Gå til innhold

Mekkemikk

Medlem
  • Innholdsteller

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Mekkemikk's Achievements

  1. Thanx, det er flott at noen gidder å svare. Ringer rundt på mandag og sjekker hva det koster å bytte, men jeg lurer fortsatt på om dette kan renses, og om jeg kan sende alle disse ventilene til rens samtidig, når jeg først er i gang. Skitt au, kanskje ikke dette forumet er nyttig til å dele erfaringer med problemer man har med bilen uansett.
  2. Jeg nekter å tro at ingen har erfaring med bytte/rensing av insprøytingsventil, setter stor pris på om noen kan komme med noen tilbakemeldinger på dette
  3. Har omsider fått kjørt diagnose (CARSOFT bestilt fra HongKong) på min E39 (1999), som har litt småproblemer på motor. Bilen kan vibrere noen ganger på tomgang (litt traktorfølelse på tomgang) og under fart uten gasspådrag - ikke entydig, fungerer også noen ganger helt normalt. Feilmeldingen (motorlampa lyser) forteller (bruker den tyske versjonen, ettersom jeg ikke fikk den engelske til å fungere): 23 Einspritzventil Fehler Zylinder 6 Hva gjør jeg? Kan man rense disse selv - enkelt å gjøre selv? Har ikke noe særlig peiling, men har lært litt underveis. Rense alle når man først er i gang? Kjøpe ny? Hvor? Verksted - hva koster det?
  4. Byttet sidevindu foran på min E39 i helgen, gikk egentlig veldig greit (med vindusheis). Så en video på youtube som viste bytte av sidevindu bak - så vesentlig mer komplisert ut med fjerning av lister før vindu kunne tas ut - noe som ikke var nødvendig på førervindu - bare som et tips. Betalte 400,- for brukt vindu hos Br. London i Oslo, og det var i utmerket stand (hadde fått en ripe i sidevindu ettersom en skrue i karmen hadde skrudd seg ut).
  5. Lurer på om den hvite isolasjonen skal trekkes noe tilbake, slik at det kun er vaier gjennom det tynneste området...
  6. Har kjøpt ubrukt ABS styringsenhet på ebay for et rimelig beløp (bekreftet sent i dag, så jeg bør ha den om noen få dager). Satser på at den fungerer, men jeg regner med at jeg må innom verksted for at denne skal være konfigurert (programmert) riktig.
  7. Dersom det bare er vaier som er gåen, og motor er ok, så ville jeg sjekket ut om det er mulig å få tak i en tilsvarende vaier et eller annet sted. Sykkelverksted? Firmaer som rigger seilbåt? Biltema? Du har jo malen for hvordan denne vaieren skal se ut på andre dør, så det burde være mulig å sette inn en ny vaier - vel jeg bare fabulerer, og har ikke noe erfaring med dette.
  8. Du må nok inn i døra for å se hva som er problemet. Vipp ut heisbryter og lys på undersiden, samt skrue under lokk under innvendig døråpner - da kan du vippe ut innvedig panel fra undersiden (døråpner vipper du ut gjennom hullet). Finnes video av prosedyren på youtube (søk på door panel bmw e39 eller no) Deretter skrur du av airbag (3 skruer) og drar av innvendig beskyttelse (tapetkniv kan være nyttig). Vinduet er festet med et par klemmer - hvis du er heldig har klemmene løsnet (silikon?) - da legger du vinduet på plass og skrur inn klemmene forsiktig. Hvis heisen ikke går opp og ned har du et annet problem - feil på motor eller vaier.
  9. Har skrudd ut 7 - den ligger på utsiden og vaier går gjennom denne - hylsa som holder det hele på plass er ikke i kontakt med 7. Har lest "rykter" om at wire fra biltema ikke passer, men var ikke helt overbevist - det er to vaiere som leveres - en på venstre side og en på høyre side - kanskje forsøk på å benytte feil produkt? Vel, den jeg har kjøpt er hel, så hvis den mot formodning skulle være feil, så kan den byttes - min tanke var å måle hvis jeg nå fikk den pokkers saken ut
  10. Vel, jeg skal gjøre et nytt forsøk, men så er det verksted neste Forsøker å ta det som en mann
  11. Slegge + dor kanskje? Hammer er kanskje litt pinglete?
  12. Vel, det kunne jeg sikkert, men vet ikke hvor mye hjelp det er i det. Så vidt jeg forstår går kabel inn i trommel bak uten noen form for feste (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DT63&mospid=47587&btnr=34_0573&hg=34&fg=40) - på utsiden har jeg dratt ut vaier (etter å ha fjernet sko), så der er kun et hull igjen, hvor jeg har forsøkte å hamre ut hylse med dor.
  13. Driver og mekker på en E39, 523i touring (1999), for å rette opp anmerkninger på EU-kontroll - herunder manglende/dårlig bremsevirkning på parkbrems. Forsøkte å stramme under håndbrekket i kupe, men kom til den konklusjonen at skoene var dårlige. Plukket opp noen nye sko på biltema (samt monteringssett), og byttet sko på første hjul uten problemer. Neste hjul ble et problem - jeg hadde strammet for mye, og når jeg forsøkte å skru justeringen tilbake så satt mutter fast og kabel vred seg, og til slutt røk den rett og slett. Tabbe. Kjøpte en ny kabel hos Biltema, fortsatt i godt humør med tanke på å bytte den jeg hadde ødelagt. Skrudde av bremseskiva bak, og hadde en ide om at jeg skulle klare å få ut kabel på en enkel måte. Kabel sitter dønn fast i trommel, og lar seg ikke rikke. Har forsøkt å dunke den ut fra utsiden (etter at jeg fjernet vaier), uten at det ser til å hjelpe - ser at noen med hell har benyttet utdrivingsdor, men dette har jeg ikke fått til - kabel er like fastlåst (rustløser påført begge veier). Tror jeg er i ferd med å gi opp denne reparasjonen. Skikkelig nederlag, ettersom jeg har klart å få til mye på egenhånd så langt. Vurderer å be et verksted om å få ut denne kabelen for meg, med mindre andre har noen tips?
  14. Kjøpte selv en 5-serie (523i touring 1999) - som hadde behov for diverse reperasjoner - så vidt jeg kan forstå er deler svært enkelt å skaffe, og relativt enkelt å bytte ut. Nå var ikke jeg en kløpper på dette før jeg kjøpte bilen for et par uker siden, men har allerede klart å fikse en del sjæl, som bytte av bremseskiver, lamdasonder, ABS-sensor - fikset dør som ikke lar seg åpne utvendig, og vindu som skrek grunnet en skrue som hadde skrudd seg ut. Blitt litt hekta - gøy å mekke på bil, selv om jeg ikke er 18 (40+) Koed og Biltema skaffer det meste av utstyr og verktøy til en rimelig penge, så det er absolutt overkommelig. GS bildeler er sikkert også greit å benytte. Tekniske aspekter om varme i motor og slikt har jeg ikke satt meg så nøye inn i ennå. Så vidt jeg forstår så bruker ikke E39 så mye bensin - fullt mulig å få den ned på 0.7 på langtur så vidt jeg har forstått, men da bør man nok ikke kjøre som en 18-åring med "ny" bil, ha ha! ABS-styringsenheten er sårbar på denne modellen så vidt jeg har forstått, men ny kan kjøpes for ned til 300-400 (pund/euro) - har selv bestilt en brukt fra bilopphuggern - kanskje dumt, men vi får se (den jeg hadde var beyond repair). Har en ide om at en bykjørt bil er mer slitt en en fra landet...
  15. Trenger altså en ABS-modul til E39, 523i (1999) - henter gjerne i Oslo-området. Noen som har?
×
×
  • Opprett ny...