StigJ Skrevet Juli 10, 2012 Share Skrevet Juli 10, 2012 Har hatt litt problem at hakk nr. to ikke helt vil lystre i ny og ne på Z4en min.Kjørt diagnose men har egentlig ikke kommet opp noe vettugt. Så jeg begynte å forske litt på dette selv. Dette må jo være et tenningsproblem og kanskje ikke så vanskelig å fikse tenkte jeg. I videoen nedenfor så ser man at hakk to ikke alltid vil lystre. Det ser man godt siden det kun er airbaglyset som lyser og det ikke ser ut som et juletre slik det skal være. Altså ingen forskjell på hakk 1 og 2. Prøver å starte som normalt men ingen tenning skjer. http://youtu.be/gcYG9Vn5mSM Snakket litt med min faste mekaniker som sa at jeg kunne prøve å bytte selve tenningsbryteren. Det er ikke hele låsen heldigvis, men bare den bakre delen der ledningene går inn til tenningslåsen. Sjekket hvor mye en ny kostet. Joda, 700 flis for en plastikkklump med litt messing inni... Logget meg inn på koed.no og fant to brukte. Valgte de som hadde stått i biler som var gått minst og fra E46 siden Z4en er bygget på den modellen. Styrte glatt unna E39 pga. mekanikeren min sa at de hadde hatt en del problemer med dette. Jeje, ca. 90 spenn for to stk. takk Så var det bare å få det byttet. Easy peasy! her er bryterne jeg kjøpte. Nr.3 på deletegningen: http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=32&fg=30 Denne bryteren er lik på mange modeller. Bare ta et søk på delenummeret. Av med nedre delen av rattstammen som er holdt sammen av kun en skrue. Så er det klipset sammen med øvre del. Litt rikling og rakling så gikk de fra hverandre. Her sitter så denne tenningsbryteren der hvor ledningene går inn. Bare trekk ut låsen på pluggen og trekk av. Selve bryteren er festet med to små skruer som bare klemmer den på plass. De fant jeg under den røde skruelakken eller hva man kaller det. For låsing av kruer i alle fall. Bare løsne dem litt og trekk ut bryteren og inn med en ny. Stramme skruene og på med pluggen igjen. Da var det bare å teste i vei. Ser i alle fall ut til at jeg fant problemet. http://youtu.be/Ml1zYHYNzl0 Dytta i litt slik skruelakklim og på med dekselet igjen. Så var det bare å krysse fingrene for at jeg er kvitt dette irriterende problemet. men som den nysgjerrige personen jeg er så måtte jeg se hva som var galt med den gamle bryteren,. Tja, rett og slett slitasje på plastikken... Messingbiten helt til høyre er hakk 2. Man kan fint se slitasjen på plastikken. Og slik funker den. (Litt dårlig filmet) http://youtu.be/B-YQt2gFaQk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå