7ertzen Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 Jepps, fikk henta en e32 i går. Litt info:- BMW 730ia- 1991 modell- 188 hk rekkesekser, 260 nm- Km stand: ca 240.000- Farge: BurgunderrødPlaner:- Bytte girkassen ettersom den er ødelagt- Shine og polere opp bilen utvendig og innvendig- Skinninteriør hvis jeg får tak i- Nytt eksosannlegg Først og fremst trenger jeg ny girkasse og eksosannlegg, og angående girkassen. Har lest mye forskjellig om hvilken jeg må ha noe som "4HP22". Forrige eier mente den hetta "ZF4HP22" Noen som vet med sikkerhet hvilken girkasse jeg skal ha? På finn.no er det en som sier han har en 4HP22 girkasse fra en 528ia, men her på bimmers har han også tråd, og der heter den ZF4HP22. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45821830&searchQuery=hp22 http://bimmers.no/topic/773596-automatkasse-zf4hp22/ Er det flere biler som har girkasser merket med 4HP22 eller ZF4HP22? Passer disse eventuelt i min e32? Motoren jeg har er m30b30. Håper noen kan hjelpe meg litt her. Diiesel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 mulig jeg tar feil nå , men zf4hp22 og 4hp22 er vel akkuratt samme kassa tror jeg. bare det at det er da nevnt med og uten fabrikat,som da er zf så tror kasse di heter 4hp22 å er laget av zf, mener jeg dreiv og sjekka ut detta da jeg høgde en e32 med aut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2014 Jepp, stemmer visst det! Ett skritt nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 Disse kassene ble levert til både E32 og E34, E24 etc. Det viktigste for deg er at den har/ikke har sport/eco/manuell knapp. Om bilen er fra 1991 vil jeg tro den har det.Sjekk også at du faktisk har ZF kasse, noen få kom med Getrag automat. Om jeg ikke er helt på jordet, er det noe som skiller tidlige ZF4HP22 med de senere, og jeg tror at de sene(med sport, eco osv. moduser) er elektronisk styrt. På de eldre kassene styres hvertfall skifteøyeblikket med en wire tilkoblet gasswire(også kalt skiftewire). Om disse bilene har kickdown bryter eller ikke vet jeg ikke, men Mercedes har samme system og de har kickdownbryter, skiftewire og vakumstyrt skiftetrykk på de mekaniske kassene. Du vil se på toppen av motoren hvor gasswiren går innpå gasspjeldet om det går en wire videre ned mot eksosmanifoldene til girkassa. Skiftewiren har som oppgave med å holde styr på skiftetidspunktet med tanke på hvor mye gass du gir. Aksellererer du jevnt holder den på giret til du går av på gassen, da er det naturlig å gire opp. Feiljustert wire blir bare "tull". Her står det noe om å bytte kasse: Det kan virke som det bare er å flytte over evt. elektronikk dersom man ender opp med en nyere/eldre kasse. http://bmwe32.masscom.net/johan/gearbox_swap/gearbox_swap.html noe mer å lese på http://twrite.org/shogunnew/topmenu.html http://www.transdetail.ru/assets/site/files/ZF%20Tech%20Guide.pdf http://www.bmw7resource.co.uk/forum/index.php?topic=7626.0 7ertzen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2014 Takk for god og fyldig info, Fredrik! Bilene mine MUGG !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 Gå for manuell vel! Rå bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 Delebiler med svart skinn "får man overalt" til disse, helautomatisk klima, V12 front, stor OBC, cruisecontrol. Grom vogn! Disse bilene skal ha automat! Manuell er helt feil Riv av svarte nyrere.. det er ikke mye pent NBCustom reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2014 Automat blir såklart beholdt, er jo 7er! Setene er litt mygla, og masse mugg rundt inni :-& Skulle gjerne hatt tak i delebil. Da kunne jeg fått med både girkasse og skinnseter i ett. NBCustom reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simenc Skrevet Januar 30, 2014 Share Skrevet Januar 30, 2014 har svarte skittseter med elektrisk justering foran og bak fra en e32 750il hvis du er interisert. svar på pm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2014 PM sendt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2014 Bilder av girkassen. rusten diff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Januar 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2014 Ser at min girkasse heter 4HP22-FS. Har funnet en som heter 4HP22-EK. Er fra en 730 fra 1988. Noen som vet hva forskjellen er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Februar 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2014 Motoren har ikke svevet på 6mnd, tappa olja fra den i dag. Den så slik ut Noen som vet hva det brune kommer av? Fekk tatt ut girkassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Den girolja var ikke så pen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
7ertzen Skrevet Februar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2014 Den girolja var ikke så pen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå