Gå til innhold

Vannfri kjølevæske - Vidundermiddel?


Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Så på Wheelers dealer om en Triumph TR6 der de tømte kjølesystemet. Kjørte en spesiell vannobsorberende væske i motoren isteden, lot det stå i en stund. Tømte, og lot motoren stå med åpne slanger en del dager for å være sikker på at alt vannrester var borte.

Så ble det brukt en ny type vannfri ferdig blandet kjølevæske.

Fordelen var at den virket fra -40gr til 180gr uten problem. Ingen koking og oppbygging av trykk. En kunne skru av radiatorlokket med varm motor.

Ingen vann betydde også langt mindre korrosjon i motoren. Og væsken trengtes ikke å byttes (Nu vell...)

Negative var prisen, men den blir tjent inn om en ikke trenger så ofte skifte.

Hjemmesiden til produktet står det at det er spesielt gunstig for racing.

Noen som har hørt om dette?

Virker jo som et utrolig kjekt produkt. Spesielt for de som kjører motorer fra 80 tallet som har et rykte på seg for å være litt vanskelige i kjølingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det der virket nesten for godt til å være sant....!

Det må jo være helt knall å bruke på biler som blir kjørt hardt (egentlig uansett), men spesielt de som kjøres litt hardt.

Det er jo veldig mye mindre belastning på systemet, kanaler, pumper, osv. når det ikke blir trykk!

For ikke å snakke om de varme-punktene der dagens kjølevæske koker og har ca. 30% effektivitet, det blir jo eliminert.

Jeg har kontaktet Kollevold racing og spurt om ikke de kan importere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fortalt at i racing er det ikke lov med kjølevæske. Og at derfor kjører mange med kun vann.

thorbis, vet du om denne væsken er godkjent?

Hvordan denne væsken er med tanke på søl på banen vet jeg ikke. Men om den ikke er glatt, og godkjent. Så er det jo et greit remedie å bruke.

Da burde jo egentlig alle som kjører trackday med bilen sin vurdere det med tanke på seg selv og andre om uhellet er ute.

Men hva får eventuelt en topp til å vri seg, eller en toppakning til å gå?

Toppakning vil jeg tro kan gå ved for høyt trykk, og da vil jo dette virke mot dette.

Men skjev topp vil jeg tro skal mye mere temperatur til. Men hva skjer for å få til dette?

Er det at ved koking forsvinner væske ut trykkventilen. Og med mindre/lite kjølevæske så får en lokale veldig varme steder i toppen som får den til å slå seg?

For de aller fleste der kjølevæske og bilen virker helt normalt vil det jo være bortkastet å bruke noe slikt. Men for andre igjen kan dette være kjekt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen finne datasheet på dette?

Jeg har lett over alt, men finner ikke skikkelig beskrivelse av innhold.

For å ha lov å importere til eu/eøs land, skal det være ett "safety datasheet".

Siden dette forhandles i alle fall i Storbritannia, bør det kunne finnes en eller annen plass.

Sannsynligvis kan dette lages(blandes) hjemme, hvis bare ingrediensene er lovlige i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et google søk på "Rørheim Super Cool" da finner du en norsk produsent av samme greiene. Jeg har litt lyst til å prøve med det koster jo skjorta.

I teorien fungerer det veldig bra, men jeg har ikke fått snakket med noen som faktisk har kjørt med det, men flere som har sagt de skal prøve kommende sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei jeg er ny på dette forumet, jeg er hoved forhandler av dette produktet. jeg har selv range rover 2.5 dse(bmw 525tds motor) som hadde problem med kjøling. nå er det borte og jeg bruker denne type kjølevæske. I år kommer vi ut med en ny som er mer lik den som de viste på discovery. Består kun av 1 prosent vann. (race versjon), hoved innholde er 1.2 propandiol som er kjent for veldig kjølende effekt.

Og Selvsagt så er den tilsatt korrosjonshindrende og stabilisator(lignenede water vetter.) er mijøvenlig og kan drikkes , og helles ut i naturen uten at det skader naturen, er biologisk nedbrytbar.

Har ingen sikkerhetsvarsler om at det er skadelig. Hovedinnholde blir også brukt i aftersun for sin kjølende effekt. her sikkerhetsblad på den gamle versjonen, med 40 prosent destilert og ionisert vann.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... _D7NsTxhRw

og det er ikke bare 1.2 propandiol som er i i denne kjølevæsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evans bruker mye ethylen glycol (vanlig kjølevæske) i sine produkter. Er billigere en ren 1-2 propandiol. kun race versjonen som er ren propandiol.og den er dyr.69 prosent ethylen og resten 1.2 propandiol og noe tilsetning. Vi bruker KUN ren 1.2 propandiol. Vi og kan lage slik men vi har satset på miljøvennlig kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evans bruker mye ethylen glycol (vanlig kjølevæske) i sine produkter. Er billigere en ren 1-2 propandiol. kun race versjonen som er ren propandiol.og den er dyr.69 prosent ethylen og resten 1.2 propandiol og noe tilsetning. Vi bruker KUN ren 1.2 propandiol. Vi og kan lage slik men vi har satset på miljøvennlig kjølevæske.

Hva tar du for dette da?

Nå har du sjans å få solgt en del, hvis du har rett pris:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...