Galldrian Skrevet September 9, 2010 Share Skrevet September 9, 2010 Problem med sluttstykke er en gjenganger på E39. Jeg fant kun en DIY på 7 serien på bimmerboard, så jeg tenkte at når jeg først skulle bytte denne delen så kunne jeg lage en norsk en for E39 med det samme Mine symptomer på problemer med sluttstykke var: - Radio falt ut og inn - Diffuse start problemer hvor start motor tidvis ikke slo inn - Aktivering av lys i sminkespeil skrudde av radio og på kupe lys - Airbag problem indikator blafret svakt mer eller mindre konstant. Vanskelighets grad: Lett Tid: 10min+ Verktøy: - Et lite flattjern - Stjernejern - Liten skralle - 10mm pipe - Torx 27 bit Deler: Tenningskontakt. (Del nr 61326901961 - http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=128996&type=new) Instruksjon: Start ved å koble av jord på batteriet Det er litt kronglete å komme til der du skal jobbe så jeg anbefaler å ta fører sete helt ned og så langt bak det kommer. Du starter med å fjerne dekselet rundt rattstammen. Det er todelt og blir holdt på plass av to skruer, en på bunnen og en på toppen. De to skruene sitter i selvekspanderene plast-klips, sørg for at du ikke mister/ødelegger disse. Del te to dekslene ved å trykke inn på høyre å venstre side samtidig. Dekslene kan så vippes opp og ned hver for seg slik at du kommer til der hvor sluttstykket sitter. Koble fra det elektriske koblingspunktet som er koblet til sluttstykket ved å dra låse klipsen helt til venstre og så vrikke det forsiktig ut. Du må nå fjerne to torx skruer som holder på plass plastikk festet til sluttstykket. Den ene er på toppen den andre på bunnen. Begynn med den øverste. Denne er veldig knotete å komme til så jeg vil absolutt anbefale et lite skralle-sett. Jeg måtte improvisere som vist på bildet Noter deg også pilen for riktig vei for å skru ut Når disse to er fjernet er det bare å vippe bort plastikk festet som omkranser sluttstykket. Du må nå løsne to skruer som holder selve sluttstykket på plass. Disse skjuler seg bak den røde lakken som vist på bildet. Bruk det lille flattjernet og skru dem 3/4 ut, men ikke helt. Sluttstykke skal løsne lett. Under ser du det gamle til venstre og det nye til høyre. Det er viktig at du stiller kontakten i senter på det nye i samme posisjon som på det gamle slik at det matcher når du setter det nye inn igjen. For re montering av det nye sluttstykket følger du bare instruksjonen baklengs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet September 12, 2010 Share Skrevet September 12, 2010 Meget flott DIY!!! orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leffi Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 Hei ! Kanonbra !!!!!!!!!!!!! Hadde akkurat samme symtomer på min E39, så kjempe glad for slike flotte og enkle beskrivelser av problem. Var også inn og såg på tennpluggskifting, masse peng og spare på slikt. Kjempe flott Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet November 7, 2011 Forfatter Share Skrevet November 7, 2011 Så bra, kjekt å verr til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Januar 10, 2012 Share Skrevet Januar 10, 2012 Fant nettop ut av samme feil i kveld på en 97mod 523 touring. ( denne burde ligge på DYI,ene forresten ) Starter slo ikke inn periodisk. Radio død periodisk. Lys bak tullet. Airbaglys blafret og forsvant viss en aktiverte sminkespeil lys ( som forøvrig var dødt ) + en mengde andre snodige el feil. Men dette kan lett måles med ett multimeter Lilla ledning var nede i kun 2 volt og døde når sminkespeil ble slått på. Denne ledningen får spenning fra tykk rød i midten ( pinne 6 ) og via bryter i tenningslås ut på Lilla ( pinne 2 ) dette er merket på tenningslås om en løsner pluggen. To måter og sjekke dette på 1: Multimeter på volt en på jord og sjekk spenning tykk rød ( ca 12v ) og sjekk Lilla skal ha samme spenning. 2: En kan og sjekke om det er spennings fall i kontakt ve og måle med multimeter fra Pinne 6 til pinne 2 ( tykk rød i midten til lilla ) Her skal ikke multimeter vise noen spenning viss kontakten er god. Lånte bilde Lilla ligger ved siden av grønn øverst , de tre tykke røde er tilførsel som brytes inne i bryteren ( opp og ned i rett linje ) Jeg demonterte forresten bryteren og pusset kontakten med smergelpapir. Funket som ett skudd etterpå med 0 spenningsfall , skal prøve ut om det holder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Her er ett par bilder av tennings / sluttstykke kontakten demontert Denne er lett og demontere , vipp av lokk ( 6 plasthemper ) ta ut metallfjær i front , lirke av front og vrider ( sett etter posisjon slik att den kommer tilbake i samme ) 6 kontakter inni , jeg brukte en remse med fint smergelpapir ned immellom kontaktflatene og pusset rent. Viser fra kontaktside , de er nummererte pin 2 til 6 er den som lager moro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Var det mye irr/gørr nedi kontaktene da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Var det mye irr/gørr nedi kontaktene da? Nei ingen synlig feil , og ingen tegn til varmgang ,men klart målbar feil da det var ca 10volt spenninsfall over kontakten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Rare greier. Men vi satse på at dette er en billig fiks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Rare greier. Men vi satse på at dette er en billig fiks. Samme problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 11, 2012 Share Skrevet Januar 11, 2012 Åneida, jeg har facelift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwboy25 Skrevet Mai 15, 2012 Share Skrevet Mai 15, 2012 Dette funket ikke på min var 800 kr i dass.... men hadde sykt troen på det.. sykt skuffet.. noen som har peil på hva andre ting det kan vere utenom batt og sikringer for de er bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toms Skrevet Juli 12, 2012 Share Skrevet Juli 12, 2012 Fikk symptomer alà sminkespeil og død radio for en tid tilbake. Søkte på Bimmers, fant denne tråden og vips, bilen er ok igjen! Åpnet opp kontakten for å se av ren nysgjerrighet slik huldra66 viser til litt opp i tråden. Det kan absolutt være verdt å pusse kontaktene samt å bøye de ørlite mot hverandre, for de mister nok litt spenn oppigjennom åra, for så å montere den gamle igjen å se hvor lenge den holder. Delen kostet meg nesten 1000,- kr men byttet den for sikkerhets skyld da vi skal på en ganske lang biltur i ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
håkon_w Skrevet Mai 3, 2014 Share Skrevet Mai 3, 2014 Jeg har fått det problemet på min e39 520iatouring 98 modell. Jeg målte spenningstap fra 11.7 til 0 på pinnene, så jeg regner med at det er en feil i bryteren. Er det noen som har reparet en sånn bryter? Jeg forsøkte og pusse kontaktpunktene, uten at det hjalp. Er det noen som vet åssen bryteren skal virke? Tenkte om det var mulighet til å måle seg frem til feilen med multimeter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå