Gå til innhold

bjornali

Medlem
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

58 profilvisninger
  1. Utelukket dette nå, brukte en provisorisk bolkkeringsløsning. Har mest sannsynlig funnet ut årsaken. Etter å ha tenkt litt, kom jeg frem til at det ikke kan være blokkering i innsug eller eksos, tror jeg... Hvis det fantes en blokkering så ville vel ikke turbotrykket nå fult trykk uansett. Den får jo fult trykk, bare på feil tidspunkt. Lekkasje er vel også utelukket pga dette. Tanken er at det måtte vært noe som gjør at trykket bygges opp for sent, kun i startfasen. Det er veldig "ingen effekt, så full effekt" Derfor testet jeg VNT aktuator litt mer, når motor er i gang, så beveger armen seg helt fint. Hvis jeg slår av motor, og tester skovlene 2-3 ganger så plutselig sitter armen fast og vil ikke bevege seg noe særlig. Dette tipper jeg er fordi det er mindre hjelp til å flytte skovlene når det ikke flyter noe eksos inne i turbo som hjelper til med trykk på skovlene. Skal demontere armen, forsøke redde den fra utsiden, men ikke hatt mye hell med det på jobb tidligere. En god del Volvoer har hatt VNT turbo, men ikke sett så mye til de i det siste hvor de er på den km som kan oppleve dette problemet de siste årene. Hvis hukommelsen er riktig så ble det somregel bytte av turbo allikevel på disse. Skal oppdatere med løsning.
  2. Det "burde" vært mer kontinuerlig, det er riktig, men litt vanskelig å si frekvensen over nett tenker jeg. Lenkestagene på min bil var litt irriterende, de også lagde lyd, det var vanskelig å finne. Slakket ville være tilstede 1 gang og så forsvant den nesten, men disse kan du dra i opp og ned, frem og tilbake for å prøve å få frem noe. Eller du kan svinge hardt og fort fra side til side, så du får gynging i bilen. Da kan du også få det frem. Nå kan jeg ikke si at jeg husker å noen gang har funnet årsaken til en knirkelyd i forstilling/bakstilling. Kan ha funnet lignende i tårnlager, men da er knirkelyden somregel ved sving vel. På e60/61 så tror jeg tårnlager er litt kjent for å samle vann i lageret pga design, det kan jo være to separate lyder i bilen din. Disse tror jeg du kan sjekke ved å ta av plastikken over mutteren på toppen av støtdemperen for visuell inspeksjon, se om lagrene er tørre, burde være rustne og full av støv eventuelt. Disse kan du da prøve å spraye litt for å se om det blir borte en periode. Har du video av begge lydene kanskje?
  3. Har nå logget div parameter under prøvetur med ISTA. Kalkulert MAF verdi er betraktelig høyere enn reel verdi. Det snevrer inn en del, feilen kan da ligge i en MAF sensor som underrapporterer, begrensninger i innsug eller eksos. I og med at kalkulert MAF er avhengig av parametere som ønsket turbotrykk og armen beveger seg til min og maks, innefor tidsintervall. Det ser heller ikke ut som om armen hekter tak i noe, så jeg tipper at VNT med ring og fester alle sitter på plass. Det blir en antakelse da jeg ikke har åpnet den og sett med egne øyne, men holder for nå. Hadde nok fått feilkode om eksos var tett, med tanke på trykksensor/differanse trykksensor. Skal ta en røyktest på jobb når jeg får mulighet, er den i orden blir det en ordentlig rengjøring av innsuget. Kom gjerne med innspill om jeg har glemt noe/tenker feil 🤔
  4. Ja, det var min første tanke 🤔 Veldig aggressiv og minner ikke om effekttap slik man vanligvis ser synes jeg. Men ja, har testet med 1 gir manuelt, oppleves likt. Skal prøve launch control, om jeg får til, se om det er forskjell. Vet ikke om jeg har det, litt kort lesning hos xHP tilsier at det blir lagt med i deres software.
  5. Nei, har ikke gode muligheter for det akkurat nå. Skal se om turbo regulerer riktig, og om EGR er helt lukket.
  6. Den oppfører seg lik, er nå en liten rettelse. Den oppfører seg slik i flere gir, det var bare vanskelig å få frem. Virker faktisk nå litt som et turbo problem, kan hende at jeg ikke har lagt merke til det uten tuning fordi det ikke var så mye effekt å legge merke til?
  7. Opplever noe rart i forbindelse med giring etter tuning av ECM. Noen som har vært borti lignende? Det var xhp på girkassen før og etter tuning, problemet oppsto kun rett etter tuning av ECM. Venter på tilbakemelding fra tuner, men han selv hadde ikke opplevd lignende før. F11 2016 B47 Snapchat-1196734917.mp4
  8. Det er en stretch, men hadde kneppelyd fra det staget som går fra støtdemper-torpedo-støtdemper. Vet ikke hva det kalles men, tårnstag. Disse boltene sitter med locktite og nærmere 60nm tror jeg, de kan fort løsne og lage kneppelyd. Om ikke annet, veldig enkelt å sjekke om boltene sitter godt 😊
  9. WBANJ51040B426774 E61 M57 2004 mod.
  10. Hei! I henhold til ISTA på mitt VIN. " Turbo pressure control is also deactivated when following faults occur: - Fault in the exhaust-gas recirculation - Fault on the turbo pressure sensor - Fault on the crankshaft speed sensor - Fault on the accelerator sensors - Fault in the air-mass sensor - Fault at terminal 15 - Fault on the flow regulating valve" Her står det jo svart på hvitt, feil på EGR system VIL deaktivere kontroll av turbotrykk. - "Turbo pressure control is also deactivated when following faults occur:" Det stemmer vel ikke helt, kan hende de mener at de bruker en form for subsitute value, eller om det er spesifikke feil på EGR de tenker på, som ikke er basert på korrelasjon da disse sjeldent er permanente. I forbindelse med EGR i det minste. Noen som har noen meninger eller input her? Er ikke første eller siste gang det er skriveleif i fabrikantens håndbøker, men er så gammel info nå så skulle tro de hadde fått rettet det hvis det var tilfelle. Avhengig av type feil, så kan jeg se for meg at feil på alle andre punkter de nevner kan/vil få bilen til å gå i nødmodus, dermed "ingen regulering" av turbotrykk. Men EGR ventilen på disse, Euro 4 var vakuumstyrt så de går jo ikke i nødmodus, meg bekjent. Kanskje det bare er generell info. Som nevnt over, kom gjerne med innspill.
  11. Ja, senest nå ved skifte av girkasse.
  12. Jeg hadde lagt ved feil vedlegg. Ligger vide der nå, den viser turtall ved en av disse harde nedgiringene. Du ser turtallet hopper i det den går inn i gir. Så smeller det i bilen, ser du veldig nøye kan du se kameraet beveger litt mer på seg i det øyeblikket 😂
  13. Gikk ut nå for å sjekke, fant ikke muligheten for å lese linjetrykk med ISTA. Mulig jeg har oversett noe. Kan du utdype? Kan ikke så mye om tuning!
  14. Første girkasse.
×
×
  • Opprett ny...