Hei igjen folkens!
Har endelig fått sett litt mer på dette, men ser ikke ut som jeg er sååå nær en løsning enda.
Prøvde først å spraye litt bremserens her og der på motor, men var ingen endring i turtall på noen som helst måte.
Kikket deretter litt på INPA, så at "adaption value additiv 1" var på -53, og i følge noen guider etc kommer dette stort sett av PCV-ventil eller FPR(Fuel pressure regulator).
Jeg forsøkte å bytte hele den delen bak på innsugsmanifolden, altså PCV-ventilen.(La da også merke til at vakuumslangen mellom PCV og bremsekraftforsterkeren er sprukket, om det har noe å si på dette)
Og etter en god stund på tomgang økte denne verdien som jeg nevnte over i INPA. Riktignok økte denne helt opp til 33.
Men lukter fortsatt en hel del bensin fra eksosen, så tar ikke ny etterkontroll før det er i det minste noe mindre lukt.
Da jeg hadde den stående på tomgang i en lenger stund med INPA oppe, la jeg også merke til at "Throttle potentiometer(Volt)" var utrolig høyt, og lå konstant mellom 67.00 og 82.00, både ved start og når den var på arbeidstemperatur, gikk ikke ned. Har lest meg opp til at denne egentlig skal være veldig lav ved tomgang, ca 0.45 på M60 motoren.
Samtidig syntes jeg turtallet lå litt høyere enn det skulle, ligger jevnt på ca 750-760. Skal ikke den ligge på ca 650?
En siste bemerkelse fra avlesningene i INPA er at "adaption value multiplicativ 1" ligger konstant nede på -16. Mener den egentlig skal ligge på nærmere 1 i følge guiden jeg fant for dette.
Kan det være den sprukne slangen? Tomgangsregulator? LMM(til tross for avlesning tidligere)? Andre sensorer? Møkk i gass-spjeldet?
Her trenger jeg litt mer hjelp av noen kloke hoder 😅
Noen som har noen flere forslag?