Alpejohn Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Hei, Har lagt merke til at vifta til AC i fronten er hissig på og starte og stoppe når AC er på. Den starter, går i 10-15 sek, så stopper den , så går det 10-15 sek så starter den igjen.. Går på bra høyt turtall også. Derfor begynte jeg å lure på om denne vifta har 2 steg, og at den egentlig skal gå på steg 1, men siden det ikke funker så kjører den full gass? Noen som vet dette?
Ballder Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Min e39 har 3 steg på vifta der fremme. første steg er rolig og behagelig, og skal funke hele tiden når ac kompressoren er innkoblet, noe som igjen ikke er ensbetydende med at ac er innkoblet, da kompressor ved rett temp osv. kan koble ut og inn til stadighet. Steg to er hissigere og skal funke når ac anlegget går seg veldig varmt på vaaarme dager og da typisk tomgangskjøring/køkjøring. Tredje steg er veldig hissig for og si det sånn, og er en nødkjøling for motor når den går seg alt for varm. Det er to motstander på denne viften, og steg en bruker begge motstander i kretsen sin. Går en av dem i stykker, så funker ikke steg en. Steg to bruker kun en av motstandene (mener det er den som er til høyre sett forfra) og dersom den går føyken, eller begge to for den saks skyld, så funker heller ikke steg to. Da vil kun tredje steg funke, noe som forhåpentligvis aldri trenger og funke, siden det vil nesten være en garanti for at viskoviften ikke gjør jobben sin, og motor er ubehagelig varm. Min har en defekt motstand, og funker slik du beskriver din vifte.
Alpejohn Skrevet August 23, 2010 Forfatter Skrevet August 23, 2010 Min e39 har 3 steg på vifta der fremme.første steg er rolig og behagelig, og skal funke hele tiden når ac kompressoren er innkoblet, noe som igjen ikke er ensbetydende med at ac er innkoblet, da kompressor ved rett temp osv. kan koble ut og inn til stadighet. Steg to er hissigere og skal funke når ac anlegget går seg veldig varmt på vaaarme dager og da typisk tomgangskjøring/køkjøring. Tredje steg er veldig hissig for og si det sånn, og er en nødkjøling for motor når den går seg alt for varm. Det er to motstander på denne viften, og steg en bruker begge motstander i kretsen sin. Går en av dem i stykker, så funker ikke steg en. Steg to bruker kun en av motstandene (mener det er den som er til høyre sett forfra) og dersom den går føyken, eller begge to for den saks skyld, så funker heller ikke steg to. Da vil kun tredje steg funke, noe som forhåpentligvis aldri trenger og funke, siden det vil nesten være en garanti for at viskoviften ikke gjør jobben sin, og motor er ubehagelig varm. Min har en defekt motstand, og funker slik du beskriver din vifte. Hm, kjenner vertfall bra sug i grillen, å den durer litt. Hører når den starter inni bilen ved tomgang/sakte kjøring. Er det noen måte å teste disse motstandene? Noen spesiell ohm dem ska ha? Stemmer det at de ligger til venstre for radiator, når du står og kikker ned i motor rom? Løste noe relè lignende greier der når jeg hadde av dekselet til vifta nemmelig:-) Mvh fredrik
Ballder Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Kikka på noe rester ute i gården her nå, og det står henholdsvis 0,2 ohm på den ene, og 0,5 på den andre. Vet ikke hvem som er hvem lenger av dem. Du kan vel se dem såvidt det er bak vifta i overkant av elmotoren dersom du åpner panseret. Ser slik ut disse. Er del nr 8 (600 kr) som er hva jeg trenger i hvertfall, og jeg tror det er den som er synderen hos deg også. Jeg har testkjørt vifta via stikket, og den er død på ene kontakten. Derfor jeg vet at det er mitt problem.
Alpejohn Skrevet August 23, 2010 Forfatter Skrevet August 23, 2010 Kikka på noe rester ute i gården her nå, og det står henholdsvis 0,2 ohm på den ene, og 0,5 på den andre.Vet ikke hvem som er hvem lenger av dem. Du kan vel se dem såvidt det er bak vifta i overkant av elmotoren dersom du åpner panseret. Ser slik ut disse. Er del nr 8 (600 kr) som er hva jeg trenger i hvertfall, og jeg tror det er den som er synderen hos deg også. Jeg har testkjørt vifta via stikket, og den er død på ene kontakten. Derfor jeg vet at det er mitt problem. Ahaa, det er slik dem ser ut ja.. 600 kr var da ikke avskrekkende, men dyrt for to små elektro greier Er det i stikket til vifta du testa? Altså kontakta til vifta? Å sette strøm på de forskjellige pinnene? Skal ta og teste dette jeg også og se hva som skjer Takker for tipset!
Ballder Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Jepp. Koblet av stikket til vifta og tvangskjørte den med batteri for og sjekke ja, men jeg hadde en gammel liggende etter ett bytte tidligere, så jeg kikka bare på den for og finne ut hvem som var jording. Kan ta en titt på den gamle og se etter igjen, eller kan vel motstanden brennes ved feilkobling vil jeg tro. Den tykke brune er jord om vi kan kalle den det, og den tykke sorte med blå stripe er den andre som går direkte til motor og da full speed på motor ved strøm tilkoblet. De to gjenværende er da trinn en og to. Den koblingen finner du bak hjørnet på lykta bak ett deksel på en måte på venstre side sett forfra. Den løsner du fra festet ved og vri medurs mener jeg og huske, og da blir den hele 1,75 cm lenger (hehe) og lettere og koble fra hverandre. Ny komplett vifte med motstander og alt koster temmelig tett på 3500 kr, så er jo verdt og fikse litt på den man har, men jeg har kjipet litt vell mye, og må nå av med fanger for tredje gang for og fikse dette grunnet gjenbruk av gammel drit. Burde nesten husket om jeg måtte av med lyktene for og bytte den, men fangeren må av ihvertfall.
Alpejohn Skrevet August 23, 2010 Forfatter Skrevet August 23, 2010 Jepp.Koblet av stikket til vifta og tvangskjørte den med batteri for og sjekke ja, men jeg hadde en gammel liggende etter ett bytte tidligere, så jeg kikka bare på den for og finne ut hvem som var jording. Kan ta en titt på den gamle og se etter igjen, eller kan vel motstanden brennes ved feilkobling vil jeg tro. Den tykke brune er jord om vi kan kalle den det, og den tykke sorte med blå stripe er den andre som går direkte til motor og da full speed på motor ved strøm tilkoblet. De to gjenværende er da trinn en og to. Den koblingen finner du bak hjørnet på lykta bak ett deksel på en måte på venstre side sett forfra. Den løsner du fra festet ved og vri medurs mener jeg og huske, og da blir den hele 1,75 cm lenger (hehe) og lettere og koble fra hverandre. Ny komplett vifte med motstander og alt koster temmelig tett på 3500 kr, så er jo verdt og fikse litt på den man har, men jeg har kjipet litt vell mye, og må nå av med fanger for tredje gang for og fikse dette grunnet gjenbruk av gammel drit. Burde nesten husket om jeg måtte av med lyktene for og bytte den, men fangeren må av ihvertfall. Hm, da får jeg ta og se på det en dag Ja er igrunnen greit å bruke orginale nye deler på slike ting som er vanskelig og komme til så man slipper og ta det igjen Takk igjen!
Stoppie_Master Skrevet August 27, 2010 Skrevet August 27, 2010 Hmmm, har gått og små irritert meg over at vifta mi ikke kan gå i rolig gange. Så jeg har sikkert akkurat samme problem/feil som trådstarter her, dette må jeg undersøke. Vil tro at det er akkurat likt på min E38 i grunn...
Alpejohn Skrevet August 28, 2010 Forfatter Skrevet August 28, 2010 Hmmm, har gått og små irritert meg over at vifta mi ikke kan gå i rolig gange. Så jeg har sikkert akkurat samme problem/feil som trådstarter her, dette må jeg undersøke. Vil tro at det er akkurat likt på min E38 i grunn... Da er det nåk sannsynelig tenker jeg Har aldri hørt vifta mi gå rolig, altid full gass hele tiden Skal stikke og få undersøkt dette i dag Ballder: Må man demontere støtfanger for og bytte motstander også? Er dette mye jobb eller? ehe
Ballder Skrevet August 28, 2010 Skrevet August 28, 2010 Må av med den ja, men jeg husker rett og slett ikke om jeg måtte av med lyktene, men uansett så er det litt tid som går med dersom du vil gjøre det litt skånsomt, men veldig enkelt og utføre.
Alpejohn Skrevet August 28, 2010 Forfatter Skrevet August 28, 2010 Må av med den ja, men jeg husker rett og slett ikke om jeg måtte av med lyktene, men uansett så er det litt tid som går med dersom du vil gjøre det litt skånsomt, men veldig enkelt og utføre. Hmm. jaja, Da får jeg undersøke hvordan man demonterer støtfangeren også
peder87 Skrevet August 28, 2010 Skrevet August 28, 2010 hei om det ikke er mulig å fikse kan man kjøpe fra usa til 1\3 av prisen kontra gs. betalte 990 kr for min til e34 og gs skal ha 2,500 \3500 for ny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå