Kjører med park/tåke på dagtid, for å spare hovedlykter, samt det ser bedre ut. Riktignok ikke alle biler det gjelder for, men for mine i alle fall.
Etter mørkets frambrudd bruker jeg stort sett kun nær/fjern. Men det er unntak hvor jeg benytter tåke sammen med nær/fjern. Foruten ved tåke:
I caravellen (samme situasjon kan bli gjeldende for X'er) er hovedlyktene så høyt, og man sitter enda høyere, at man ved å benytte tåke kan få opplyst en god del ekstra som i utgangspunktet skygges av autovernet. Ved hastigheter under 60 vil dette være til hjelp for meg pga vinkelen lysfeltet har og vilt vil kunne sees tidligere så man kan starte en unnamanøver tidligere. Nå er vilt også en stor fare i mitt område.
I den andre har jeg tåke i hovedlykta. Da lyser den ikke opp veien så nært foran bilen som de fleste biler er plaget med. Derfor vil de faktisk med bidra til økt belysning til sidene enn foran bilen.
Når det gjelder caravellen er disse tåkelysene også såpass fint tilpassa at de ikke lyser opp veien foran bilen i stor grad, og ulempen av den grunn er altså minimal.