Gå til innhold

Grabben

Medlem
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Grabben's Achievements

  1. Hei, Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd. Symptomer: – Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon – Motorlampen kommer på etter litt kjøring – Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart – Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart – Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene. Feilkoder som gjentar seg etter kjøring: 29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error 29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range 29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error 29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner): 2B5C: DME: Crankshaft sensor 29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere) 2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2 2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2 Dette er gjort: Byttet veivakselsensor Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2 Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet Tatt RAM-backup med Tool32 Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var) Skiftet tennplugger og tre coil Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket Byttet bensinpumpe Livedata: – VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene – I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8):  – Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag  – Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00°  – Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60° Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.
  2. Bmw e39 m54b30 2001 Står fast og klør litt i hodet pga veivakselsensor. Bilen er tungastartet, dør på tomgang eller rufsete og fjusker. Har byttet både kam og veivsensor, uten hell. Både før og etter bytte av sensor fikk eg opp feilkode: 53 - veivaksel posisjonssensor - Signal uforståelig F3 - veivaksel posisjonssensor - feiltenningsgjenkjenning tannfeil Har kjøpt originale sensorer når eg byttet, siden motorene kan være litt kresne på uoriginale følere. Problemet startet etter motor var tatt ut og satt inn igjen, og ombygging til manuell. Under denne perioden stod bilen ute i kulde og fukt, så hjernen hadde fått noe irr i kontakter. Har rengjort, penslet og blåst hjernen ren igjen og ser ingen antydning til noe som skal skape problemet. Men lurer på om hjernen kan væra defekt grunnet dette. Noen som har tanker om hva problemet kan være?
  3. Bmw e39 m54b30 2001 Står fast og klør litt i hodet pga veivakselsensor. Bilen er tungastartet, dør på tomgang eller rufsete og fjusker. Har byttet både kam og veivsensor, uten hell. Både før og etter bytte av sensor fikk eg opp feilkode: 53 - veivaksel posisjonssensor - Signal uforståelig F3 - veivaksel posisjonssensor - feiltenningsgjenkjenning tannfeil Har kjøpt originale sensorer når eg byttet, siden motorene kan være litt kresne på uoriginale følere. Problemet startet etter motor var tatt ut og satt inn igjen, og ombygging til manuell. Under denne perioden stod bilen ute i kulde og fukt, så hjernen hadde fått noe irr i kontakter. Har rengjort, penslet og blåst hjernen ren igjen og ser ingen antydning til noe som skal skape problemet. Men lurer på om hjernen kan væra defekt grunnet dette. Noen som har tanker om hva problemet kan være?
  4. Hvor i landet? Eugodkjent? Bilder?
×
×
  • Opprett ny...