Gå til innhold

DIY: Shortshift BMW E39


LasseEllingsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg skulle montere shortshift til min E39 fant jeg ikke noen DIY, så jeg tenkte jeg kunne lage en selv. Jeg kjøpte GS sin shortshift som er laget til E39. Send gjerne en PM om du lurer på noe.

HUSK AT DU GJØR ALT PÅ EGET ANSVAR!

1. Vipp opp oppevaringsboks

ebullqhltykdj3383vmr.jpg

2. Skru ut de to skruene

78d5m73pwsgvcw8sx6kv.jpg

3. Dra opp girspakeskinnet

lp2r8ba5bs5afocptucd.jpg

4. Løsne de to skruene

vbisusn57i6xfowszxj6.jpg

5. Putt fingrene under nødblinken og press den opp. Under der finner du en skrue. Skru den ut :)

mebwt8uz73pwa9opcdlq.jpg

6. Koble fra

ubytdcwu7n20viwhadbr.jpg

batl5576csf8mgeijuo8.jpg

7. Løft så ut hele midtkonsollen

8. Ta av skinnet på girspaken, en skumbeskyttelse og en gummibeskyttelse

hmeocufv9l956j8q6ohl.jpg

9. Ta et flatt skruhjern og vri den hvite låsen 90 grader til høyre

wqp0xjvz480s6qwv7zl8.jpg

10. Få så bilen opp i luften. Jeg jekket den opp 40 cm og krøpp under, og det anbefales IKKE! Det var skikkelig knotete!

11. Løsne girspaken. Jeg glemte å ta bilde av staget festet til girspaken. Men måten du løsner staget fra girspaken er å ta av en klips: IKKE MIST DENNE!

1fnuhseycziufxen0duz.jpg

y3ccxwoalcbjppdlnbf5.jpg

12. Dra så girspaken rett opp

13. Min nye og gammle girspake

b3wsx11sgcefmp9kb17v.jpg

14. Om du har lik shortshift som meg, så husk å kjøpe med låsering!

nokhi9z9dqk6l15bxrc9.jpg

15. Sett den nye girspaken i, sett på låseringen, sett i staget og på med klipsen igjen!

wujqx7w54e2cuh6pkrv6.jpg

16. Montér midtkonsollen igjen, og voila, du har shortshift! :headbang:

:headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det var bare å sette på. Har kjørt fra Bergen til Göteborg uten å ha noen problemer..

Er det delenr CCA13-01 (680 kr) fra GS bildeler? Hvordan er girfølelsen? Er det noe slark i girspaken? Har girstanga endret vinkel i forhold til original-spaken når den står i fri (heller mer mot den ene siden f.eks.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det var bare å sette på. Har kjørt fra Bergen til Göteborg uten å ha noen problemer..

Er det delenr CCA13-01 (680 kr) fra GS bildeler? Hvordan er girfølelsen? Er det noe slark i girspaken? Har girstanga endret vinkel i forhold til original-spaken når den står i fri (heller mer mot den ene siden f.eks.)?

Det er CCA13-01 GS jeg har ja. Girfølelsen er helt forskjellig. Før var girspaken høy, måtte bevege den mye og den virket litt "grøtete". Nå er det mye mer presis giring, og kort avstand mellom girene. Det er riktignok litt uvanlig og rart i begynnelsen, men jeg har kjørt fra Bergen til Göteborg, og det blir bare gøyere og gøyere å klinke den i gir, raskere enn jeg har gjort før :D

Girstangen har endret vinkel. Når den står i andre og tredje gir ser det ut som at den er i fri. Det er i tillegg ikke så mye bevegelse i spaken når bilen er i fri, men det er mer enn nok.

Hva betegner du som slark i girspaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da har jeg også fått montert shortshift i min E39. Gikk for følgende:

1 x Z3 1.8/1.9 girspak: 25117527252

1 x Hvit plastikkring: 25111220600

2 x gul plastikkskive: 25111220439

1 x Klips: 25117571899

Meget fornøyd med resultatet :) Bortsett fra at girspaken er kortere, ser alt ut som før, men har merkbart kortere sjaltevei uten at det blir for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...