Gå til innhold

vaffel

Medlem
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

vaffel's Achievements

  1. Og saken endte med at motorbytte til helt ny motor skal bli gjort av BMW. Det gjøres såpass rimelig at jeg tror nesten ikke han taper noe totalt sett på det. Ble faktisk imponert av hvordan forhandleren løste saken.
  2. De kunne skiftet registerkjedet. De vet jo at dette ikke tåler å bli kjørt på gammel olje. Hadde de gjort det hadde ikke motoren havarert.
  3. Hvis det ikke finnes noen deler i motoren som burde vært utskiftet eller sjekket, etter å ha overskredet første servicen, så har kanskje BMW rett. Men det har jeg ingen tro på. Det skulle da selvfølelig ikke vært BMW som skal betale for disse delene eller utskiftning av disse. Men hvis BMW kunne gjort forebyggende arbeid eller gitt forebyggende info etter servicen som er overskredet, mener jeg de har det fulle ansvaret for motorhavariet.
  4. BMW er den profesjonelle part, og de har utført alle servicer på bilen. De har hele tiden vært klar over at først sevice har vært utsatt. De er også klar over at det har vært flere tilfeller med motorhavari på denne motoren, selv om alle servicer er fulgt. Likevel velger de å ikke gjøre en grundig jobb med verken skifte eller sjekke nødvendige deler, og heller ikke gi info om at dette er en motor hvor dette er svært viktig når kunden har overskredet km-intervallet. Slik jeg tolker garanti-bestemmelser må det være slik at BMW ikke har hatt noen sjanse til å se noen feil med motoren, eller kunnet forebygge videre skader på noen som helst måte for at de skal komme unna garantien. Det mener jeg at de har hatt, og derfor mener jeg BMW her har feilet totalt.
  5. http://www.abcnyheter.no/motor/2014/10/28/210669/jostein-har-kjort-300.000-km-og-har-aldri-vaert-pa-service Her er en med en motor som gikk 300.000km uten et eneste oljeskift. Jeg har sett på årstallene til N47 motoren, og problemene med registerkjedet er slik jeg kan leste størst blandt motorene som er produsert mellom 01.03.2007 to 05.01.2009, men det har også vært mye problemer med motorer produsert før 01.03.2011. Et registerkjede skal være laget for å holde hele motorens levetid. Spørmålet er om BMW har har feilvurdert serviceintervallene for å selge flere biler. Hadde han tatt første service på 30.000km, kunne han jo hatt et annet kjøremønster og f.eks kjørt litt mer på autobhanen, og mer småkjøring så hadde motoren fått akkurat samme slitasjen. Forøvrig så tok jeg service og oljeskift hver 15.000km på forrige bilen jeg hadde, selv om jeg kunne ventet til 30.000km.
  6. Det var vel omtrent akkurat det jeg skrev. (Det må kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen for at garantien skal bortfalle) Men kan ikke se at det skal være så veldig sannsynlig at manglende service er hovedårsaken her. Synes det høres mer sannsynlig at det er en svakhet i hvordan motoren er skrudd sammen, når en ser på de uttallige andre problemene med registerkjedet en kan google seg frem til og lese om at andre har hatt med denne motoren selv om alle servicer er fulgt.
  7. Synes ikke 11000 km over er så mye når det er snakk om mye langkjøring, og oljenivå jevnlig er sjekket og tidsintervallet på servicen ikke er overskredet. Med andre brukere med mye småkjøring vil motoren svive i hundrevis av timer ekstra mellom hver service. Og med brukere i Tyskland ville motoren gått rundt mange flere ganger mer siden det ofte kjøres i mye høyere hastigheter enn i Norge.
  8. 11000km over skal det være. Første service på 41000km. Motoren gikk så helt fint til 107000km Registerkjedet skal da blitt litt løst og gikk i utakt med motoren. Dette førte til motorhavari. Hvorfor i all verden skal utsatt oljeskift plutselig ha innvirkning på registerkjedet etter 66000 kjørte km? Bilen har hatt nok olje hele tiden. Garanti bortfaller selvølgelig ikke ved manglende service! Det skal i så tillfelle kunne påvises en klar årsakssammenheng mellom feilen og den manglende servicen. Motoren er i tillegg produsert før mars 2011, og da er den tydeligvis den kjente problemmotorenen N47 som jeg etter litt googling forstår har hatt uttallige motorhavarier grunnet nettopp registerkjedet.
  9. Fatteren har fått totalt motorhaveri på bilen. Den er kjørt litt over 100.000km. Alle servicer er fulgt bortsett fra første service som ble overskredet med 16.000km. (Tror ikke tidsintervallet på 2 år ble overskredet). Mener det var registerkjedet de sa som var hoppet av som førte til havariet, og dette var som en følge av at motoroljen har vært skitten? Høres helt merkelig ut for meg. BMW i Tyskland har nå avgjort at den manglende første servicen har ført til at motorbytte ikke skal gå på garanti, men de er tilbudt en redusert pris på arbeidet. Fatteren er litt av den typen som unngår konflikter, og bare betaler for å få saken ut av verden. Men det merer jeg blir helt feil her. Noen som har noen tips til videre fremgangsmåte? Er det virkelig slik at disse motorene ikke tåler å bli kjørt litt lengre enn serviceintervallene før de får service?
×
×
  • Opprett ny...