granholt@sfjbb.net Skrevet Juli 31, 2013 Share Skrevet Juli 31, 2013 Arbeids tid 4 8 timer. Hvis det rumler bak når man kjører så er nok hjullageret gåent. Alle Avtrekkere, presshylser(Skiver) er kjøpt på Biltema. 1.Fjern eventuelt felgdeksel, bank ut kantene på mutteren på drivakselen og løsne den med en lang forlenger og pipe 30 mm, hadde den i gir og håndbrekket på. Løsne hjulmuttere. 2.Sett jekken under kardangen og jekk opp, husk støttebukker og planker forran og bak forhjul. 3.Ta av hjul og skru løs bremsekalipperen med pipenøkkel 15 mm og heng den opp i tau. 4.Skru ut umbrakoskruen på bremseskiven(Se første bilde), dra av bremseskiven. 5.Skru inn justeringsskruen (Blir kortere), Vri ut de 2 umbrako festene,ta vekk fjærene og fjern hånbrekk bremseskoene. 6. Løsne drivasel ved kardang 14 mm Torq. 7.Løsne krenknings stablisator på beggesider 13 mm. 8. Løsne eksospotte og ta av gummifeste. 9.Ta vekk hjulnav med en stor avtrekker fra Biltema + 2 lange hjulbolter. På eldre biler sitter drivakselen i lagret som Fa.... så du kan regne med å dra hard på avtrekker skruen. Skru på hjul muterene og avrtekkeren annen hver gang til navet løsner. 10. Dra så ned potte og krenk. stab. stag og press drivaksel bort så du kommer til bak på lageret. 11. Plasser presshylse(ca 75 mm) bak på lageret og stikk inn skruen fra liten fingjenget avtrekker, sett inn mindre presshylse inne i lageret som styring for å få skrue i midten, sett på armen på andre siden. 12. Regn med å dra til endel på skruen bak, skru til lageret stopper i armen , sett så på 2 like store piper(Eller noe annen), skru ut lageret helt. 13. Rengjør hullet og driv aksel + nav med rustfjerner. Smør fett inn i hullet,på nye lager + drivaksel tapp og nav. Sett lageret rett inn. 14. Plasser presshylse 80 mm bak stikk skrue fra stor avtrekker inn bruk gammelt lager som press på utsiden og sett på store armen, skru lageret inn til det stopper. Sett inn ny seegering. 15. Fjern lagerskål med lagerskål avtrekker og hjulmuttere, siste del taes med liten avtrekker. Kan også få den av med å splitte den med dremel kutter og skyve den av. Smør inn med fett. 16. For å sette på hjulnav plasserer man presshylse bak ca 75 mm, viktig at man presser på indre del av lageret på baksiden ellers så går det i stykker. Skru til det stopper opp, press inn drivaksel sett ny drivaksel mutter løst på. 17. Sett på hånbrekksko, juster skruen ut sett på skive og juster til skiven går tregt og ta da ca 2-6 tenner tilbake. Håndbrekksko kan også settes på før man presser inn lageret, sikkert lettere da. Skru på umbrakoskruen på bremskiven. 18. Monter på drivaksel krenk. stab. stag og eksos potte. Sett på hjul og jekk ned. Stram drivaksel skruen når bilen står nede med, tror det var 200 Ftp (pund/foot) Bank inn kantene på mutteren ned i de 2 sporene, skru til hjulet og jekk ned. Jeg brukte ikke moment på alle skruer men dro til med passe kraft som jeg har lært meg opp imelom årene. Men det beste er å søke på nettet etter riktig moment for din bil og bruke låselim der det skal være(bremsekalipper mm). Du har nå spart noen tusen lapper.. Hilsen Ingar Granholt Hjemmeside Gramila.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreTheGiant Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 Utrolig bra DIY. Takker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 Arbeids tid 48 timer. To døgn? Bra DIY. Har ikke E36, men det kommer snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
takaasen Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 nice liker å se kompitente hjemme mekanikere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå