Ove67
Medlem-
Innholdsteller
221 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Ove67
-
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Vel, jeg tenkte også jeg kunne prute litt ekstra hardt på en bil med skade. Også derfor vil jeg ha den som alternativ. Og med tilbakemeldingene her om at en skade til 23 000 EUR ikke trenger være så alvorlig, kan jeg beholde den som alternativ. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Det er et poeng, men jeg må ha litt alternativer. Hvis jeg somler med å bestemme meg, kan den belgiske bilen forsvinne. En annen i7 jeg vurderte (til ca. 81 000 EUR) forsvant foran nesa på meg. Går litt imot påstanden om at disse bilene skulle være så "radioaktive" på bruktmarkedet. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Morsomt å se at du, Fredrik 90, da skrev dette: "På akkurat i7 så tror jeg ikke dette har så mye å si ettersom denne har tapt seg massivt allerede før LCI har kommet. " -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Faktisk lurer jeg nå på om det nå haster litt å kjøpe elbil fra Tyskland/Belgia. Med situasjonen i Hormuzstredet, kan Europa forvente seg kraftige økninger i bensin-/dieselprisen. Kanskje det fører til økende etterspørsel etter elbiler på kontinentet? -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Men dette poenget tok jeg opp i en annen tråd. Svarene jeg fikk der var at prisen sannsynligvis ikke vil falle med introduksjon av LCI. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Joda - akkurat den der er ikke helt uinteressant. Men jeg kan få tilsvarende bil, 2025-modell med 8500 km og tilsvarende utstyr for 1,1 MNOK fra Belgia (ingen skadehistorikk) - før pruting - så da frister det litt mer. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
1,3 millioner? Hvor kom det tallet fra? Prisen jeg oppgav var 92 000 EUR brutto. Fratrukket tysk moms blir totalprisen inn til Norge 1,03 MNOK. Ja ja - litt mer inkludert utgiftene til eksporskilt ++, men langt under 1,3 MNOK. Uselgelig? Jeg skal da ikke selge bilen - jeg skal kjøre den Vanvittig verditap? Tja. Foreløpig er det ingen biler av denne typen under 950 kNOK. Og det nærmere fire år etter at den ble introdusert med en pris på ca. 1,3 MNOK. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Gjelder de som koster under 1,1 MNOK. -
Ville du kjøpt en bil som er reparert for 23 000 EUR?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
De er alle fra 2022 og det er ingen som kommer fra merkeverksted. Vil gjerne ha noe nyere som en BMW-forhandler har plukket ut som "Premium Selection". Men siden det er så lite å velge i i Tyskland, så skal jeg ikke utelukke helt å kjøpe i Norge. -
Driver og ser etter i7 xDrive60 i Tyskland (og Belgia). Det er ikke så mange av dem dessverre (mens det kryr av den bakhjulsdrevne eDrive50, som tydeligvis ikke er tatt inn i Norge). En bil jeg ser på står oppgitt at den har hatt skade. Når jeg sjekker, ser jeg at den er reparert for 23 000 EUR! Det er pokker meg en kvart million kroner! Om skaden er hva som står: "11/2024 Reparatur Stoßfänger vorne und Seitenwand hinten rechts rund 23.000 EURnetto." Skade både foran og bak altså. Må ha vært en kraftig kollisjon. Men bilen er Premium Selection og har de vanlige garantiene. Føler jeg bør styre unna. 92 000 EUR er ikke spesielt billig heller for en 2024-modell med 32 000 km (men mye utstyr). Problemer er som sagt at det er lite å velge mellom.
-
Ser da nesten helt lik ut dagens G70.
-
Dette står det om Premium Selction på bmw.de (oversatt med Google Translation): "Garantien starter tidligst ved utløpet av BMW 2+1 nybilgarantien som en utvidet nybilgaranti og er deretter gyldig i 24 måneder." BMW Premium Selection Garantie
-
Er garantiene virkelig bedre ved å kjøpe fra en norsk forhandler? Så vidt jeg skjønner er det snakk om fem års reklamasjon på skjulte feil *som var der da bilen ble solgt*, noe som ikke er en full garanti. Klippet fra Finn: "Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet." Kjøper jeg derimot en to år gammel bil med Premium Selection fra tysk merkeforhandler får jeg ett års rest av nybilgarantien + to års bruktgaranti - som er tre år med ekte garanti. Eller har jeg misforstått?
-
Men det forutsetter vel at selger ikke går konkurs i mellomtiden?
-
Ja, OK - jeg roter med modellnavnene. Det heter visst ikke M60, men xDrive60. Nå er jeg såpass konservativ at jeg foretrekker å kjøpe fra merkeforhandler og ikke privatpersoner eller forhandlere som heter "AutoSwap" eller "VALO BIL" Føler meg tryggere etter at nybilgarantien har gått ut hvis bilen er kjøpt av merkeforhandler. Hvilke norske garantier er det ellers du har i tankene?
-
Vel, billigste i7 M60 på bmw.no ligger på 1,4 MNOK (2024-modell, 30 000 km). På bmw.de finner jeg en 2024-modell med 35 700 km til 93 300 EUR. Fratrukket tysk moms og lagt til norsk moms over 300 000, samt vektavgift kommer jeg til rett i underkant av 1,1 MNOK. Da jeg kjøpte en to år gammel G11'en fra Tyskland i 2020 fikk jeg to års bruktgaranti utover nybilgarantien som det da var ca. åtte måneder igjen av. Har ikke satt meg inn i om dette er endret nå. Men uansett er ikke bedre garanti verdt en prisforskjell på 300 000 NOK.
-
Ja, jeg glemte verstingutgaven av i7, M70. Jeg skal nok klare meg med M60'en med "bare" 544 hester....
-
Nå kjøper jeg aldri ny bil - så å vente på noe som kommer som nytt er uaktuelt - kun hvis det presser prisen ned på modellen jeg vil ha som brukt. Dessuten har jeg ikke sans for SUV. Holder meg til tradisjonell sedan - har ikke noe stort behov for å sitte høyt som så mange merkelig nok ser på som et "must" idag... i7 kommer i to utgaver, ja. M50 og M60. Førstnevnte er bakhjulsdrevet og har "bare" 455 hester og er tydeligvis ikke tatt inn i Norge, men det er mange av dem i Tyskland. Faktisk er de fleste brukte i7'ene som ligger på bmw.de M50. Jeg vurderer kun M60. Har ikke testet i7, nei. Det er ikke mange av dem å teste - og ingen her i mitt nærområdet. Satser på at nytt stort sett er bedre. OK, vet at første årsmodell av i5 var nedgradering på en del områder, dog ikke på det viktigste som er kjøreegenskaper. Jeg tror ikke så mye på at "alt var bedre før".
-
I Sverige kanskje. I Norge er i7 tydeligvis slått ned i støvlene av EQS mht. verditap. Det ligger per nå 9 stk. EQS 580 til under 750 kNOK på Finn. Billigste i7 M60 er 1 stk. til 900 kNOK.
-
Tviler sterkt på at den slår Mercedes EQS.
-
Er ikke akkurat billige de i7'ene jeg har sett på bmw.de. Kommer pokker ikke under millionen inn til Norge Tapte jo allerede 50kNOK pga. økt moms. Vil derfor ikke vente til neste år og få enda 37,5 kNOK mer i moms. Ja, har sjekket i Sverige. Der har de én til 919 000 SEK (1 mill NOK) med 60 000 km. Ikke spesielt gunstig.
-
Har tenkt å bytte ut min 740e med en i7 denne våren/sommeren. Som vanlig kjøper jeg brukt fra tysk merkeforhandler og importerer selv. Ja, eurokursen svir så det holder, men det blir likevel billigere med bruktimport i forhold til å kjøpe fra norsk merkeforhandler. Dessuten er det så mye mer å velge i når jeg tar for meg hele Tyskland (og kanskje også Belgia). Men så kom jeg til å tenke på om det er lurt å vente til etter sommeren. G70 LCI skal lanseres dette året (til våren?) og de første bilene blir levert på sensommeren. Da kan man vel forvente et stort prisfall på brukte G70'er siden det er en del folk som alltid skal ha det siste. Men så spørs det i hvor stor grad dette gjelder elektriske biler fra kontinentet. Dessuten er det alltids kjekkest med ny bil før sommeren og ikke til høsten. Noen tanker om dette?
-
Hvorfor er Mercedes så mye billigere enn BMW?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Verdifall på dyre luksusbiler de første to årene er uansett horribelt. Det er derfor jeg aldri kjøper ny bil. Min 740e kostet ny 1,3 MNOK i 2018. Jeg endte opp med 650 kNOK to år etter, inkludert vinterdekk. Ja, dieselbiler har hatt mindre verditap de siste årene, men det er spesielle forhold som jeg nevnte. Er ikke avgiftene på fossilbiler høye? Jeg tok et regnestykke her for ca. ett år siden: Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!! - Page 3 - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum En to år gammel G70 740d tatt inn fra Tyskland. 211 kNOK i moms og 435 KNOK i engangsavgift. Det utgjør nesten halvparten av prisen på bilen! Trodde serviceutgiftene på en bil med vesentlig færre bevegelige deler var mindre, ja. At drivstoffutgiftene er lavere hvis man kan lade hjemme, er ikke til diskusjon! -
Hvorfor er Mercedes så mye billigere enn BMW?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
OK. Vil svare litt grundigere på denne grausame Salbe. Du sier altså at luksus-elbiler vil ha en hinsides verdifall fremover. OK. Det stemmer at dieselbiler har holdt seg overraskende godt i pris de siste årene. Dette av hovedsakelig to grunner slik jeg ser det: det finnes en del folk som absolutt ikke vil ha elbil. Det kan være både rasjonelle og irrasjonelle grunner til det (mer om det på slutten). Å kjøpe ny eller bruktimportert dieselbil nå er nærmest et avgiftsmessig «selvmord». Avgiftene på fossilbiler er skrudd kraftig til siste årene. Da vil naturlig nok eksisterende dieselbiler holde seg godt i pris. Jeg regnet forresten på dette en gang. Fordi servicekostnadene, samt utgifter til drivstoff for fossilbiler er høyere enn for elbiler, blir totalkostnaden el-/fossilbil ca. den samme selv når man regner inn lavere verdifall på spesielt dieselbiler. Og en annen ting: hvor lenge kan det lavere verdifallet på dieselbiler vare? Dieselbilene blir eldre og eldre og hvis man ikke ser for seg en total "Cubafisering" av diesel-bilparken, må dagens dieseleiere etterhvert se seg om etter noe nyere. Da blir det gjerne elbil når man bor i Norge. Og som jeg viste til og som faktisk var utgangspunktet for tråden, har ikke i7’en hatt spesielt stort verdifall. Listepris ny i 2023 1,38 MNOK – billigste på Finn nå 1,09 MNOK. Det er i sannhet ikke noe skremmende verdifall (selv om jeg vet nyprisen blir høyere når man inkluderer utstyr). Så påstår du at G70 har dårligere kvalitet enn G11. Det er en påstand jeg må si jeg ikke har sett andre steder. Vet G60 har fått mye juling vs G30, men det gjelder vel ikke kjøreegenskapene så vidt jeg har fått med meg. Det ut som du fullstendig ser bort fra at vi bor i Norge og at landet har en helt unik avgiftsstrategi for bil. Lik det eller ei – jeg synes også Norges elbilpolitikk er helt tullete. Men som forbruker må jeg forholde meg til forutsetningene som er. Du skriver nordmenn er spesielt lettlurte i forhold til f.eks. tyskere. Men tyskere har samme avgifter på fossil som på elbil. Hadde jeg bodd i Tyskland, hadde elbil vært helt uaktuelt. Det er heller ikke særlig fristende å rase avgårde i max to timer på Autobahn for så å lade i en time… De bilene du foreslår for meg er utenfor økonomisk rekkevidde – og ja jeg har sjekket. Så nei, jeg vet faktisk ikke hva som er reell utbyttingskandidat for min G11 i dag bortsett fra i7. Jeg bytter ikke bil annenhvert år fordi jeg må ha det nyeste. Men etter 6-7 år vil jeg gjerne ha noe nyere. Så vil jeg nevne noe rundt denne voldsomme motstanden en del folk har mot elbil. En artig parallell jeg kom til å tenke på. Fossilutgavene av G11 kan parkeres med fjernkontrollen (dessverre ikke min som er hybrid). Jeg så en youtubevideo der dette ble demonstrert på en diesel 7’er. I kommentarfeltet var det mange amerikanere som steilet over diesellyd på en BMW 7’er – det var jo «helt feil». Dette er folk som ikke aner hvor bra dieselbilene nå har blitt. Litt samme sak fra dere som forakter elbil…? -
Hvorfor er Mercedes så mye billigere enn BMW?
emne svarte i Ove67 sin Ove67 i Annet BMW og motorprat
Nei, er ikke noen tilhenger av SUV. Jeg har ikke vanskelig tilgjengelig hytte på fjellet som man skulle tro veldig mange har... Innbiller meg vel også at høye biler med høyt tyngdepunkt ikke er et pluss for kjøreopplevelsen. Må bli 7'er, ja.
