Gå til innhold

SL Performance E30 M3 (replica) Turbo "Blackbird"\ Reportasje på Drifted.com


slperformance
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig ikke tenkt til å lage noen prosjekttråd, men lager en liten en alikevel. Og skulle vel ha startet denne når jeg startet prosjektet....

Litt bakgrunn;
Har alltid vert bilinteressert. Har hatt div Opel Ascona B, VW Corrado, Audi S6 og Audi S4 Biturbo(420 Hk og 600nm). Har vert medlem av Vw Audi club siden 99, så er ganske "gammel" i gamet...
Holder på med ett Audi Sport Quattro(LWB) prosjekt som drar litt ut i tid, bestemte meg derfor for 1,5 år siden at jeg måtte få meg en "lekebil" imellom tiden...
Fant en interessant E30 med M3 styling og Turbo, hentet denne og begynte å plukke litt på den... Men den var desverre rustet så mye at den nesten er blitt degradert til delebil. Hentet litt senere en org og nesten rustfri E30 320, og siden den tid har det bare eskalert....

Karosseri;
Rustsveiset,rustbehandlet,understellsmasse og tynnvoks..
M3 Skjermer forran og Bak.
M3 Skjørt.
M3 fangere forran og bak.
M3 vinge med Carbonflap.
Modifiserte M3 innerskjermer bak i stål. Org forran.
Carbon Cat killer.
Venter på Carbon panser fra Gruppekjøpet til Motorviagra.
Fjærnet alle lister,sparklet dørene, fjærnet dørlås passasjerside og fjærnet Bmw emblem bak.
Nylakkert Bmw saphire black. Over 5 liter klarlakk....

Understell;
Orginalt M3
Bilstein dempere og F&K 60/40 fjærer.
Nye powerflexforinger.
Nye Orginale traversforinger.
Nye stag.

Bremser;
Org M3.
Har K-sport 330 kit forran liggende, men pga design til M3 fjærbeinet og felgene, så tar eikene til felgen i Caliperne lenge før felgen treffer navet....

Motor;
2,5L, nyhonet.M20B25.
Alle lager og tettninger byttet.
H-råder.
Nedreide Cat stempler, ca 8,5 i komp.
Z45 turbo kam.
Ppf steg 2 ventilfjærkit.
Ukjente racevippearmer(kommer tilbake til de)
Org ventiler.
Modifisert Motorviagra Grenrør.
38mm wastegate.
Turbonetics T-66 BB turbo.
630 Siemens dyser.
Stor intercooler med 3" inn og Ut.
Setrab oljekjøler.
Sachs trykkplate og 4 puchs sinter.
Megasquirt V2 3,57 motorstyring.(skal byttes ut.)
Short shift(alt for tett og alt for stor sidelengs vandring).
3" downpipe, 3 " resten av veien med 2 stk Magnaflow potter.
Innovative Lc-1 bredbånds Lambda.

Felger;
8,5 og 10 x 18" Rondell 58 med 215\35 og 255\35.
8 og 10 x 17" RH 215\40 og 255\40( bane).

Interiør;
Originalt sort skinn.
Semsket Sparco ratt.
Biltema målere(disse ryker ut etterhvert).

Div;
Sorte DE lykter forran.
Sorte blinklysglass forran.
E36 tannstag.



Har sikkert glemt en hel del. Men det kan mann vel komme tilbake med...
Uansett, Bilder;
Og husk bil er ikke vasket\polert... Skal ta det når lakken har fått herdet litt til...

9zbih7mxspjhyetfyvs5.jpg
fvd2fpn5j2wrft92u0o3.jpg
jn119zlkh9zuwhyz102w.jpg
8mftjgk2vbqu3l9grpqv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også nevne;

Custom radiator med spal vifte og 65 graders thermostat.

Sparco fjærbeinstag forran og Wiescher bak.

K-Sport støtdemperlager bak.

Bosch 044 pumpe.

Skulle egentlig på dynokjøring forrige uke, men ett vanskelig Megasquirt satte en stopper for det.

Fikk ny time Mandag kl 0900. Fikk megasquirt opp å gå, men på grovmapping Lørdagskveld kom det rare lyder fra toppen, og ved undersøkelse var den såkalte racevippearm på innsugsventil cylinder 6 knekt!! Fikk byttet denne med en original og hadde alt oppe å gå kl 0200 natt til Mandag! Fikk start og luftet kjølesystemet. Alt virket ok, men rett før vi skulle gi oss, kom det på nytt en ulyd fra toppen. Åpnet oljepåfylling å så at racevippearm på eksosventil cylinder 1 hadde knekt!!

Og siden det var kjølevann i toppdeksel, har dette ødelagt toppen...

Det er isåfall 3`de toppen før jeg har fått kjørt noe særlig!! 1`te toppen ble sveiset skeiv, 2`de toppen ble det funnet sprekk i før sveising og nå denne. 4`de toppen er nå sendt til Oslo Cylinderservice for sveising....

Noen som veit hvor mye\lite man kan plane en topp før ventilene tar nedi stempler med Z45 kam?

Legger ved noen bilder av vippearmene, hvis noen kjenner de igjen så si gjerne ifra...

Jeg tar gjerne imot erfaringer med vippearmer på trimmede M20B25.

zghashzkpd8tlcjfbdgu.jpg

nmebcyxyxcer7zddiuol.jpg

phw4m1tpxg97ovvva5ys.jpg

1eioi8ui2ke8kddlbga7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en del deler til overs som skal selges, kimmit bensinpumpe,MLS pakning,org råder\stempler 325, Rune hansen m3 evo bakfanger,orginal 323 motor,325 karroseri med m3 bredding\skjørt og Luma(?) froontfanger. Er også skiverbremse bak,servotannstag osv på dette karroseriet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser på bildene har jeg valgt å ikke bygge om C-stolpe og bagasjelokk. På en original M3 er det greit. men når JEG skulle bygge MIN replika, ble dette utelatt. Synes det ser litt sånn ettermontert uten å lykkes helt med integrering mot resten av karosseri... Men hver sin smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser på bildene har jeg valgt å ikke bygge om C-stolpe og bagasjelokk. På en original M3 er det greit. men når JEG skulle bygge MIN replika, ble dette utelatt. Synes det ser litt sånn ettermontert uten å lykkes helt med integrering mot resten av karosseri... Men hver sin smak..

:headbang::headbang:

Endelig en som har forstått det.

Tøff bil, skal følge med her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøfft dette her,hvor mye hk har du planer om da?

Tja, si det....

T-66 leverer nok til 650 ++ Hk.

Bosch 044 til max 600 hk.

6 stk 630 dyser holder til ca 600-650hk.

Vi får se, når vi iløpet av sommeren kommer i dynokjøring..

Har egentlig ikke noe krav, men får mann alt til å fungere så kan det bli moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tøff ut den bilen din, er ikkje heilt enig med deg om c-stolpekasetten men det kan diskuterest fram om tilbake i dagevis så vi lar den ligge ;) Synst det er kult att det er fleire en meg som fortsatt bygger m20 i m3 bredda karroseri :)

Legg ut bilder av delene du har for salg då, lure på om eg har sett den første bilen din i en tråd på ppf ? eller spørsmål rundt stylinga kanskje ?

Mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tøff ut den bilen din, er ikkje heilt enig med deg om c-stolpekasetten men det kan diskuterest fram om tilbake i dagevis så vi lar den ligge ;) Synst det er kult att det er fleire en meg som fortsatt bygger m20 i m3 bredda karroseri :)

Legg ut bilder av delene du har for salg då, lure på om eg har sett den første bilen din i en tråd på ppf ? eller spørsmål rundt stylinga kanskje ?

Mvh Jørgen

Nei, det er nok delte meninger med c-stolpe løsninger...

Ligger en salgstråd på det som er gunstig å sende med posten... Kommer bilde og salgstråd på Rune Hansen fangeren når jeg kommer hjem fra jobb.

Ikke veldig mange som deler sine erfaringer med vippearmer på m20 turbo motor... Ser det er noen som kjører orginale og noen som kjører ppf sine på ppf sitt forum i Sverige...

Ser ut som det blir nye orginale vippearmer og en ny (igjen) PPF copperpackning! Den er jo ikke akkurat billig....

Ellers er ny m21 oljepumpe,oljefilterflytter,3 doble coiler bestilt. Ligger vel ann til Vipec 44..

Men må få det maskinelle opp å gå først...

Noen som veit hvor mye\lite man kan plane en topp før ventilenen tar i stempel med z45 kam og dreide katalysator stempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...