Gå til innhold

DEFA Warm Up for F11


RKF11
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, fikk min F11 for noen dager siden - bra bil.

Det er ikke mulig å ettermontere Webasto på disse bilene (påstår BMW).

Når det gjelder motorvarmer fra Defa så har jeg fått dette montert før levering, dette er en kombinert motor- og oljevarmer, denne monteres utenpå bunnpanna. Elementet er innstøpt i aluminium og skrues direkte fast i bunnpanna med en varmeledende pasta i mellom. Hadde denne type varmer på min tidligere Volvo og da var jeg fornøyd.

Denne gangen er det litt annerledes da man i hovedsak varmer oljen og ikke selve kjølevannet i motoren. Ideen er god da man har minst slitasje ved oppstart med å ha varm olje i systemet, bakdelen er at du kanskje ikke vil føle varme fra motoren rett etter oppstart. Det nye systemet er etter min vurdering mye bedre en vannvarmer.

Ved blokkvarmer (vannvarmer) og Webasto så vil du ikke varme opp oljen, dvs du pumper kald og stiv olje i systemet, som igjen har større slitasje en med varm olje. Denne varmeren er kun på 300watt som igjen medfører mindre strømforbruk.

Jeg har i tillegg fått montert batteri lader, det viser seg at disse bilene bruker mye strøm og trenger regelmessig vedlikeholdslading. Jeg valgte bort kontakt og varmevifte innvendig, dette angrer jeg kanskje litt på (lett å fikse).

Jeg vil anbefale denne type varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mener jeg betalte ca kr. 5000,- for motorvarmer og batterilader inklusiv arbeid.

Det viser seg at disse bilene bruker mye strøm så på en eller annen måte må man lade batteriet. Husk også at denne start/stopp funksjonen tapper også batteriet ekstra, men nå er det store batterier installer da, trur det er 95AH.

Samtidig mener jeg at det er genialt å varme opp oljen i stedet for kjølevannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har begynt å bruke motorvarmeren, står på ca 2-3 timer før jeg kjører. Som nevnt lengre oppe i denne tråden så er dette en oljevarmer, har sjekket om selve motoren blir varm, men kan ikke si at varmen er betydelig. Lurer egentlig på om den virker... Er det noen som har tips om hvor man skal kjenne om varmeren virker? Bilen står innendørs og tempen er rundt frysepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei

Drar frem denne tråden på nytt, sommeren er jo over :? .

Som nevnt over så har jeg kontakt varmer på min F11, men lurer på om jeg skal få montert en slangevarmer i tillegg, er det noen med BMW som har erfaring med slangevarmer? Synes at det er "litt" lite effekt ut av denne kontaktvarmeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hei, fikk min F11 for noen dager siden - bra bil.

Det er ikke mulig å ettermontere Webasto på disse bilene (påstår BMW).

Når det gjelder motorvarmer fra Defa så har jeg fått dette montert før levering, dette er en kombinert motor- og oljevarmer, denne monteres utenpå bunnpanna. Elementet er innstøpt i aluminium og skrues direkte fast i bunnpanna med en varmeledende pasta i mellom. Hadde denne type varmer på min tidligere Volvo og da var jeg fornøyd.

Denne gangen er det litt annerledes da man i hovedsak varmer oljen og ikke selve kjølevannet i motoren. Ideen er god da man har minst slitasje ved oppstart med å ha varm olje i systemet, bakdelen er at du kanskje ikke vil føle varme fra motoren rett etter oppstart. Det nye systemet er etter min vurdering mye bedre en vannvarmer.

Ved blokkvarmer (vannvarmer) og Webasto så vil du ikke varme opp oljen, dvs du pumper kald og stiv olje i systemet, som igjen har større slitasje en med varm olje. Denne varmeren er kun på 300watt som igjen medfører mindre strømforbruk.

Jeg har i tillegg fått montert batteri lader, det viser seg at disse bilene bruker mye strøm og trenger regelmessig vedlikeholdslading. Jeg valgte bort kontakt og varmevifte innvendig, dette angrer jeg kanskje litt på (lett å fikse).

Jeg vil anbefale denne type varmer.

Hei.

Denne løsningen høres meget interessant ut!

Hvor mye kostet dette (i 2011)? (ca)

Vil dette føre til merkbart raskere oppvarming av kupeen?

Hvor mye ca koster tillegget som du ikke valgte vedr. varmevifte innvendig?

Trenger man da en ekstra kontakt til denne vifta?

Hvor godt vises det utvendig med denne/disse kontaktene til Defa?

Hvor plasseres de?

Fikk du inkluderte denne Defa-installasjonen i kjøpsprisen, eller betalte du utenom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Denne løsningen høres meget interessant ut!

Hvor mye kostet dette (i 2011)? (ca)

Vil dette føre til merkbart raskere oppvarming av kupeen?

Hvor mye ca koster tillegget som du ikke valgte vedr. varmevifte innvendig?

Trenger man da en ekstra kontakt til denne vifta?

Hvor godt vises det utvendig med denne/disse kontaktene til Defa?

Hvor plasseres de?

Fikk du inkluderte denne Defa-installasjonen i kjøpsprisen, eller betalte du utenom?

 

Jeg fikk svar på en del av mine spørsmål ved å lese mer (litt lenger nedover)

Har du gjort noe mer for å få opp varmen raskere i kupeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring har jeg lagt inn noen bilder av Defa kontakt og selve laderen. Håper dette tilfredsstilte ønske.

8okfglao1koeyolqev85.jpg

5j8qaztm9b0zzqlzbz2u.jpg

gbqj8ayo3x6jkzs8dzkk.jpg

1ic3elmrg2akbn9ugbjv.jpg

3scx3yvvq0k92wh8r092.jpg

Hei.

Har du gjort noe mer for å få opp varmen raskere i kupeen?

Fikk du montert/levert dette av BMW-forhandleren før du fikk bilen? (Var det evt. de selv som installerte, eller ble det gjort av "spesialister"?)

Ble det gjort noen fysiske inngrep i karosseriet ved montering? (Skruehull/festehull i motorrom mm.)

Hvordan blir det når man monterer Defa kupevarmer i tillegg, som du ikke har gjort. Hvor kan vifta plasseres da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager sent svar...

 

Fikk levert bilen med dette, dvs det var Strandveien Auto som installerte dette systemet. Systemet består kun av motorvarmer og batteri lader, ingen kupe-kontakt/varmer. Eneste inngrepet som ble gjort var hull i dekslet til kontakten, dvs ved venstre grøftelys. Laderen virker flott, motorvarmeren er noe marginal varmeeffekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager sent svar...

 

Fikk levert bilen med dette, dvs det var Strandveien Auto som installerte dette systemet. Systemet består kun av motorvarmer og batteri lader, ingen kupe-kontakt/varmer. Eneste inngrepet som ble gjort var hull i dekslet til kontakten, dvs ved venstre grøftelys. Laderen virker flott, motorvarmeren er noe marginal varmeeffekt av.

 

OK.

Høres litt brutalt ut med "skrues direkte fast i bunnpanna". Finnes det ledige skruehull i bunnpanna fra fabrikk, eller må det "lages" hull med gjenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...