Gå til innhold

NoCount

Medlem
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    520D E61 / 740i E38

Nylige profilbesøk

111 profilvisninger

NoCount's Achievements

  1. Hei igjen folkens! Har endelig fått sett litt mer på dette, men ser ikke ut som jeg er sååå nær en løsning enda. Prøvde først å spraye litt bremserens her og der på motor, men var ingen endring i turtall på noen som helst måte. Kikket deretter litt på INPA, så at "adaption value additiv 1" var på -53, og i følge noen guider etc kommer dette stort sett av PCV-ventil eller FPR(Fuel pressure regulator). Jeg forsøkte å bytte hele den delen bak på innsugsmanifolden, altså PCV-ventilen.(La da også merke til at vakuumslangen mellom PCV og bremsekraftforsterkeren er sprukket, om det har noe å si på dette) Og etter en god stund på tomgang økte denne verdien som jeg nevnte over i INPA. Riktignok økte denne helt opp til 33. Men lukter fortsatt en hel del bensin fra eksosen, så tar ikke ny etterkontroll før det er i det minste noe mindre lukt. Da jeg hadde den stående på tomgang i en lenger stund med INPA oppe, la jeg også merke til at "Throttle potentiometer(Volt)" var utrolig høyt, og lå konstant mellom 67.00 og 82.00, både ved start og når den var på arbeidstemperatur, gikk ikke ned. Har lest meg opp til at denne egentlig skal være veldig lav ved tomgang, ca 0.45 på M60 motoren. Samtidig syntes jeg turtallet lå litt høyere enn det skulle, ligger jevnt på ca 750-760. Skal ikke den ligge på ca 650? En siste bemerkelse fra avlesningene i INPA er at "adaption value multiplicativ 1" ligger konstant nede på -16. Mener den egentlig skal ligge på nærmere 1 i følge guiden jeg fant for dette. Kan det være den sprukne slangen? Tomgangsregulator? LMM(til tross for avlesning tidligere)? Andre sensorer? Møkk i gass-spjeldet? Her trenger jeg litt mer hjelp av noen kloke hoder 😅 Noen som har noen flere forslag?
  2. Takk for gode forslag her! Har ikke sjekket etter falskluft, så kan vel like greit bytte både toppdekselpakninger, samt membranen som nevnt i tråden her av 540is. Bare litt usikker på om jeg har funnet korrekt når det gjelder membranen som sitter på baksiden av innsuget. Kan det stemme at det er nr 5 på bildet her?
  3. Hei, Har en BMW E38 740i, 1995 mod. Sliter litt med å få denne gjennom PKK grunnet høyt CO-nivå. Ved første PKK ble det målt 3,67% i CO-nivå. Skal være 0,5% eller lavere. Forsøkte først å kun bytte: - Tennplugger - Luftfilter - Motorolje og filter Helte også på en del kondensfjerner, med lite bensin på tanken. Måling på etterkontroll ble da rett under 3,0%. Byttet deretter: - 1 lambasonde, da kun den ene virket til å lese av feil verdier Måling på etterkontroll etter dette ble da på ca 3,2%. Etter dette er følgende byttet: - Begge katalysatorer, universal fra Biltema (art. 79-802), ment for biler opptil 4.0l og produsert før 1997. Originale er så sinnsykt dyre. Målt på etterkontroll igjen idag, 2,51%. Har også målt LMM, og signalet fra den øker jevnt med turtallet. Kan det være at katalysatorene fra Biltema ikke holder til E38'n? Er det noen som har noen gode råd for videre fremgang? Står veldig fast her nå.
×
×
  • Opprett ny...