Utelukket dette nå, brukte en provisorisk bolkkeringsløsning.
Har mest sannsynlig funnet ut årsaken.
Etter å ha tenkt litt, kom jeg frem til at det ikke kan være blokkering i innsug eller eksos, tror jeg...
Hvis det fantes en blokkering så ville vel ikke turbotrykket nå fult trykk uansett. Den får jo fult trykk, bare på feil tidspunkt. Lekkasje er vel også utelukket pga dette. Tanken er at det måtte vært noe som gjør at trykket bygges opp for sent, kun i startfasen. Det er veldig "ingen effekt, så full effekt"
Derfor testet jeg VNT aktuator litt mer, når motor er i gang, så beveger armen seg helt fint. Hvis jeg slår av motor, og tester skovlene 2-3 ganger så plutselig sitter armen fast og vil ikke bevege seg noe særlig.
Dette tipper jeg er fordi det er mindre hjelp til å flytte skovlene når det ikke flyter noe eksos inne i turbo som hjelper til med trykk på skovlene.
Skal demontere armen, forsøke redde den fra utsiden, men ikke hatt mye hell med det på jobb tidligere. En god del Volvoer har hatt VNT turbo, men ikke sett så mye til de i det siste hvor de er på den km som kan oppleve dette problemet de siste årene. Hvis hukommelsen er riktig så ble det somregel bytte av turbo allikevel på disse.
Skal oppdatere med løsning.