
Gautel
Medlem-
Innholdsteller
18 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Gautel's Achievements
Newbie (1/14)
1
Nettsamfunnsomdømme
-
Etter mye forsinkelser så har jeg nå fått av toppen på motoren. Jeg så ingen åpenbare feil på toppakning eller topp, men jeg fant nok problemet når jeg prøvde å kjenne på stemplene. Stemplet i sylinder 2 kan jeg røre på frem og tilbake så det klikker når det treffer sylinderveggene. Sylinder 1 er også litt løs, men ikke like ille. Det er vel bare å skaffe my motor og bytte nå vel? Noen som har byttet motor på disse bilene før?
-
Gautel reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20
-
ok, takk jeg får bare sette igang når jeg får verkøyet som trengs da Må man godkjenne motorbyttet hos biltilsynet isåfall? pleier det å være enkelt og greit å få godkjent?
-
Gautel reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20
-
Takk for tips:) i går fikk jeg etterhvert kjørt sylinder lekkasjetest på motoren, og jeg ser at lufta lekker ut oljepåfyllinga/peilepinnen... ikke ventilene som jeg trodde. Er det noen vits å håpe at dette bare er toppakningen? det går vel olje også mellom blokka og toppen. Hvis det ikke er toppakningen så lekker det ut i sylinderen. Og da lurer jeg på om man MÅ bore opp og bytte stempel og ringer uansett, eller om det bare holder å bytte stempelringer hvis sylinderen ser grei ut? Er det mulig å bytte stempelringer med blokka i bilen?
-
Gautel reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20
-
Evopower reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20
-
swirlflap'ene er intakte. (burde vel fjerne det greiene der i samme slengen nå da) Jeg mistenker sterkt brent ventil, men det finner jeg ut i dag med sylinderlekkasjetester. Bare jeg finner en måte å snu på veiva.
-
er det noen som, veit om dette er rette verktøyet til å rotere veiva med? https://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-LN-2-0-td4-CRANKSHAFT-PULLEY-TOOL-WRENCH-LOCK-HOLDING-KEY/253168572823?hash=item3af205d997:g:TxcAAOSw8w1X4wnG:rk:2:pf:0 i newtis.info siden så er det en annen, men googler jeg den så er det til en annen motor..?? https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e83-x3-2.0d-sav/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4uQ13JA
-
Tusen takk otis! jeg søkte på forumet etter noe slikt, men fant bare en annen side som ikke var så veldig bra. Jeg skal lese meg opp litt.
-
Gautel reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til bytte av toppakning på X3 2.0d e83 M47d20
-
Hei Jeg har hatt et emne her tidligere for feilsøking av denne bilen hvor jeg trodde det var dieselpumpa, men har kommet fram til at problemet er dårlig kompresjon på sylinder 2. Jeg har bestilt sylinderlekkasjetester for å finne ut hvor lekkasjen er, men jeg antar enten toppakning eller brent ventil. uansett så antar jeg må av med toppen og levere den til overhaling. Jeg har aldri gjort dette før men jobben må gjøres, og jeg vil gjøre det skikkelig. Tips med hva jeg trenger av deler og fremgangsmåte tar jeg gjerne imot, evt. om det finnes noen verstedhåndbok for denne bilen/motoren? Litt ønsketenkning ville vært om det er noen her inne i nærheten av kongsberg som kunne hjelpet meg litt på de vanskelige/viktige delene av jobben. For eksempel å ta av selve toppen uten å ødelegge noe, montering av toppen med kjede osv. Jeg betaler gjerne noen kroner for litt hjelp! Men 15.000 for verksted +10.000 for overhaling av topp syns jeg blir litt for dyrt på en så gammel bil. Jeg må vel starte med å bestille deler, det jeg tror jeg trenger er: -toppakningssett https://www.gsbildeler.no/vare/pakning_sett_original___3313554?oq=toppakning -vannpumpe? -registerkjede, strammer, skinne? -stor momentnøkkel. Andre viktige verktøy??
-
Tok en kjøretur nå. fikk opp et par ekstra feilkoder: 442C - Activation, fuel injector, cylinder 2 - Intermittent 4530 - Boost pressure regulation - Permanent test 6 etter kjøretur.pdf
-
Hei igjen, Nå er jeg tilbake fra ferie og har fått kjørt ny diagnose på bilen. Her er screenshot av det høyeste rail trykket jeg klarte å måle: og vedlagt er feilkodene jeg leste av etter først å slette alle koder, også starte bilen å kjøre ca. 50 meter. Men det ser ikke ut som at de sier så mye annet at det er en feil på girkassa..? Spørsmål: kan det være at railtrykk sensoren gir feil verdi? jeg leste at hvis man kobler den fra så skal bilen gå på "beregna" verdier, men jeg kan ikke si det utgjorde noen forskjell når jeg prøvde det sist.. Noen Flere tips? jeg tenker å kjøre den litt lenger i morgen for å se om det kommer noen flere feilkoder. (det passet litt dårlig i dag siden det er altfor mye trafikk utafor her på søndager). test 5 startamotor på nytt.pdf
-
Gautel reagerte på et innlegg i et emne: BMW dieselmotorer
-
Ok, slapp av her nå da.. -Jeg mente ikke bokstavelig at jeg har gjort all av feilsøking som er mulig å gjøre. Men jeg har prøvd mye forskjellig, hvis det er enklere å forstå. -jeg har prøvd å gå så systematisk til verks som jeg klarer, men i mangel på god info om hvilke sensorer, regulatorer osv påvirker systemet så er det ikke veldig lett. Jeg prøvde å laste ned manual på nett, men det eneste jeg fant var en fake manual som jeg betalte 200 kroner for. Derfor prøver jeg å spør på dette forumet om hva mer jeg kan sjekke for å feilsøke. Glem antakelsen min om at det ikke er mer enn 4 bar trykk på railen! Jeg leste galleritrykk: 4 bar(+/- litt avhengig av turtall) med Delphi. Jeg trodde også dette måtte være forran høytrykkspumpa før jeg googla hva galleritrykk er for noe. Men jeg skjønner det enten er feilmåling eller feil måling(feil sensor). Jeg forstår at det ikke er noen vits å prate mer om dette før jeg har sjekket med diagnose verktøy på nytt, så jeg kommer tilbake seinere.
-
Jeg hører, og jeg skal få lest av verdiene når jeg kommer hjem fra ferien jeg reiser på i Morgen. Jeg prøver ikke å være kverulant, men jeg bare mener at 250 bar burde jeg merket. Jeg har prøvd alt mulig rart av feilsøking på denne bilen nå, til og med løsnet på rørene til dysene for å se om det kom noe diesel, og det fosset ikke akkurat ut diesel når jeg prøvde å starte. (Jeg så en YouTube video, som jeg i etterkant skjønner at var idiotisk) Det er uansett kjempe bra nyheter om det ikke er diesel trykket som er problemet. Jeg kommer tilbake med fersk måling så fort jeg har muligheten.
-
Ok. Jeg leser hva du skriver, Men ville det ikke ligget overtrykk i railen hvis trykket ligger på 250 bar når bilen går? Eller jevner trykket seg ut når man stopper motoren? La oss si at det er riktig trykk på railen da.. hvorfor tikker dysene (spesiellt den nest fremmerste), og hvorfor strupes motoren når jeg gir gass? Jeg er 100% sikker på at det ikke er noe galt med dysene, men jeg tenker de bare ikke får nok diesel? Da tenker jeg mengde regulatoren kan være synderen??
-
Skjønner. Hvis du er helt sikker på det, så syntes jeg det er rart at bilen i det hele tatt starter jeg og. Som sagt så var det bare dråper som kom ut når jeg bytta trykkregulatoren på railen. og jeg kan skru av dysene uten å lette på diesel trykket først, kommer fortsatt bare dråper ut. Ikke noe overtrykk. Hmm.. jeg står fast. Kan det være at det er mye luft i systemet eller noe?
-
Det skal jeg få gjort, men det tar desverre litt tid siden han som hadde programmet og kabel er bortreist. (Det bilde skal egentlig være fra etter vi sletta feilkoder, men det ser ut som at det ikke slettet alikevell. Med mindre alle disse feilkodene er ekte da..) Kan det være mengderelueringsventilen som feiler? Er det mulig å teste den?
-
Jeg er med på at ikke bilen burde gå med så lavt trykk, men jeg byttet trykkregulatoren på railen istad og det var ikke noe trykk på railen. Delphi målte 4bar++ galleritrykk når motoren gikk, så for meg virker dette som bilen såvidt klarer å gå med dette trykket? Dyser bråker som et h** men det starter og går (uten pådrag). Hvordan vet jeg om mengderegulatoren fungerer? Jeg prøvde å koble den fra mens bilen gikk, men det ga ingen forskjell.. Dysene har jeg sjekka med slanger og hele rallemikket, og det så greit ut for meg.. etter 5 min på Tomgang så hadde jeg kanskje maks 1 desiliter fra hver dyse. Jeg bytta ut den ene dysa også, men den ga akkurat samme resultatet som de andre. Det er ingen røyk fra eksosen, så da forsvinner vel ikke noe diesel ut der heller..