Gå til innhold

Saski

Medlem
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    X3 m sport 2.0D

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Saski's Achievements

  1. Har nå fått ut motorfeste. Møkkajobb. Motorfeste er ett hydrolager så skal ha olje for å fungere. Min var tom og ødelagt. Blir som en støtdemper uten olje. Kun den en tynn gummi foringa som holdt motoren oppe.
  2. Vi får nå se. Gikk passe i svart når vibrasjonsdemperen datt ta av. Fant ut at det var verksted feil( ikke strammet til). Bestilte ny vibrasjonsdemper på mister auto. Var ganske sliten, så like greit å bytte. Funderte lenge på hvordan jeg skulle stramme til når reimhjulet går rundt. Man skal jo dra til med 100nm og 75+75°. Så lagde meg en like godt en holder av 80mm alu rør. Så litt på hva andre hadde laget og hvordan original ser ut, denne Funker fjell. https://www.toolwarehouse.com.cy/product/bmw-crankshaft-harmonic-balance-holder-kit/ Funderet lenge på hvordan jeg skulle få på ac reima, for den har ikke strammet hjul som kan slakkes! Ble til at jeg tredd den på ac pumpa og så god som mulig over vibrasjonsdemperen så snurra vibrasjonsdemper rundt med skralle for å tvinge den på. Gikk fint. Man skal vist bruke eget verktøy til dette som koster 1200kr! https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/spesialverktoy/verktoy_reim_installasjonsverktoy_m47tu_m57tu_hcba1408__3595922
  3. Skulle ute en tur i går og da røyk vibrasjonsdemperen. Er ikke akkurat blitt overbevist om at bmw er kvalitets biler . Begynner nå å bli så mye feil at jeg vurderer sterkt å selge bilen etter at den er fiksa for de siste problemene.
  4. Første jeg tenker på er batteri eller dynamo. Sjekk spenning på batteriet både før og når du prøver å starte. Faller den dramatisk under 10v så har du lade problemer. Dvs enten gåen dynamo eller dårlig batteri. Går fint å kjøre bilen med bare dynamoen, men hvis batteriet ikke tar lading så får du ikke startet etterpå.
  5. Har nå disikert motoren som gikk føyken(røket reg kjede). Var faktisk overraskende lite skader ved første øyekast. Det jeg har funnet til nå er brukket camaksel klemmen og strekte skruer som holder disse på plass. Stempler og ventiler ser ok ut. Mulig spindelene har fått seg en trøkk. Så er det noen som trenger motordeler så skrik ut. Har så å si en komplett m47tud20 motor. Sef uten sensorer og HPd pumpe etc. mer som en long block sånn den står/er i deler nå.
  6. Liten oppdatering. Motor bytta, kosta kosta 19 500.- for byttejobben. motor 34 000.- fikk taki en fra Tyskland gått 80 00km så 100 000 mindre en den som gikk i dass. ( uansett ikke billig) Problemer med at motoren var dau(flatt spot) fra 1000 til 2000rpm fant jeg ut var en vacuum slange til swirflaps solinoiden som var lekk. Ser flere som sliter med at motoren fusker fra 1000 til 2000rpm. Vaccum lekkasjer kan skape mange rare symptomer og feilmeldinger på ob2 som ikke er så åpenbare. Feks O2 feil(lambasonden) map sensor som gir rare data og maf som virker feil. Fant en fin YouTube film som flere burde se den er litt lang, men forklarer inngående hvordan en motor responderer og gir feilmeldinger som ofte ikke er knyttet til selve enheten som viser feil.
  7. Om du har lest den andre posten min (bmw x3 prosjekt) mitt så røyk regkjede, så ventiler å topp er 99% sannsynlig tatt kvelden. Mulig stempler også har fått noene kakk. Så føyken er ikke helt feil utrykk nei. Ringte bmw verksted på Skøyen de skulle ha 23000,- bare for toppen uten noe som helst av innmat. Så blir byttemotor. Ikke mange M47tu20 motorer å oppdrive i Norge så blir en fra Tyskland. N47 er jo notorisk kjent for regkjede problemer, men ikke M47. Shit happens.
  8. Ut nå sjekka motorfeste og den er gåen. Så flere ting her som lagde lyd. Takk for tips. Jeg tok takki motorem og nøkka kraftig. Da fikk jeg fremprovosere lyden. Klunk klunk lyd. På bilde ser man hvor de to metall delene treffer hverandre. Ser nesten bøyd ut ! Så hell i uhell at motoren gikk føyken. Lettere å bytte motorfeste med motoren ute 😑..
  9. Nå har det utenkelig skjedd. Fant ut at registerkjede fra veiv til diselpumpa har gått adundas og motoren må byttes. (trodde først diselpumpa siden det ikke kom drivstoff) Det rare er at dette er M47tu20d moter og ikke N47 som er på 2007- nyere x3 De verkstedene / motoroverhalingssentrene jeg har hørt med har sagt at dette var en skjelden hendelse siden det var m47 og ikke n47.
  10. Da har jeg funnet feilen. Utslitt indre cv joint. Kulene var helt gåene, og lagerbanen var slitene se bildene.
  11. Lager den mer eller mindre lyd i svinger?
  12. Vi får se. 4x4wd biler får litt mer juling på cv jointene en 2wd. Har ikke funnet andre med samme problemer på x3? Ingen instruksjon video på YouTube, kun X5. Bilen nærmer seg 200 000 så er vell på tide at dem "ryker" er iallefall slik på utallige andre merker jeg har skrudd.
  13. Hei. Driver nå med mitt x3 prosjekt. Fikk en x3 relativt billig ved å fikse den opp. Har til nå fjerna swirlflapsene satt i plugger fra eBay. Vasket Egr og innsugsmanifoil (forbanne grisejobb). Bytta map sensor. Den som satt i knakk og var sota ned. Hjullager og snart venstre drivaksel( annen tråd) Sliter litt med at den er så dau rundt 2000rpm og plutselig kommer(ingen motor lampe). Når jeg kobler ut lmm så går den "fint" og respondere relativt normalt. Har prøvd å rense, men lite effekt. ( har bestilt ny) Ser at luft temperatur sensoren gir høye verdier ca 10c høyere en ute tempen. Og svinger voldsomt. Når jeg ser på ob2 og grafer så gir den rare utslag på tomgang og detter plutselig 1-2c og man hører motoren endret rpm. Har bestillt ny. Siste ting kjølevannet vill ikke vil over 62-67C. Normalt er vel ca 82C Så antar at den også er gåen. ( bestillt ny) Noen fler som. Har lignende symptomer.
  14. Nå begynner lyden å komme selv om jeg kjører sakte. er nesten 100% sikker på dårlig cv joint indre eller ytter mulig begge for alt jeg vet. Får se når den nye har kommet så blir det litt disikering av den gamle.
  15. Har bestilt komplett venstre drivknute/aksel så får se om det er feil.
×
×
  • Opprett ny...