Gå til innhold

Ulyd på dynamoen's område. E39 520 m/video. LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk ulyd ved start av morgen, kald start. Denne ulyden er i dynamoen's området.

Her er lydopptakk:

Er det hjulelager fra dynamoen???? #-o

Det jeg har gjort:

1. Idle hjul skiftet igår

2. stammeshjul skiftet for ett år siden (Jeg testet og hørte ikke noe lyd)

3. Lyden er ikke fra VANOS

4. vannpumpen skiftet for en uken siden (Den har hatt 80000 km)

5. Bankelyd er fra hydraulisk stramme. Hvis jeg legger stetokop på hydraulisk strammen, hørte jeg en skikkelig bankelyden. Jeg har snakket med BMW, de solgte kun 3 stks (inkludert meg for 6 år siden, da jeg oppgraderte fra mekanisk til hydraulisk stammen) i nesten 10 år. De sa at det var sjelden at den var gåen. Er det sånn hos dere E39 med hydraulisk strammen.

jhzamtgd85dp4z5iy7za.jpg

Takk for hjelpen :-D

Skrevet

Syns jeg har hørt den lyden før! :? Minner meg om et eller annet jeg har hørt, med gåen dynamo :?

Ikke samme hylinga, men den lager noen rare lyder når den ikke hyler :)

Du kan jo prøve og slå på varmetråder, varme seter, vifta på fult, fjernlys grøftelys osv. for og presse dynamoen litt, om det er den vil den kanskje forandre lyd :) Kan jo og prøve og skru av alt lys og vifte osv, og sammenligne :)

Er det mulig og ta av reimen på dynamoen, og starte motoren? Det hadde jo vært det aller beste :)

Fredrik

Skrevet
Tipper det er vibrasjonsdemperen ? (hjulet nede på veivtappen) denne består av 2 deler med gummi imellom.

Har du noe bilder fra ETK (gsbildeler). Jeg vet ikke hvor det er.

Skrevet
Syns jeg har hørt den lyden før! :? Minner meg om et eller annet jeg har hørt, med gåen dynamo :?

Ikke samme hylinga, men den lager noen rare lyder når den ikke hyler :)

Du kan jo prøve og slå på varmetråder, varme seter, vifta på fult, fjernlys grøftelys osv. for og presse dynamoen litt, om det er den vil den kanskje forandre lyd :) Kan jo og prøve og skru av alt lys og vifte osv, og sammenligne :)

Er det mulig og ta av reimen på dynamoen, og starte motoren? Det hadde jo vært det aller beste :)

Fredrik

Jeg skal ta av søndag.

Skrevet

Jeg har kjøpt hjullager til dynamoen både den store og lille hjullager som står bak + Bosch regulator for 780 kr. Klar for overhaling hvis jeg fant ikke ut noe. Ny BMW dynamoen koster 4560 kr.

Skrevet

Idag har jeg demontert hydraulisk stramme og fylte litt mer diff. oljen på den. Jeg hørte litt ulyd på strammehjul og den spinte litt fri, litt motstand. Jeg demonterte deksel og fylte mer fet på den. Ulyden forsvant fra hjulet. Jeg satt på ny viftereim. Bankelyden reduserte kraftig på hydrauliske strammen. Jeg må vente til imorgen for å se om motoren er forstatt hyllende.

Skrevet
Idag har jeg demontert hydraulisk stramme og fylte litt mer diff. oljen på den. Jeg hørte litt ulyd på strammehjul og den spinte litt fri, litt motstand. Jeg demonterte deksel og fylte mer fet på den. Ulyden forsvant fra hjulet. Jeg satt på ny viftereim. Bankelyden reduserte kraftig på hydrauliske strammen. Jeg må vente til imorgen for å se om motoren er forstatt hyllende.

Nå er hyllende lyd borte :D . Det var sikkert hydraulisk strammehjulet som jeg fylte på oljefett igår.

• 6 months later...
Skrevet
Jeg har kjøpt hjullager til dynamoen både den store og lille hjullager som står bak + Bosch regulator for 780 kr. Klar for overhaling hvis jeg fant ikke ut noe. Ny BMW dynamoen koster 4560 kr.

Jeg har byttet dymamoen på grunn av stygg lagerlyd, men dymanoen var forøvrig helt i orden. Hvor fikk du tak i lager til dynamoen?

Skrevet

Hei!

Jeg fylte nr.8 med Differential fluids (da hadde jeg litt igjen fra diff. flasken. Diff oljen er tjukkere enn motoroljen), men du kan prøve med motoroljen også.

Nr.6 spinte fritt, smørte jeg vanlig mobilfett. Husk ikke smører for mye. Bruk bitte små flatskruejern for å ta av dekslet i begge sider. Her ser du bilder. Det er ikke mine bilder.

8qm5dv6btnccns5j3vxy.jpg

z2kkfuf2mk9wqzn6ln9w.jpg

jq5agkq81g8eiw3yo4yq.jpg

Skrevet

supert :D

hvor mye olje fylte du på nr 8? er det åpenbart hvor man fyller når man har demontert den fra bilen og sitter me den i hånden? :P

Skrevet
supert :D

hvor mye olje fylte du på nr 8? er det åpenbart hvor man fyller når man har demontert den fra bilen og sitter me den i hånden? :P

Når du tar av pakning på nr. 8, så ser du.

fe0f595r65tvdmfpugaq.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...