Gå til innhold

Guleboj

Medlem
  • Innholdsteller

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Bosted:
    Oppegård
  • Kjøretøy
    E61 525d 2009

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Guleboj's Achievements

  1. Lot bilen stå på tomgang til 67 grader og kjente deretter på slangen. Var ikke glovarm, men definitivt lunka. Du skriver at den skal være iskald, så da virker det som at det er det som er problemet. Er det en stor jobb å bytte denne varmeveksleren? Bare så jeg er 100% sikker: slangen jeg har markert på bildet er den du snakker om?
  2. Ja, jeg har lest det, men ble usikker da bilen ble varm på verkstedet. Takk for svar, jeg skal sjekke den slangen!
  3. Har også problemer med temperatur i min importerte 2009 E61 525d. Byttet EGR-termostat og deretter hovedtermostat. Innendørs på verkstedet skal motoren ha oppnådd over 90 grader, men når jeg nå et par dager senere testet i et par minusgrader går temperaturen ikke over 73 grader ved variert normal kjøring (startet på 62 grader og kjørte ca 30 min både landevei og motorvei). Når bilen triller i relativt høy hastighet så droppet temperaturen raskt til 62 grader. Verkstedet mener dette skyldes at bilen er importert og dermed ikke har nordisk dieselvarmer. Jeg mener det høres rart ut all den tid de også har et par minusgrader i Tyskland. Slik jeg forstår det er varmeveksleren siste mulige synder. Gir det mening at varmeveksleren er årsaken tatt i betraktning at bilen ble varm innendørs hos verkstedet, men ikke under kjøring i kulde?
  4. Beklager sent svar. Jeg prøvde å bytte pumpe to ganger (begge var brukt), men ulyden ga seg ikke. Mener å huske at mekanikeren påstod at pumpa lagde lyden på grunn av noe annet. Altså at lyden forplantet seg, eller noe slikt. Husker ikke hva det var. Jeg har nå kjørt med den gamle (originale) pumpa i to år, og det går fremdeles fint. Jeg har i det siste dog merket at rattet har blitt tyngre, så jeg antar dette kanskje er på grunn av pumpa(?). Har maskinskadeforsikring på bilen, så vurderer nå å prøve å få pumpa bytta til en ny og se om det hjelper.
  5. Prøvde å vri på rattet mens bilen sto på tomgang, og da ble lyden betydelig lavere. Med en gang jeg slapp rattet økte volumet igjen. Da er det vel rimelig å anta at det er servopumpa, eller noe relatert, som er årsaken? Kan det være reima, eller er jeg langt på viddene da? Verkstedet i Sverige har allerede skaffet en ny pumpe, men vil være sikker før jeg drar tilbake. Tenkte uansett å dra innom verkstedet som ga meg diagnosen på mandag, og høre hva de sier.
  6. Ja, det er det. Fant en video på youtube som virker å være samme problem. Samme område og samme lyd. Teorien der er også at det er servopumpa som er årsaken.
  7. Dette hadde vært en mulighet ja. Dessverre har ikke jeg kompetanse til denne jobben. Hvor mye arbeid tror du det er for noen som kan det? Jeg har nå funnet ut at det ikke ble byttet reim på pumpen. Kan det være at det er den gamle reima som lager lyden?
  8. Jeg oppdaget for et par uker siden en ulyd fra motorrommet på min E61 525d 2009. Lyden høres ikke fra førerplass, men kun utenfra. Jeg er dermed usikker på hvor lenge lyden har vært der. Dagen etter at jeg oppdaget lyden dro jeg til mitt lokale verksted som skal ha god peiling på BMW. Etter litt om og men fant de ut at lyden kom fra servopumpen, og at denne måtte byttes. Jeg ble fortalt at dersom ikke pumpen ble byttet kunne reima etter hvert ryke/spore av, og ødelegge mer rundt. Herifra dukket det opp problemer: det viste seg at originalpumpa kostet mer enn jeg var villig til å betale (rundt 8500 eks mva). Alternativet, en Bosch pumpe til ca 5500kr eks mva, fantes ikke på lager og leveringstid var ukjent. Jeg kontaktet derfor andre verksted rundt Oslo, som bekreftet dette. Bosch-pumpa måtte i praksis lages i Tyskland, og hadde anslått leveringstid på ca 10 uker. Da jeg ikke var lysten på hverken vente 10 uker eller betale dyre dommer for originalpumpe kontaktet jeg diverse verksted i Sverige. Til alt hell fant det ene verkstedet en brukt pumpe som hadde gått 40k km til kun 3200kr ink mva. Denne ga de ett år/10000km garanti på. Til tross for litt tvil angående brukte deler, tok jeg dette tilbudet, og reiste i går til Karlstad for å bytte pumpa. Pumpa ble byttet og jeg kjørte hjemover, dum som jeg var, uten å sjekke resultatet. Halvveis tok jeg en pause og hørte da at lyden fremdeles var tilstede... Jeg kontaktet verkstedet i dag og sendte de et lydopptak av lyden. Til svar fikk jeg at de ikke har peiling på om lyden kommer fra pumpa eller ikke, og at de kun byttet pumpe på min bestilling. De kontaktet derimot leverandøren av pumpa, og de har bestilt ny brukt pumpe. Så kommer problemet: Dersom lyden kommer fra pumpa får jeg ny på garantien, men dersom det ikke er det må jeg betale for reparasjonen. I tillegg må jeg ta en ekstra dag fri fra jobb. Samtidig, hvis det ikke er pumpa som er problemet, så har jo det første verkstedet gitt meg feil diagnose. Noe jeg også betalte 2500kr for.. Har jeg noen rettigheter ovenfor de isåfall, selv om reparasjonen ikke ble utført der? Jeg har lastet opp opptaket av lyden her: https://streamable.com/expn5 I tillegg har jeg lastet opp et lydklipp hvor jeg har forsøkt å ta bort motorstøyen: https://clyp.it/iauwirpq Er det noen som ut i fra opptakene har noen tanker om hva som er problemet? Er det den nye pumpa som har nøyaktig det samme problemet som den gamle, eller kan det være noe annet? Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Setter stor pris på all hjelp da jeg begynner å bli svært frustrert selv. PS: Om det ikke sier seg selv, så har jeg så og si null kompetanse på dette området.
  9. Hvis det er så enkelt blir det jo ikke noe problem. Det som tar lengst tid er vel å skaffe riktig utstyr isåfall.
  10. Ok, takk. Da får jeg prøve å montere og krysse fingrene først, og heller prøve meg på litt koding hvis det ikke går.
  11. Antar dette gjelder min bil også (E61 2009)? Kan du ut i fra bildene over se hvilken programvareversjon det er?
  12. I følge GS må programvaren på bilens radio-/navi-enhet være nyere enn 09/09 for Kufatec 40148. Jeg har funnet fram til den "hemmelige" menyen i bilen min (CCC), og listen i "versionskontrolle". Det jeg sliter med er å finne ut hvilken linje i listen som er versjonsnummeret jeg er ute etter. Jeg har funnet to alternativer som kanskje kan være riktig (se bilder). Noen som vet hvilken som er versjonsnummeret til iDrive'n, eventuelt om det ligger et annet sted?
  13. Litt bak i tråden ble det snakket om problemer med Fistune på E61 2009 modell, produsert sent 2008 (CCC). Dette var vistnok et kjent problem som flere hadde opplevd. Da jeg selv har en bil av denne typen, og vurderte Fistune, så tok jeg kontakt med GS og direkte med Kufatec i Tyskland. De kunne begge bekrefte at det hadde vært problemer, men at dette nå var løst. For de som måtte være interessert så ble det løst med programvareversjon 1,59. Jeg har nå bestilt en Fistune, og tenkte i utgangspunktet å installere selv. Nå har jeg fått litt kalde føtter, med tanke på hvor mange som virker å få problemer. Lurte derfor på om det er noen her, eller noen som vet om noen, som kunne tenke seg å hjelpe meg? Gjerne rundt Oppegård, eller i Oslo-området. Selvfølgelig mot en slant eller to. Send PM!
×
×
  • Opprett ny...