Yngvejos Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Søkene mine etter bytting av traversforinger på e34 gjorde meg veldig lite motivert til å begynne på det, så derfor bestemte jeg meg for å poste min solskinnshistorie da jeg prøvde på dette selv: Skru på radio, og sett på varme i garasjen. Løsne hjulboltene og jekk opp bilen. Sett en bukk under kanalen. Legg en planke mellom, slik at planken deformerer seg istedetfor at kanalen gjør det. Skru løs de to 13mm skruene som holder plata under foringen. Sett en jekk til å støtte opp under traversen, og skru løs den store mutteren på traversforingen. Her kan latmannsarm være en god ide. Fjern plata og skru den store mutteren innpå igjen. Ta ut baksetet, og finn fram hammeren. Nå skal du slå bolten opp i coupeen. Når mutteren er på, sikrer du at du har gjenger igjen etterpå, og du slipper at bolten flyr i taket når den løsner. Etterpå skrur du av mutteren og gir bolten et svakt slag for å få den opp i coupeen. Senk ned traversen. (Jeg måtte løsne festene til bakpotta for å få traversen langt nok ned) Finn noe å sette mellom karosseri og traversforing. Jeg valgte å ofre bremsecaliperstempelet til en Audi A3. Sett den på plass, og jekk den opp til karosseriet. Jekk forsiktig litt og litt, så glir foringen ut. Om den sitter hardt, kan det brukes varme på hylsa som foringen sitter i for å hjelpe til. Når den slipper taket, kommer den veldig fort, så vær forsiktig. http://s7.photobucket.com/albums/y270/Y ... 008025.flv Slik skal resultatet være etterpå: Finn fram den nye foringen. Jeg valgte powerflex. Disse er enkle å montere, og det følger med en polyurethane nøkkelring i pakken. Smør inn foringen med medfølgende kobberpasta(?). Sett den mellom karosseri og travers, og jekk den på plass. Gjør det samme med den nederste delen etterpå. Sett senterhylsa i foringen, og bruk jekken til å jekke den inn i foringen. Dytt den gjerne halveis igjennom også, det gjør det lettere å styre traversen på plass når du jekker den opp. Putt traversbolten tilbake og stikk den ned i hylsa samtidig som du jekker traversen på plass. Her må en lirke litt før den kommer på plass. Etterpå skrur du tilbake bunnplata og den store bolten. Sett tilbake baksetet, og skru fast hjulet. Senk ned bilen Finn fram cola og evt tobakk, sett deg på en krakk og nyt øyeblikket mens du betrakter de gamle foringene. Rydd i garasjen... Ta en prøvetur. Og til slutt, sett godbilen tilbake i garasjen sin. Mine traversforinger viste seg å være i god stand. Likevel føltes bilen 5 år og 100 000km nyere etter oppgraderingen til powerflex. Anbefales på det sterkeste!
axor Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 herlig DIY takker for den, eneste som var dumt med denne er at jeg ikke lenger har noen unnskyldning for å gjøre det:P
Glenno Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Veldig fin DIY Yngvejos. Kansje Gunnar burde lagt den til DIY linken på siden her.
S.Hafsmo Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 åh.. kunne ikke passet bedre! bestillte polyurethan traversforinger idag. du har ikke en slik på svingarmsforingene?
Yngvejos Skrevet Desember 12, 2008 Forfatter Skrevet Desember 12, 2008 åh.. kunne ikke passet bedre! bestillte polyurethan traversforinger idag. du har ikke en slik på svingarmsforingene? Spander nye svingarmsforinger på meg, så skal jeg fikse det. Hyggelig at dere likte guiden. Jeg lette etter noe lignende selv før jeg gikk igang, men folk er sløve med å ta bilder når de skrur.
S.Hafsmo Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 hmm.. kanskje jeg får prøve å lage en slik selv. men er litt redd for at jeg ikke skal få ut de gamle uten noen form for spesialverktøy..
knut_olestad Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Den var jo genialt enkel i forhold til andre jeg har sett
Gunnar Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Forutsetningen for å bruke denne metoden er at traversforingene fortsatt er i god stand, på grunn av at man bare bruker noe med tilfeldig diameter og presser på senteret i foringen. Ofte blir de ikke byttet før de ryker, og da er altså senteret løs fra ringen rundt (gummien ryker), som sitter med press i traversen. Da må du ha et "stempel" som passer perfekt på den tynne ytterste ringen, og så må det i tillegg gå helt rett nedover, ellers går det ikke å gjøre det på dette viset. Det er da det normalt brukes hydraulisk hylseverktøy eller noen brenner ut foringen.
Simpel Skrevet Desember 12, 2008 Skrevet Desember 12, 2008 Fin guide! Traversforinger kan visst og være et helvete, verkstedet tok mine i vår ifm EU kontroll. De brukte mange timer (altså gruelig med penger) og verksmesteren offet seg fælt over hvor jævlig de satt når jeg hentet bilen.
Yngvejos Skrevet Desember 12, 2008 Forfatter Skrevet Desember 12, 2008 Forutsetningen for å bruke denne metoden er at traversforingene fortsatt er i god stand, på grunn av at man bare bruker noe med tilfeldig diameter og presser på senteret i foringen. Ofte blir de ikke byttet før de ryker, og da er altså senteret løs fra ringen rundt (gummien ryker), som sitter med press i traversen. Da må du ha et "stempel" som passer perfekt på den tynne ytterste ringen, og så må det i tillegg gå helt rett nedover, ellers går det ikke å gjøre det på dette viset. Det er da det normalt brukes hydraulisk hylseverktøy eller noen brenner ut foringen. Det kan man løse ved å legge en skive som er nesten like stor som foringen mellom foring og mellomlegget. Det er uansett verdt et forsøk å prøve denne metoden før man tar ned bakstillingen, da man sparer seg for mye arbeid hvis det går. Og hvis det ikke går, er man godt igang med å ta den ned ivertfall. Den må være et par mm mindre enn hullet i traversen, for å gå klar av styringene inni hylsa. Og hvis foringen sitter veldig hardt, er man nok nødt til å ta ned bakstillingen for å få det til. Jeg hadde det som nødplan om dette ikke skulle gå.
///MPower Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 dette så jo lekende lett ut. får vel sette det og på listen min. hvordan var powerflex i forhold til org da mtp stivhet? har powerflex liggende
Yngvejos Skrevet Desember 13, 2008 Forfatter Skrevet Desember 13, 2008 dette så jo lekende lett ut. får vel sette det og på listen min. hvordan var powerflex i forhold til org da mtp stivhet? har powerflex liggende Det ble merkbart stivere. Det er mer tilbakemelding å få fra bakhjulene, og hele bilen føles mer stabil. Den er like behagelig som før, forskjellen er at hjulene befinner seg der du forventer at de skal være. Ulempen er at det ble litt mer støy. Bittelitt synging fra diffen.
Olelink Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Kjempe fin diy Men som nevnt over her, nå har jeg jo ingen grunn til ikke å sette igang med det lenger
Simpel Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Veldig fin DIY Yngvejos. Kansje Gunnar burde lagt den til DIY linken på siden her. Litt OT, men blir nye howtoer lagt til DIY linken på siden? Ser det er en stund siden siste ble lagt til, og har sett en og annen ligge på forumet uten å bli plassert på DIY linken.
Dralle Skrevet Desember 21, 2008 Skrevet Desember 21, 2008 Dette var en solskinnshistorie ja. Tror du har vært ekstremt heldig her I de aller aller fleste tilfeller tviler jeg på at vekten på bilen er nok til å presse ut foringen. Man vil bare jekke bilen videre oppover uten at foringa slipper Kan jo være verdt et forsøk men, må ha en backup-plan i tilfelle det ikke går vertfall Og skal det virkelig kobberpasta på nye foringer? I andre DIY jeg har lest blir det fraråda på det sterkeste å bruke smøremiddel som ikke løser seg opp på foringene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå