Hei,
Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd.
Symptomer:
– Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon
– Motorlampen kommer på etter litt kjøring
– Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart
– Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart
– Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene.
Feilkoder som gjentar seg etter kjøring:
29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error
29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range
29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error
29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range
Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner):
2B5C: DME: Crankshaft sensor
29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere)
2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2
2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2
Dette er gjort:
Byttet veivakselsensor
Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2
Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre
Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet
Tatt RAM-backup med Tool32
Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her
Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring
Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var)
Skiftet tennplugger og tre coil
Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket
Byttet bensinpumpe
Livedata:
– VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene
– I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8):
– Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag
– Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00°
– Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60°
Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.