ShellMotul Skrevet Mars 15, 2009 Share Skrevet Mars 15, 2009 Hei. Har lest en del på dette forumet de siste månedene, men nå har jeg et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Bilen er en Bmw 528i E28 1985 mod. produsert i januar. Under kjøring varierer tempraturen på motoren fra litt over midten til litt under midten på motortempraturmålern. Jeg tror det kan være termostaten som er litt treig, slik at den åpner og lukker litt for seint. Derfor bestiller jeg termostat fra schmiedmann.no med delenr: 11531254065 Når jeg får den ser jeg at den ikke passer fordi falsen på termostaten går andre veien i forhold til den som satt der. Så da bestilte jeg enda en ny termostat, denne gangen fra koed.no, og med samme delenr: 11531254065 Da jeg fikk den termostaten så jeg at falsen på den termostaten også gikk motsatt vei i forhold til den som satt der, og passer dermed ikke inn i "termostathuset". Jeg ser at det kom en ny termostat på modeller etter september 1985, med delenr: 11531713040 Og da lurer jeg på om det kan være mulig at det er denne "facelift" termostaten som sitter i bilen min, selv om min bil er en januar utgave? Bilde: Til venstre, den som satt i da jeg skrudde opp. Til Høyre den fra Koed.no Bilde: Til venstre, den som satt i da jeg skrudde opp. Til Høyre den fra Koed.no Man ser at falsen går andre veien. Og problemet er at den kanten på den nye termostaten butter bort i termostathuset, samt at den fjæra på den nye er litt lenger enn på den gamle(Veit ikke om dette har noe å si). Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Mars 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2009 Noen som har hatt oppe termostaten på en M30-motor, og husker hvordan den så ut? Brukes denne trermostaten f.eks i e32 730 og 735, e28 535, 525 også eller er det en egen greie kun for denne motoren(528)? All informasjon er god informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet Mars 17, 2009 Share Skrevet Mars 17, 2009 prøv å bestille delen fra f,eks gs bildeler, bruk chassisnr til bilen din for å få korrekt del. Termostathuset på 525 og 528 skal være identiske for samme årsmodell,men vet ikke om de nyere motorene har forskjeller, kan jo hende med motronic motorene. www.realoem.com kan være til hjelp. Stian. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Mars 17, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2009 Takk takk. Jeg får opp det samma delenr. når jeg slår inn chassisnr. så det virker som det er riktig delenr. Hvordan er Koed på deler egentlig, er det oreginaldeler, eller oppererer de med deler som kan være annerledes i forhold til de man får hos BMW? Jeg var innom BMW i dag og bestilte termostat hos dem, så får jeg se om jeg får riktig denne gangen. Blir en dyr termostat dette, men jaja noe skal en jo bruke penga på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2009 I dag var jeg hos BMW og henta Termostaten, men det var feil denne gangen også. Er det noen som har en M30-motor som kjenner igjen den termostaten til venstre i bildet over her? Leita litt of fant ut at disse modellene har den nye termostaten (11531713040) etter september 1985: E24: 628i 630i 635i E28: 520i 525i 528i 535i E30: 320i 323i 325i E23: 728i 732i 735i 745i E34: 535i 530i 525i 520i med m20 E32: 730i 735i Noen som har en av disse bilene med den nye termostaten og veit/kan finne ut om den er lik den som er avbilda til venstre i bildet? Til neste uke får jeg prøve en annen forhandler, et sted som kanskje har et verksted med en repratør som har skrudd litt i sitt liv. Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim@etnorgeikrig.com Skrevet Mars 20, 2009 Share Skrevet Mars 20, 2009 Du skal ha den nye, sikkert byttet hus på den en gang. Samme skille på alle m30 tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Mars 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2009 Mange takk. Prøvde å søke på det nummeret på toppen av termostaten, og da fikk jeg opp denne siden her: http://www.made-in-china.com/showroom/r ... -024-.html Da var forhåpentlig vis den bekymringen ute av verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 Ja det finnes 2 termostathus. Tror ikke de selger det gamle lengre, så du må evt. bytte huset. Det gamle var konstruert spesielt, så om radatorslangen som går ut skulle svelle opp av alder e.l. så tok ene reima i den og filte hull. skjedde på min. Ikke kjekt å se tempen stige, kjenne kjølevæskelukta fra varmeapparatet, se det lyser rødt på KÜHLWASSER og se ei våt stripe ligge igjen etter bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShellMotul Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2009 Hei igjen Jeg var og bytta termostaten hos BMW i går (Mandag), og heldigvis for meg hadde de den nye typen termostat på lager så jeg fikk den med meg hjem. Vell hjemme monterer jeg den nye termostaten, fyller på kjøleveske og lufter etter beste evne. Men så kommer nedturen. Tempraturen på motoren varierer akuratt som med den gamle termostaten. Tempraturen går litt over og litt under midten, og varierer med fart på bilen, og belastning på motoren. Da lurer jeg på om noen har et forslag på hva problemet nå kan være? Har altså skifta termostat og vannpumpe. Kan det være viskosekoblinga på radiatorvifta? Finnes det andre ting enn termostat, vannpumpe, viskosekobling evt. luft i systemet som kan forusjake at tempraturen går opp og ned? Det blåser varmt fra varmeapparatet så det er ikke noe problem. Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå