mudbug Skrevet April 19, 2011 Share Skrevet April 19, 2011 Jeg har søkt på fora og fant ikke tråden om toppdekselpakning. Jeg bestemte meg å skrive en DIY. Dette er en DIY som jeg gjorde på min bil E39 M52TU 2000 model. Du følger med denne instruksjonen, er på din egen risiko. Gitte opplysninger er kun ment som referanse. DO NOT BLAME ME IF YOUR CAR EXPLODE . Ustyr: • 10 med mm pipe • 8 med mm pipe • Flatskrue trekker • Toppdekselpakning • Drei bond 1205 • Bremserengjøring • Tannbørste • Diverse file eller tørkepapir Framgangsmåte: 1. Ta av dekslet ved å skrue ut 2x10 med mer bolt. 2. demonter kopling til pollensfilter ved å vri med klokka. 3. Skyv metallklipsene opp for å kople av kontakt fra coil. 4. Skrue av 2 jordledning. Husk den ligger oppå coil. 5. skrue av 12x10 mm skruer for å ta ut coilen 6. Ta av coil. Husk å nummere de. 7. Ta av coil kontakter og kontaketer til lamdasonder. 8. Press ned og dra ut returslangen til veiehusventil. 9. Skrue ut 12 x10 mm og 4x10 mm i midten 10. bruk flateskrue trekke for å kile under returslange til veihusventil og gå rund hele dekslet 11. Jeg var litt overrasket hvor skitne den var. Ikke rar at den ville tette igjen veihusventil. 12. Bruk bremserengjøring for å vaske dekslet og kanten (bruk tannbørste) på motoren. 13. Install ny pakning. Pass på at den er skikkelig sittet. 14. Bruk Drei bonde silikon på kanten både framme og bak, og under returslangen. 15. Montering er motsatt av demontering. Jeg brukte ikke moment, bare skruet til den stoppet. Husk å skrue innen fra med kryss. Nå er jobben gjort . Neste prosjekt blir VEIVHUSVENTIL. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2011 Share Skrevet April 19, 2011 Flott DIY! Bra laget! Men olje lokket på motoren står ikke korrekt, det skal snus 90 grader for bedre lesbarhet når man står foran motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet April 19, 2011 Share Skrevet April 19, 2011 Flott diy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 19, 2011 Forfatter Share Skrevet April 19, 2011 Flott DIY! Bra laget!Men olje lokket på motoren står ikke korrekt, det skal snus 90 grader for bedre lesbarhet når man står foran motor Bra idea! Takker. Min bil har kjørt kun 130k, toppdekselpakning røkt så tidlig. Jeg har hatt bilen siden 2006, så skiftet jeg olje hver 12k. Jeg brukte bare Castrol LL04. Jeg er overrasket at det er mye skitt på deksel. Jeg vurderer å bruke en ann type olje til neste oljeskift. Har dere noen forslag?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2011 Share Skrevet April 19, 2011 Jeg vil si det var rart med så mye sludge under dekslet, siden du bytter olje såpass ofte. Hvor langt har du kjørt med bilen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 19, 2011 Forfatter Share Skrevet April 19, 2011 Jeg vil si det var rart med så mye sludge under dekslet, siden du bytter olje såpass ofte. Hvor langt har du kjørt med bilen da? Min bil har kjørt kun 130k. Hva er det som forårsaker disse sludgene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 20, 2011 Forfatter Share Skrevet April 20, 2011 her fant jeg en link om sludge: http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm Det står at man må skifte olje på 4800 km og 48000 km for PCV ventil (jeg tror det er veihusventil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alvenbjarne Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Flott DIY! Og gratulerer med verdens reneste motorrom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseEllingsen Skrevet Januar 1, 2012 Share Skrevet Januar 1, 2012 Veldig flott DIY! Brukte du dreibond mellom pakking og deksel? Brukte du høytrykksspyler på dekselet? Brukte du dreibond rundt hele motoren eller kun på kantene? Hvordan tar du av kontaktene? Og hvorfor kun rengjøre på den markerte trekanten, hvorfor ikke flere steder i motorrommet? Mange spørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2012 Veldig flott DIY! Brukte du dreibond mellom pakking og deksel? Brukte du høytrykksspyler på dekselet? Brukte du dreibond rundt hele motoren eller kun på kantene? Hvordan tar du av kontaktene? Og hvorfor kun rengjøre på den markerte trekanten, hvorfor ikke flere steder i motorrommet?Mange spørsmål Dreibond brukte på Vannos og baksiden ved torpedovegg (halvmåned områder). Jeg brukte såper og høystrykkspyler på dekselet. Jeg vasket også langs kanten med bremserens. De markerte trekanten viser at det du skal stramme igjen skruer i kryss . Tips. Jeg fikk lekkasjen etter bytting av toppdekselspakning. Da skiftet jeg alle skrue med ny gummispakning pga de gamle pakningene er krympet ned. Bavaria i Stavanger selger ikke løs pakning, så måtte jeg kjøpe hele skruer med pakning. Det var en her på forum fikk kjøpt kun pakning hos BMW forhandle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Her er BMW TIS. Dreibond. Itillegg til hadde jeg dreibond på den siden også. Har sett at noen fikk lekkasje her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 Hvorfor nummerere coilene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Hvorfor nummerere coilene ? Det er opp til deg . Jeg ville ha samme coil som jeg tok av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseEllingsen Skrevet Januar 2, 2012 Share Skrevet Januar 2, 2012 12. Bruk bremserengjøring for å vaske dekslet og kanten (bruk tannbørste) på motoren. Hvorfor rengjøre kun her, og ikke flere steder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 12. Bruk bremserengjøring for å vaske dekslet og kanten (bruk tannbørste) på motoren. Hvorfor rengjøre kun her, og ikke flere steder? Du kan rengjøre hvor som helst. Min bil fikk masse slam på vanosområder . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå