeg den jobben med bunnpanna! Sveising av oljepumpemutter. Hadde ikke momentnøkkel tilgjengelig på dette tidspunktet, så da tok jeg ingen sjanser. S50b32 sump montert. Dipsticken passet ikke, så det må jeg se på senere. Evt. noen her som har en løsning? S50b32 gjør nytte for seg som delemotor nå til dags. Blir muligens oppbygd igjen på noen år, siden jeg allerede har kjøpt veiv blant annet. 525tds kasse ved siden som følgte med motoren. Faktisk den største type hardykobling på den! Prøvemontert i karosseri. Motorputer blir skiftet ut til nytt, eller noe powerflex type motorfester. Manifold kommer snart i posten. Her er wastegaten jeg fikk med motoren. Kommer fra en Audi S2 AAN(?) type motor. Morsom løsning for å få ut eksosen
-
Hei, Turbomanifold med T4 (Og helst twin scroll) flange ØK! Vil helst ha topmount, og ikke kinavare. Ta kontakt her om du har noe av interesse Henter på dagen dersom nærme nok. Bor i Oslo, og pendler mye retning oppover Oppland.
-
Ting skjer, ting skjer Har kjøpt meg M50b25 non vanos motor, med turbo såklart Motor er nybygget med -nyhonet blokk -stempelringer -Toppen er overhalet med planing, nye tetninger og innslipede ventiler. Copperring og ARP. -Bunndelen er overhalet med nye lager, og ny oljepumpe. -525tds girkasse, men bruker nok M3 her med mindre jeg har en mellomaksling som passer på. -Komp er senket i motor med non vanos råder, og vanos stempler. -Vems -Audi S2 wastegate -Hx40(Muligens noe stor) -618 trykkplate med m20 starter/svinghjul. 6 pucka sinter. -800 dyser -Oljelokk med uttak til kjøler. -Intercooler kit. Forrige eier har kjørt på 1,3 bar uten problemer. Motor blir satt i så fort jeg er ferdig med eksamen etter den 10. Juni, og håper å bli klar til E30Meet. Mangler nå kun en turbomanifold,eksos , og noen foringer før bilen er klar. Får jeg tid/penger blir det også bøttestoler
-
Ting skjer her folkens Det har jo vært en god del planlegging for hvordan jeg skal klare å få bilen klar til årets sesong med tanke på at jeg har min siste eksamen 10. Juni, og jeg jobber ved siden av. I tillegg så står den nå helt uten understell og motor på bukker. For å få bilen klar, så gjør jeg det enkelt ved å hente ferdigbygget, og 95% ferdig mappet motor fra Sverige. Dette blir turnkey, med unntak av at jeg må leppe opp bensinslanger, og et raskt turboskifte. Motoren er en nyoppbygget M50B25 non vanos med nesten standard bunndel, og ARP/MLS i toppen. Kjørt omtrentlig 10 timer siden oppbygging, og ALT følger med den. Hentes onsdag, og etter det er det "plankekjøring" med å få bilen klar. -Diff må overhales/sveises. -Bensinsystem. Litt redd for fuel surge med original tank, så mulig jeg kjøper ny tank. -Framstilling må på plass. Bremser skal overhales da jeg sliter med risting fra frambremser når de er varme. 3.2 E36 bremsene er flytende, og tipper det er relatert til det. Håper også på økt styrevinkel, men dette blir ikke prioritert. Bakstilling må og på plass. Overhaling av bremser ble gjort i 2014 her. Noen nye foringer skal på plass som ikke følgte med i powerflex settet. -Girkasse må også sjekkes raskt over grunnet lekasje fra bakre simring. -Legge opp oljetemp, oljetrykk osv. Blir kanskje gjort i Arduino, da jeg er programmerer by trade. Treffet som er satt som frist for å få alt klart er E30Meet
-
Joda, men du kan jo i prinsippet sette på feil dekkdimensjon om du setter på 17" felger, samtidig som at SVV kan klage på motor f.eks. er eldre enn det M3 motoren var, selv om den er nyere enn karosseriet.
-
Hei! Sommeren nærmer seg, og jeg har et veldig rart spørsmål som jeg ikke tror har blitt stilt tidligere. Jeg fikk for to år siden godkjent ombygging av BMW E36 325 -> M3 med S50b32, men det har seg slik at den motoren er havarert. Grunnet tid og penger, så får jeg ikke tid til å bygge denne opp igjen for sommeren, men skulle gjerne hatt bilen min EU godkjent. Spørsmålet er da som følger: Kan jeg sette nedi en mindre motor som f.eks. M50B20, og så godkjenne bilen med dette? Jeg har ikke tatt kontakt med veivesenet angående dette enda, da jeg tenkte å høre rundt her først.
-
bump
-
Da må jeg spørre, når du da monterte ARP, var du av med toppen, eller skrudde du bare ut de gamle mens toppen sto på, og skfitet til de nye?
-
Er det 350 hjulhester da? I tillegg så har du vel annen toppakning ? Godt spørsmål!