Gå til innhold

E32 BMW 730i 1991 prosjekt - bytting av girkasse


7ertzen
 Share

Anbefalte innlegg

EAF1397F-BA47-4561-8FC5-2D930F7CC176_zps

 

Jepps, fikk henta en e32 i går.

 

Litt info:

- BMW 730ia
- 1991 modell
- 188 hk rekkesekser, 260 nm
- Km stand: ca 240.000
- Farge: Burgunderrød

Planer:

- Bytte girkassen ettersom den er ødelagt
- Shine og polere opp bilen utvendig og innvendig
- Skinninteriør hvis jeg får tak i
- Nytt eksosannlegg

 

 

Først og fremst trenger jeg ny girkasse og eksosannlegg, og angående girkassen.

Har lest mye  forskjellig om hvilken jeg må ha noe som "4HP22". Forrige eier mente den hetta "ZF4HP22"

 

Noen som vet med sikkerhet hvilken girkasse jeg skal ha?

 

På finn.no er det en som sier han har en 4HP22 girkasse fra en 528ia, men her på bimmers har han også tråd,

og der heter den ZF4HP22.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45821830&searchQuery=hp22

http://bimmers.no/topic/773596-automatkasse-zf4hp22/

 

Er det flere biler som har girkasser merket med 4HP22 eller ZF4HP22?

Passer disse eventuelt i min e32?

 

Motoren jeg har er m30b30.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg tar feil nå , men zf4hp22 og 4hp22 er vel akkuratt samme kassa tror jeg. bare det at det er da nevnt med og uten fabrikat,som da er zf

så tror kasse di heter 4hp22 å er laget av zf, mener jeg dreiv og sjekka ut detta da jeg høgde en e32 med aut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kassene ble levert til både E32 og E34, E24 etc. Det viktigste for deg er at den har/ikke har sport/eco/manuell knapp. Om bilen er fra 1991 vil jeg tro den har det.

Sjekk også at du faktisk har ZF kasse, noen få kom med Getrag automat.

 

Om jeg ikke er helt på jordet, er det noe som skiller tidlige ZF4HP22 med de senere, og jeg tror at de sene(med sport, eco osv. moduser) er elektronisk styrt.

På de eldre kassene styres hvertfall skifteøyeblikket med en wire tilkoblet gasswire(også kalt skiftewire).

Om disse bilene har kickdown bryter eller ikke vet jeg ikke, men Mercedes har samme system og de har kickdownbryter, skiftewire og vakumstyrt skiftetrykk på de mekaniske kassene.

Du vil se på toppen av motoren hvor gasswiren går innpå gasspjeldet om det går en wire videre ned mot eksosmanifoldene til girkassa.

Skiftewiren har som oppgave med å holde styr på skiftetidspunktet med tanke på hvor mye gass du gir. Aksellererer du jevnt holder den på giret til du går av på gassen, da  er det naturlig å gire opp. Feiljustert wire blir bare "tull".

 

Her står det noe om å bytte kasse:

Det kan virke som det bare er å flytte over evt. elektronikk dersom man ender opp med en nyere/eldre kasse.

http://bmwe32.masscom.net/johan/gearbox_swap/gearbox_swap.html

 

noe mer å lese på

 

http://twrite.org/shogunnew/topmenu.html

 

http://www.transdetail.ru/assets/site/files/ZF%20Tech%20Guide.pdf

 

http://www.bmw7resource.co.uk/forum/index.php?topic=7626.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...