Gå til innhold

SpeedyIda

Medlem
  • Innholdsteller

    44
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

SpeedyIda's Achievements

  1. Trenger ikke ta ned tanken på E39. Du får til å bøye rørene rundt tanken der de går langs tanken. Du ser det når du er under bilen og bøyer bort et deksel.
  2. Det går vel ikke an å være mer ironisk enn å kalle det moro når man kommer til drivstofftanken på en E39. Denne bilen er definivt lagt opp med bremserør som det ikke er meningen skal skiftes. Er overbevist om at de har laget karosseriet, deretter lagt bremserør for så å montere akslinger osv. Skikkelig drittarbeid, men legger man godviljen og noen flere timer enn dette burde ta med i bereginga så går det fint til slutt.
  3. Har tenkt tanken selv på luft i bremsesystemet. Det kommer dog kun ren væske fra alle 4 luftenipler nå. Rant heller ikke tomt for væske da jeg hele tiden passet på å etterfylle. Beklager spørsmålet, men hva er DIS? Var forøvrig inne på GS for en utvidet diagnose for å se om de fant noe jeg ikke kunne finne med carsoft. De får opp samme feil som meg og skiftet derfor et rele og mener at siden problemet fortsatt er der etter skifte av sensor og rele så kunne det bare være hjullager. Men jeg vet ikke helt om jeg kjøper denne. Blir nok dog å skifte lager for å se hva som skjer hvis det ikke hjelper å lufte bremsene mer. Skal prøve dette selv om jeg da synes det er rart at jeg går fra pulsering i alle hastigheter og ned til pulseringer fra 30km/t og ned etter å ha skiftet sensor høyre foran. Skjønner ikke hvorfor det da skal kunne være pga luft i systemet?
  4. Prøver igjen å løfte denne for å se om det finnes noen der ute som har en teori til meg. Min personlige teori er desverre ABS styreenhet. Men la med litt historie om hva som har skjedd da jeg håper at det kan være noe billigere som gjør dette.
  5. nå er ikke problemet at sensoren ikke leser lengre. Men at bremsene pulserer ved 30 km/t og ned.
  6. opp
  7. Er mulig dette er forskjellig for forskjellige modeller, da min er en 98mod tds. Sikkert en annen kasse og, men det ville vært rart. Kassen min gikk i alle fall i nødmodus samtidig som høyre foran sensor gikk. Jeg skiftet den og siden så har kassen fungert som den skal. Har også funnet andre som har hatt samme problem og samme løsning. Men jeg har muligens et mer kompleks problem som gjør at det kan være styreenheten som er hovedårsaken til problemet. Så kan godt være verkstedet har rett.
  8. automatkassen går i nødmodus hvis høyre abs sensor foran er gåen, mulig også hvis den foran venstre er gåen. Dette skyldes at automatkassen ikke skal gire i sving, og at abs sensoren gir informasjon om dette. Når den er defekt så beskytter kassen seg ved å gå i nødmodus. Ved skifte av den sensoren skal automatkassen bli normal igjen. Det ble i alle fall min. Men jeg har et litt annet problem nå som gjør at jeg mistenker styreenheten.
  9. Hva var symptomene som gjorde at du endte opp med å finne ut at styreenheten til ABS var defekt? Jeg har for øyeblikket et problem med ABS på min E39 og ble derfor nysgjerrig på hvilke symptomer din bil har hatt.
  10. Jeg har et lignende problem, og laget tidligere i dag en tråd om dette som nå har sunket til side 2. Det er en gankse utfyllende start på den tråden av problemet og litt historie om problemet. Hadde satt pris på om du hadde fortsatt den tråden med din bils historie så er det lettere å få noe fornuftig svar på problemet for begge og det blir mye ryddigere på problemet. Let opp tråden med navn; E39 Bremseproblem
  11. E39 525tds 98mod Historie: Fikk feil på ABS venstre bak, skiftet denne. I samme slengen ble det skiftet bremserør bak, fra skjøt midt under bilen og bakover til begge hjul pga rust. Alt i orden i ca 5 min før jeg får feil på ABS høyre foran, dette resulterte i at så lenge abs lampen var slukket (soim om alt var i orden) så pulserte bremsene uansett hastighet. Når lampen kom på og indikerte feil ved abs systemet så sluttet bremsene helt å pulsere. Automatkassen ville heller ikke gire da den gikk i nødmodus pga av abs sensoren som var gåen. Dette da den ikke skal gire ved sving, og en defekt abs sensor kunne ikke fortelle om bilen svingte eller ei. Jeg skiftet så denne, og automaten girer igjen slik den skal i alle gir. Abs lamper er borte. Problemet er dog at jeg fortsatt har pulseringer fra 30 km/t og ned. Ikke ved høyere hastighet, da fungerer bremsene slik de skal. Jeg var i dag oppe i garasjen igjen, slettet alle feilkoder, luftet alle bremser, sjekket nivået for bremseveske. Fortsatt har jeg samme problem med pulsering fra 30 km/t og ned. Noen som har noen råd til feilsøking, eller rett og slett vet hva dette er for noe?
  12. Dette hørtes litt spesielt ut. Men er jo ikke verre enn å lufte bremsene som er en mye mindre operasjon etter skifte, hvis det skulle være nødvendig. Jeg har dog aldri gjort det ved skifte av klosser på mine E39.
  13. Det første du må gjøre er å ta en diagnose. Da får du vite hvilket hjul det må skiftes på. Du har 4 sensorer, en til hvert hjul. For en verkstedtime som er vanlig på skifte av sensor så må du vel ut med alt fra 700 til 1000 kr avhengig av verksted pluss deler. Det er mange kroner spart på å gjøre jobben selv med andre ord, eller sette bort jobben til noen som kan det. Sensorene kan sitte noe helt jævlig og da blir det fort dyrt å ha den på verksted, vil også anta at de fleste verksted har en fastpris på diagnose som kommer utenpå skifte av sensor.
  14. Det er fullt mulig ja. Da kutter du bare ut den rustne biten med en rørkutter, husk å kutt ut nok slik at all rusten forsvinner, hvis ikke har du bare samme problem om en liten stund. Kon deretter røret på begge sider og skru inn en slange.
  15. Det koster å kjøre BMW. Men finn ut dimensjonen på røret, kjøp metervare på biltema og tilpass selv. Koster deg med utstyr ca det samme, men da har du utstyret liggende til senere.
×
×
  • Opprett ny...