Gå til innhold

E28 Termostat 528i


ShellMotul
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lest en del på dette forumet de siste månedene, men nå har jeg et spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Bilen er en Bmw 528i E28 1985 mod. produsert i januar.

Under kjøring varierer tempraturen på motoren fra litt over midten til litt under midten på motortempraturmålern.

Jeg tror det kan være termostaten som er litt treig, slik at den åpner og lukker litt for seint.

Derfor bestiller jeg termostat fra schmiedmann.no med delenr: 11531254065

Når jeg får den ser jeg at den ikke passer fordi falsen på termostaten går andre veien i forhold til den som satt der.

Så da bestilte jeg enda en ny termostat, denne gangen fra koed.no, og med samme delenr: 11531254065

Da jeg fikk den termostaten så jeg at falsen på den termostaten også gikk motsatt vei i forhold til den som satt der, og passer dermed ikke inn i "termostathuset".

Jeg ser at det kom en ny termostat på modeller etter september 1985, med delenr: 11531713040

Og da lurer jeg på om det kan være mulig at det er denne "facelift" termostaten som sitter i bilen min, selv om min bil er en januar utgave?

Bilde: Til venstre, den som satt i da jeg skrudde opp. Til Høyre den fra Koed.no

wi51yhmbdxowm68wt7rk.jpg

Bilde: Til venstre, den som satt i da jeg skrudde opp. Til Høyre den fra Koed.no

nn9suo36ihymjrwndcjp.jpg

Man ser at falsen går andre veien. Og problemet er at den kanten på den nye termostaten butter bort i termostathuset, samt at den fjæra på den nye er litt lenger enn på den gamle(Veit ikke om dette har noe å si).

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hatt oppe termostaten på en M30-motor, og husker hvordan den så ut?

Brukes denne trermostaten f.eks i e32 730 og 735, e28 535, 525 også eller er det en egen greie kun for denne motoren(528)?

All informasjon er god informasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Jeg får opp det samma delenr. når jeg slår inn chassisnr. så det virker som det er riktig delenr.

Hvordan er Koed på deler egentlig, er det oreginaldeler, eller oppererer de med deler som kan være annerledes i forhold til de man får hos BMW?

Jeg var innom BMW i dag og bestilte termostat hos dem, så får jeg se om jeg får riktig denne gangen.

Blir en dyr termostat dette, men jaja noe skal en jo bruke penga på. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg hos BMW og henta Termostaten, men det var feil denne gangen også. :(

Er det noen som har en M30-motor som kjenner igjen den termostaten til venstre i bildet over her?

Leita litt of fant ut at disse modellene har den nye termostaten (11531713040) etter september 1985:

E24: 628i 630i 635i

E28: 520i 525i 528i 535i

E30: 320i 323i 325i

E23: 728i 732i 735i 745i

E34: 535i 530i 525i 520i med m20

E32: 730i 735i

Noen som har en av disse bilene med den nye termostaten og veit/kan finne ut om den er lik den som er avbilda til venstre i bildet?

Til neste uke får jeg prøve en annen forhandler, et sted som kanskje har et verksted med en repratør som har skrudd litt i sitt liv.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes 2 termostathus. Tror ikke de selger det gamle lengre, så du må evt. bytte huset.

Det gamle var konstruert spesielt, så om radatorslangen som går ut skulle svelle opp av alder e.l. så tok ene reima i den og filte hull. skjedde på min. Ikke kjekt å se tempen stige, kjenne kjølevæskelukta fra varmeapparatet, se det lyser rødt på KÜHLWASSER og se ei våt stripe ligge igjen etter bilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg var og bytta termostaten hos BMW i går (Mandag), og heldigvis for meg hadde de den nye typen termostat på lager så jeg fikk den med meg hjem.

Vell hjemme monterer jeg den nye termostaten, fyller på kjøleveske og lufter etter beste evne.

Men så kommer nedturen. Tempraturen på motoren varierer akuratt som med den gamle termostaten. Tempraturen går litt over og litt under midten, og varierer med fart på bilen, og belastning på motoren.

Da lurer jeg på om noen har et forslag på hva problemet nå kan være?

Har altså skifta termostat og vannpumpe.

Kan det være viskosekoblinga på radiatorvifta?

Finnes det andre ting enn termostat, vannpumpe, viskosekobling evt. luft i systemet som kan forusjake at tempraturen går opp og ned?

Det blåser varmt fra varmeapparatet så det er ikke noe problem.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...