Siden vi forteller historier om Jarles Bil, så tenkte jeg å dele min erfaring med mannen. Da jeg i 2010 var ferdig med studiene begynte jeg å lete etter bil. Jeg hadde et beskjedent budsjett på 60 000kr. Etter mange år som student var ikke økonomien den beste. Jeg kom over en meget fint priset chrysler stratus 99. Den hadde gått godt under 100 000km og kostet 60 000kr. Siden jeg var uerfaren på bilmarkede fant jeg ut at det var best å kjøpe hos forhandler. Her fikk jeg jo med 3 mnd garanti, så jeg tenkte at dette var et lurt kjøp. Det eneste problemet var at forhandler var jarles bil og deler. Jeg reiste sørover til askim og kjøpte bilen. Alt så bra ut til jeg parkerte hjemme på gårsplassen. Når jeg stoppet motoren begynte det å koke i ekspansjonstanken. Jeg burde skjønt at dette var starten på noe mer. På verkstedet kunne de fortelle meg at det var temperaturføleren som vår ødelagt. Motoren fikk dermed ikke tilstrekkelig kjøling og kjølevannet ble dermed så varmt at det begynte å koke. Dette medførte at topppakningen røk. Og en simmering bak girkassen. Alt i alt ble verkested regningen på 26500kr. Det var dyrt, men siden jeg hadde garanti, så tenkte jeg dette skulle gå bra. Jeg skulle jo få halvparten tilbake fra selger. Jeg ringte ham og vi avtalte at jeg skulle sende kviteringer og pengene skulle så komme inn på konto. De kom aldri. Jeg ringte flere ganger og fikk vær gang en ny unskyldning for hvorfor jeg ikke hadde fått de. På et tidspunkt sa han faktisk at han hadde overfør og at det måtte være noe krøll med banken. Men dette hadde han visstnok glemt at han hadde sakt en uke senere. jeg ble tilslutt lei og gikk rettens vei. Forbrukerrådet ga meg fult medhold. Han nektet fortsatt å betale, så saken gikk videre til forbrukertvistutvalget. Der fikk jeg delvis medhold og fikk dermed utbetalt 12000kr. Han skulle dessuten ettersende servichefte på bilen som han hadde rotet bort. Dersom dette ikke ble gjort hadde jeg krav på ytterlig erstatning. Han betalte ikke en krone før dagen før fristen gikk ut. Da fikk jeg pengene, men noe servichefte kom aldri. Jeg purrer og purret. Han ble mer og mer irritert. På dette tidspunkt hadde jeg ingen interesse av å få det servichefte. Jeg ønsket bare å gjøre hverdagen hans dårligere. Jeg ga meg først da han begynte å true meg. Jeg ser at det er vanlig takst for den mannen, og jeg skulle ønske jeg ikke ga meg der. Men på det tidspunktet var det nesten et år siden jeg hadde kjøpt bilen og jeg var egentlig litt lei. Jeg anbefaler alle til å holde seg langt unna alt som har med han å gjøre. Han er en useriøs svindler av verste sort. Dersom noen der ute har blitt lurt av ham anbefalerer jeg forbrukerrådet. Det tar litt tid, men saken blir løst og man får vertfall tilbake noe av pengene.