Gå til innhold

SuxXx e30 325ix Kompressor + PlastiDip


SuxXx
 Share

Anbefalte innlegg

Da er det tid for en god update! :) Håper alle hadde en fin feiring i går, og at øyne og hender fortsatt er i behold! ;)

Her kommer innsugs-gaten

oro97924m1cpirovqdsq.jpg

Og her vil vi ha gasspjeld :)

83sw39swf11mnqjdpq4j.jpg

Gasspjeldet kjøpte jeg på KSR for sikkert et par år siden.. Vet ikke helt hva det egentlig kommer fra, men det er hvertfall 3" innvendig og 4" utvendig ved slangekobling.

0s63ojqu5rlmbvlw5by5.jpg

7xm6ndcmdqa0fqc3k2vl.jpg

Her er det laget flens til gasspjeldet

ks6armlxu0jvnysu56d6.jpg

Flensen skal på dette innsugskammeret til kompressoren. Denne må vi få så kompakt som mulig pga plassmangel....

5jrh8jv7viw8y82xevjy.jpg

Gikk akkurat dette, liten klaring til batterikassa, håper jeg slipper å frisere den :)

mcyrb2xjkenscha1y0o7.jpg

xz9sfoos5sshm8bls22a.jpg

mnetg8108t13n4000dcg.jpg

Her er bakre støttestag til kompressoren, den ble veldig stiv og stabil nå...

ykkakciohnlfb2n3p3gb.jpg

szgumyvkxuma9ha2i25t.jpg

igja03vulhyf88zir97x.jpg

Da var det rørgaten mellom kompressor og innsug sin tur :)

tglmj6hdwouhfwcda61x.jpg

xyrwpnfxmkwc6do357lm.jpg

p0zht23lqmxvjnb3cq96.jpg

il3tkms3hc6cmeuonu6l.jpg

0wuqq7bvn98z8b5mxeci.jpg

Alt blir punktsveiset i riktig posisjon i garasjen, så tar vi med alt av deler til verkstedet der EDH jobber og sveiser ferdig :)

Her blir rørgaten mellom LMM og gasspjeld punktsveiset. Vi skal også lage uttak til ånding fra toppdekselet og til tomgangsregulator på et senere tidspunkt, i nærheten av gasspjeldet.

qm0jodwthv4x78ra6ehy.jpg

kesptgacbdvpubq7wlws.jpg

wngh5t3cjylo5b68hk5b.jpg

Liten klaring til BKF også, men dette går greit :)

scl5e7757lbc2uclst8p.jpg

Overblikksbilde, begynner å ta form nå :)

u0vo5hd0uqyjaajrqsjt.jpg

i4vy2r6liigdfcsor30x.jpg

Da var vi kommet oss til verkstedet, så da er alt klart for helsveising! :)

Her er den ene rørgaten nesten ferdig.

5ce3bv0g1w9bud2ocmam.jpg

Her har jeg sveist rundt på toppen, klart til å bygge det tett nede rundt flensen...

kv3xm6i7ee3tkczh9epj.jpg

alyzb1zicuxlusg2ib3v.jpg

Innsugskammeret med bakre kompressorfeste

3x855s7erbrmzih645hj.jpg

07r5p0sfkmv1uup7fmsw.jpg

pgkiu1kaw3n6sl1wh4ra.jpg

xct5vq80p5mbdk3xverr.jpg

xfoefyscl5qjdim242sb.jpg

Så ble det litt mye jobbing og litt lite fotografering.... Så her er jeg stort sett ferdig med sveisingen. Så får jeg ta slipe, lakk og "BLING" arbeid seinere :)

hx4ayk49776uftlfnqxj.jpg

q32m75xx36hzp3dnldw3.jpg

gw8vkznix9y20k143sx7.jpg

9scy7moro1306wvqjdgg.jpg

kaiz6s0cp15hwnewzcla.jpg

Så var det Klart til prøvemontering hjemme i garasjen :D Passet utrolig bra! Kun små justeringer må til etter sveisevarmens herjinger :P

iwwtf0otjueu6xp98alh.jpg

2pu33ll2lrsrqdf86qlt.jpg

pttp76yxt6rm6ugbzw8g.jpg

Grei klaring til BKF, så tror ikke vi får noe problemer her :) Ser ut som mindre klaring på bildet, enn hva som er virkelighet. Så kan det også justeres ved å flytte filterhuset opp litt..

ufs1vjn6t56golfdezxa.jpg

9kgy6sb3pk3xcpdk7bp7.jpg

Her kommer det et feste fra rørgaten ned til innsuget, som skal holde denne fast :)

l3kaasjk0ajf0pz9n7e7.jpg

zzzckgr07mqfa9bltbls.jpg

9cj5t7lwyp25mnzlxdo3.jpg

Tror dette skal gå, samme her med at det ser ut som mindre klaring enn det er i virkeligheten. Men om jeg trenger mer plass, så ryker hjørnet på batterikassa..

gobluuuvlv77jpfavczd.jpg

055rq73ho2lot2p95oqv.jpg

pd6pmboofag1b27cnox0.jpg

g1ggrl0v5w83urjwrasu.jpg

jk8rd9kfxms0wbrl7k3w.jpg

5ylizkinywinyysqh2r3.jpg

Med litt innsats på finish-arbeidet, kan dette bli veldig pent :) Blir et par hektiske uker fremover nå, da deadline nærmer seg skremmende fort!! :P

11. Januar må bilen være ferdig, og BØR være testet litt....

Følg med for updates! Det blir ikke så mange dagene mellom hver fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NICE :applause: Du burde kanskje fått sveist inn en gjengeplugg for temperaturmåler på innsuget når du først er i gang, eller?

Mulig jeg burde det, se om jeg rekker det nå i første omgang ;) med ingen dum idé, veldig kjekt å ha kontroll på innsugs tempen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å ta form nå :)

Men som vanlig må jeg kritisere litt, røret med luft inn bør være så stort/kort som mulig og du bør kvitte deg med lmm og luftfilterbosen. Kommer helt sikkert til å fungere men du havner nok langt unna potensialet uten sprut og intercooler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye godt utført arbeid her, men jeg tror du vil få problem med slitasje av reim.

Jeg liker ikke supporteringen din i det hele tatt... JEG personlig syns du underdimensjonerer den fremre og den bakre stabiliserer kun sideveis, ikke oppned. Og det burde du hatt....

OBS! Ikke klaging, bare litt konstruktiv kritikk - ikke misforstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å ta form nå :)

Men som vanlig må jeg kritisere litt, røret med luft inn bør være så stort/kort som mulig og du bør kvitte deg med lmm og luftfilterbosen. Kommer helt sikkert til å fungere men du havner nok langt unna potensialet uten sprut og intercooler.

Det er helt sant Kvasi, at man bør ha minst mulig rørgate, datasprut og ha stort åpent filter...

Meeen, det er ikke det som er poenget med dette prosjektet. Har ingen planer om å ta ut hele potensialet av denne motoren. Poenget mitt med denne er at den skal være et rimelig, kjapt og enklest mulig prosjekt. Jeg håper på mellom 220 til 250 i denne, og det får man lett uten å koste på alt som koster mye penger..

Jeg har et annet prosjekt som jeg bruker de store planene/pengene på ;) et ombygd e30 M3 prosjekt med en m20b27 motor med turbo, JE stempler, H-profil og alt det andre som hører med ;) Har ikke begynt å lage tråd til denne enda, da bilen for tiden er et evighetsprosjekt -_-

Mye godt utført arbeid her, men jeg tror du vil få problem med slitasje av reim.

Jeg liker ikke supporteringen din i det hele tatt... JEG personlig syns du underdimensjonerer den fremre og den bakre stabiliserer kun sideveis, ikke oppned. Og det burde du hatt....

OBS! Ikke klaging, bare litt konstruktiv kritikk - ikke misforstå...

Ikke misforstått ;) Det er alltids bra med litt konstruktiv kritikk ;)

Men nå som det er montert med braketten i forkant (med støttestag ned til blokken, ikke på bilder enda), avstiveren i bakkant ved spjeldet og den massive rørgaten mellom innsug og kompressor, er det pinne-stivt! Jeg kan legge hele vekten min på snuten av kompressoren uten bevegelser, så jeg føler meg igrunn ganske trygg på dette. Men mulig vi for sikkerhets skyld lager et støttestag i bakkant av kompressor og ned til blokken. Men ser ikke det som noen nødvendighet sånn som opplegget er nå.

Når alt er skrudd sammen, så tar braketten foran opp kreftene i vertikal-planet, støttestaget bak i horisontal-planet og til slutt rørgaten som tar opp aksialkraften. Rørgaten tar egentlig opp krefter i alle retninger, men selvfølgelig ikke fullgod alene!

Men kan jo selvfølgelig være jeg undervurderer kreftene som er ute og går her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå mener selvsagt jeg også det som kontruktiv kritikk og ikke å rakke ned på prosjektet :)

M65en jeg hadde tidligere "kosta" det ca 30 hk å drive så reima drar jo litt i den.

Jeg er enig i at med stumt rør til innsuget begynner det å se stabilt nok ut, og spretter reima av er det jo bare å forsterke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå mener selvsagt jeg også det som kontruktiv kritikk og ikke å rakke ned på prosjektet :)

M65en jeg hadde tidligere "kosta" det ca 30 hk å drive så reima drar jo litt i den.

Jeg er enig i at med stumt rør til innsuget begynner det å se stabilt nok ut, og spretter reima av er det jo bare å forsterke mer.

No worries, ikke tatt som skittkasting dette ;)

Klart det er en del krefter i sving, så skal ikke si jeg er ekspert på feltet. Men føler meg ganske trygg med det vi har laget. EDH har en Eaton M90 på et Mercedes prosjekt han har, og han mener også dette bør holde.

Men klart, trenger vi mer forsterkninger, så lager vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...