Gå til innhold

Guide: Traversforingsbytte på e34 for dummies.


Yngvejos
 Share

Anbefalte innlegg

Søkene mine etter bytting av traversforinger på e34 gjorde meg veldig lite motivert til å begynne på det, så derfor bestemte jeg meg for å poste min solskinnshistorie da jeg prøvde på dette selv:

Skru på radio, og sett på varme i garasjen.

Bilde572.jpg

Løsne hjulboltene og jekk opp bilen.

Bilde573.jpg

Sett en bukk under kanalen. Legg en planke mellom, slik at planken deformerer seg istedetfor at kanalen gjør det.

Bilde574.jpg

Skru løs de to 13mm skruene som holder plata under foringen.

Bilde575.jpg

Sett en jekk til å støtte opp under traversen, og skru løs den store mutteren på traversforingen. Her kan latmannsarm være en god ide.

Bilde577.jpg

Fjern plata og skru den store mutteren innpå igjen.

Ta ut baksetet, og finn fram hammeren.

Nå skal du slå bolten opp i coupeen. Når mutteren er på, sikrer du at du har gjenger igjen etterpå, og du slipper at bolten flyr i taket når den løsner.

Bilde580.jpg

Etterpå skrur du av mutteren og gir bolten et svakt slag for å få den opp i coupeen.

Bilde581.jpg

Senk ned traversen. (Jeg måtte løsne festene til bakpotta for å få traversen langt nok ned)

Bilde583.jpg

Finn noe å sette mellom karosseri og traversforing. Jeg valgte å ofre bremsecaliperstempelet til en Audi A3. :P

Bilde584.jpg

Sett den på plass, og jekk den opp til karosseriet.

Bilde585.jpg

Jekk forsiktig litt og litt, så glir foringen ut. Om den sitter hardt, kan det brukes varme på hylsa som foringen sitter i for å hjelpe til.

Når den slipper taket, kommer den veldig fort, så vær forsiktig.

http://s7.photobucket.com/albums/y270/Y ... 008025.flv

Bilde586.jpg

Bilde587.jpg

Bilde588.jpg

Slik skal resultatet være etterpå:

Bilde589.jpg

Finn fram den nye foringen. Jeg valgte powerflex. Disse er enkle å montere, og det følger med en polyurethane nøkkelring i pakken. :D

Bilde590.jpg

Bilde602.jpg

Smør inn foringen med medfølgende kobberpasta(?).

Bilde592.jpg

Sett den mellom karosseri og travers, og jekk den på plass.

Gjør det samme med den nederste delen etterpå.

Bilde593.jpg

Bilde594.jpg

Sett senterhylsa i foringen, og bruk jekken til å jekke den inn i foringen.

Dytt den gjerne halveis igjennom også, det gjør det lettere å styre traversen på plass når du jekker den opp.

Bilde595.jpg

Bilde596.jpg

Putt traversbolten tilbake og stikk den ned i hylsa samtidig som du jekker traversen på plass. Her må en lirke litt før den kommer på plass.

Etterpå skrur du tilbake bunnplata og den store bolten.

Bilde597.jpg

Sett tilbake baksetet, og skru fast hjulet.

Bilde598.jpg

Senk ned bilen

Finn fram cola og evt tobakk, sett deg på en krakk og nyt øyeblikket mens du betrakter de gamle foringene.

Bilde600.jpg

Rydd i garasjen... Ta en prøvetur.

Og til slutt, sett godbilen tilbake i garasjen sin. :)

IMG_2106.jpg

Mine traversforinger viste seg å være i god stand. Likevel føltes bilen 5 år og 100 000km nyere etter oppgraderingen til powerflex.

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

åh.. kunne ikke passet bedre! :D bestillte polyurethan traversforinger idag. du har ikke en slik på svingarmsforingene? ;)

Spander nye svingarmsforinger på meg, så skal jeg fikse det. :P

Hyggelig at dere likte guiden. :) Jeg lette etter noe lignende selv før jeg gikk igang, men folk er sløve med å ta bilder når de skrur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen for å bruke denne metoden er at traversforingene fortsatt er i god stand, på grunn av at man bare bruker noe med tilfeldig diameter og presser på senteret i foringen. Ofte blir de ikke byttet før de ryker, og da er altså senteret løs fra ringen rundt (gummien ryker), som sitter med press i traversen. Da må du ha et "stempel" som passer perfekt på den tynne ytterste ringen, og så må det i tillegg gå helt rett nedover, ellers går det ikke å gjøre det på dette viset. Det er da det normalt brukes hydraulisk hylseverktøy eller noen brenner ut foringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen for å bruke denne metoden er at traversforingene fortsatt er i god stand, på grunn av at man bare bruker noe med tilfeldig diameter og presser på senteret i foringen. Ofte blir de ikke byttet før de ryker, og da er altså senteret løs fra ringen rundt (gummien ryker), som sitter med press i traversen. Da må du ha et "stempel" som passer perfekt på den tynne ytterste ringen, og så må det i tillegg gå helt rett nedover, ellers går det ikke å gjøre det på dette viset. Det er da det normalt brukes hydraulisk hylseverktøy eller noen brenner ut foringen.

Det kan man løse ved å legge en skive som er nesten like stor som foringen mellom foring og mellomlegget.

Det er uansett verdt et forsøk å prøve denne metoden før man tar ned bakstillingen, da man sparer seg for mye arbeid hvis det går.

Og hvis det ikke går, er man godt igang med å ta den ned ivertfall.

Den må være et par mm mindre enn hullet i traversen, for å gå klar av styringene inni hylsa.

Og hvis foringen sitter veldig hardt, er man nok nødt til å ta ned bakstillingen for å få det til. Jeg hadde det som nødplan om dette ikke skulle gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette så jo lekende lett ut. får vel sette det og på listen min.

hvordan var powerflex i forhold til org da mtp stivhet?

har powerflex liggende

Det ble merkbart stivere. Det er mer tilbakemelding å få fra bakhjulene, og hele bilen føles mer stabil.

Den er like behagelig som før, forskjellen er at hjulene befinner seg der du forventer at de skal være.

Ulempen er at det ble litt mer støy. Bittelitt synging fra diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin DIY Yngvejos.

Kansje Gunnar burde lagt den til DIY linken på siden her.

Litt OT, men blir nye howtoer lagt til DIY linken på siden? Ser det er en stund siden siste ble lagt til, og har sett en og annen ligge på forumet uten å bli plassert på DIY linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en solskinnshistorie ja. Tror du har vært ekstremt heldig her :P I de aller aller fleste tilfeller tviler jeg på at vekten på bilen er nok til å presse ut foringen. Man vil bare jekke bilen videre oppover uten at foringa slipper

Kan jo være verdt et forsøk men, må ha en backup-plan i tilfelle det ikke går vertfall ;)

Og skal det virkelig kobberpasta på nye foringer? I andre DIY jeg har lest blir det fraråda på det sterkeste å bruke smøremiddel som ikke løser seg opp på foringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...