Gå til innhold

525d e39 stoppet plutselig


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

Har en kompis som har en 01 mod. 525dat e39 som stoppet plutselig under kjøring. Den bare kinner på starteren og er helt død. Tok diagnose i dag og fikk opp:

 

 

4704 Pre-supply pressure monitoring
Error frequency : 1
Logistic counter: 40
Engine speed 0.00 1/min
Air-temperature 8.81 Grad C
Einspritzmenge 33.28 mm^3
fuel pre-supply pressure 1.14 bar
Fehler aufgetreten bei 285760.00 km
Error present
Pre-supply press.below min.value for eng.start
Errorcode: 12 60 28 01 74 04 00 49 41 47 6F A0 00 00 00 00
00 00 00 00 00 00 00 00 00
=============================================================

 

Den pumpa under førersete summer og det kommer ut litt diesel av returrøret når man tar dem løs og tenning på. Klarer ikke å høre lyd av pumpa i tanken og det kommer heller ikke en dråpe diesel ut av rørene fra tanken verken når tenning slås på eller når man kinner. Det kommer også strøm til pumpen i tanken.

 

Spørsmålet er da om dere tror det kan være pumpen i tanken som kan være orsaken? mener å ha hørt at hvis den er ødelagt så blir bilen bare tungstartet, men lar seg starte til slutt. Å skal det ikke komme diesel fra slangene ut av tanken når tenning er på eller når man kinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden trykket har vært så lavt, vil jeg tro det er pumpa under førersetet.

Den leverer jo ganske mye.

 

Hvilket program brukte du?
Om du har tilgang på INPA, så kan du sjekke live data med tenninga på og se hvor høyt pre supply pressure er. :)

Og om pumpa under setet lager stygge lyder, så er det nåk gåen. :)

 

 

Jeg filma mengden fra tank pumpa mi da jeg bytta pumpa under førersetet, du kan jo se hvor mye

som kom kun av den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte INPA. Hvor mye trykk skal/må den ha? Ser jo på videoen din at det flommet diesel ut, hos han kommer det ikke en eneste dråpe ut der! verken med tenning på eller når man kinner. Hadde du bare tenning på under videoen? Men kan den bli helt død når pumpa i tanken er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa under setet skal gi mellom 3.5-4 bar på tomgang. Men bør jo ligge rundt der med tenning på også.

I videoen er det kun pumpa i tanken som pumper diesel.

 

Men den burde jo starte selv om pumpa i tanken er gåen, og selv om den ikke går burde man få mer en 1.14 bar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja rart! men som sagt så kommer det absolutt ingen ting ut av tanken, verken med tenning på eller når man kinner. Den har heller aldrig vært tungstartet før, å den stoppet uten forvarsel/fjusking. Så den pumpa under førersetet skal klare å suge til seg fra tanken så den starter selv om pumpa i tanken er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det, men det er jo som du sier, at vis det er under halv tank vil man få startvansker, men sånn jeg har lest rundt om her 

på forumet så skal den jo starte..

Men om du har mulighet så sjekk live data med INPA. :) Der får du opp pre supply pressure. Er nok og slå på tenninga og sjekke. :)

Kan jo prøve og dunke på tanken også og se om pumpa starter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal ta å sjekke det i morgen. Men som sagt den har aldrig vært tungstartet med lite diesel på tanken før! å nå er den helt stein død. Men skal ta å prøve det du sier i morgen så får vi se. Takker så langt!! :) skal oppdatere her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går byttet han pumpa under førersetet, men det var fortsatt ikke livs gnist når man kinnet. Tok av slanger og blåste gjennom for å se om de er åpne, og de er åpne både foran pumpen frem til filteret og bak i tanken (hørte det boblet i tanken). Men diesel kommer det som sagt ikke.

 

Tok så å slo i tanken mens tenning var på å da begynte den pumpa i tanken å gå med en veldig stygg lyd, men den pumpet ikke en dråpe diesel ut! Vi prøvde også å suge diesel ut av tanken gjennom den slangen så går på den pumpa under setet uten å klare det.

 

Er det ikke innlysende da at det må være den pumpa i tanken som gjør det? Det som forvirrer oss er at jeg har lest flere plasser her at bilen skal starte selv om den er ødelagt! Noen som VET noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde oppe på begge sider i tanken, kunne ikke se noe ved bare å kikke ned. Pumpa startet først når man slår på tanken å den har en stygg lyd, samt at den ikke leverer diesel i det hele tatt så den må jo være gåen. 

 

Men som sagt så kommer det ikke diesel frem til filteret. Klarer den pumpa under bilen å ta til seg diesel hvis den er tom om du sjønner, sånn at den ikke bare står å spinner luft, eller må den fylles med disel for å få "tak" å begynne å pumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har bytta pumpa under, har jeg kobla fra og til uten å gjøre noe spes, så vil tro den klarer og suge selv..

Kan jo begynde med og bytte pumpa i tanken, og se om den funker da..

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...