Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har da vert å henta meg en ombygd BMW E39 M5. Den er ikke godkjent enda, så der er noe jeg skal jobbe med denne sommeren og utover vinteren. 

Bilen henta jeg i Bergen by. Veldig fornøyd. Følgte med en god del deler til bilen, blant annet nytt svinghjul, ny og større dynamo og diverse mer. 

Bilen er originalt en 523i 96mod ombygd til 2000mod M5.

 

Planer for bilen:

(x) Først og fremst få bilen godkjent før jeg gjør noe spesielt med den.

() Lett soting av vinduer.

(x) Bytte til 6 pøk lamell, trykkplate, svinghjul og svinghjul simmring.  

(x) face lift nyrer. (skaffet)

(x) bytte til original dynamo. 

 

Kom gjerne med innspill til bilen :)

 

Her er noen bilder av bilen, kommer bedre bilder etterhvert. 

 

post-75269-0-38775300-1402586796_thumb.j

Liker fargen veldig godt, nylakka i 2009.

post-75269-0-78871600-1402586820_thumb.j

 

post-75269-0-46588000-1402586830_thumb.j

Endret av Newgarden93
Skrevet

Like før jeg kom hjem med bilen startet bilen å slure noe veldig på clutchen. Var informert om dette før jeg kjøpte bilen. Svinghjulet som satt på var veldig dårlig. For hadde spist opp en clutch som bare hadde rulla 5000km. Var ikke bare svinghjulet som gjorde alt dette, Simringen som sitter bak veiva og mellom svinghjulet hadde startet og svette ut olje. 

 

Nytt svinghjul og simmring følgte med bilen. Han snakka noe om at et nytt svinghjul kosta ca 12 000kr så glad det fulgte med på kjøpet :)

 

Bestilte ny clutch hos Schmiedmann 6 pøkka racing clutch og ventilert trykkplate og nytte utløserlager. 

 

Det viste seg at svinghjulet hadde en slark frem og tilbake. 

 

Veldig grei og rett frem jobb og bytte clutch og svinghjul på M5 når man bruker løftebokk og girkasse jekk. Et godt tips er og ta ut svinghjul sensoren før man setter inn kassa. jeg var uheldig å klinka den inn i svinghjulet så den sprakk. Så nå venter jeg på ny sensor fra GS bildeler. 

 

Litt bilder av jobben her: 

 

post-75269-0-20428800-1402587971_thumb.j

Her ser du tydelig svettingen. Så også at det hang to dråper olje under girkassehuset får jeg åpna. 

 

post-75269-0-02435300-1402587977_thumb.j

 

post-75269-0-22462700-1402587983_thumb.j

Nytt dobbelmasse svinghjul.

post-75269-0-90167300-1402587964_thumb.j

Ny clutch fra black diamond. 

post-75269-0-43252200-1402587989_thumb.j

Ny simmring til veiva. 

post-75269-0-96177100-1402587995_thumb.j

 

post-75269-0-05837800-1402587962_thumb.j

Nyvaska girkasse, og ny olje. 

post-75269-0-33377500-1402588001_thumb.j

 

post-75269-0-50074100-1402588007_thumb.j

 

post-75269-0-25876900-1402588013_thumb.j

 

 

Skrevet

Følger med ^^

Men hvorfor bytta du ikke til letvekts svinghjul når du først bytta? ^^

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Står i første innlegg at han fikk med svinghjul når han kjøpte bilen

Flott bil foresten

Skrevet

Ser ut som du har fått deg en fin bil :) Men hvordan er det å godkjenne en bil som allerede er bygd om? For meg virker det som det er ganske vanskelig med mindre man kjenner en mann bak skranken hos tviltilsynet :P

Skrevet

Nå har jeg montert i ny svinghjulsrnsor og bilen starter og går igjen, men uheldig som jeg er har det dukket opp et nytt problem. Pluss kabelen på batteriet blir glovarm :/ lurer på om dette kan ha med at jeg byttet dynamo ?

BMW E21 323i

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Er kabelen varm fra dynamo og vidre til batteri

Eller er den bare varm ved batteri

Har vert borti at kabel kan bli varm om en batteri celle kortslutter

Skrevet

Er kabelen varm fra dynamo og vidre til batteri

Eller er den bare varm ved batteri

Har vert borti at kabel kan bli varm om en batteri celle kortslutter

 

 

Problem fixet!Nå kan jeg endelig kjøre litt grom bil igjen, etter 2 ukers venting og klundring med mye rart. Problemet med varm pluss pol viste seg rett og slett bare og vere en dårlig polsko. Vet ikke om det er på alle andre e39'er men her var pluss polskoen veldig stor, og det sitter to veldig små svarte kabler koblet til på skoen. Ser ut som det kan vere en føler eller sensor av noe slag. Men det jeg tror har skjedd i dette tilfelle er at kabelen har blitt dårlig over tid og bare bygd opp mer og mer motstand. For polskoen er dekket med noe plastikk og den kunne man se tein til at at det har vert mye varme der. Skal prøve å ta noen bilder, så det blir litt letter å forstå :) 

Veldig glad for at problemet fikset seg, så får man bare krysse fingrene for at det er en stund til neste problem dukker opp :) 

Skrevet

Var uheldig å ripa opp fronten på panseret på M5'en her om dagen.
Tenkte å viser en metode jeg bruker for å få bort dype riper for godt. Jeg er ikke av den som kjøper et fansy produkt som får bort ripa til neste gang jeg vasker bilen så er den der igjen.

 

Bytta til face-lift nyrer i samme slengen :)

 

post-75269-0-12709400-1403287167_thumb.j

 

post-75269-0-87962400-1403287161_thumb.j

 

post-75269-0-31141200-1403287172_thumb.j

 

post-75269-0-42653600-1403287177_thumb.j

Bedre bilde av ripa.

post-75269-0-69465500-1403287203_thumb.j

Her er produktene jeg produktene jeg bruker. Første steg er fra høyre.

post-75269-0-35811600-1403287182_thumb.j

Fast cut-compound fra 3M første omgang

post-75269-0-27377300-1403287188_thumb.j

Andre omgang med Fast cut-compound fra 3M

post-75269-0-57102000-1403287193_thumb.j

Våt slipt med 2000 slipe pad.

post-75269-0-94882300-1403287198_thumb.j

Så til slutt polert opp slipemerkene med Meguiar's 105, og en runde med Autoglym polish for å få litt ekstra glans.

post-75269-0-08472000-1403287209_thumb.j

Nye nyrer montert :)

 

 

 

 

Skrevet

Da er jeg kommet i gang med godkjenning av bilen. Holder på med å fylle ut søknadskjema til BT. Kom gjerne med gode råd til ting som er kjekt å ha med på søknaden og ellers rund det med å godkjenne bilen :) 

Skrevet

Da er søknad sendt til BT. Men er ganske sikker på at det skal gå greit. Naboen min har en Godkjent bygget om M5 e39 og det eneste store problemet med å få den godkjent var vekta. Har hørt flere som har hatt problemer med det.

 

Krysser fingrene for at det ordner seg! :)  

Skrevet

Har du veid bilen din? Driver å godkjenner min no, men bilenner 90kg for tung. Får tukla med tankmåleren så når det viser full tank er den egentlig tom. Har også tatt ut ein del elektronikk. Fikk ikkje godkjent med carbon panser sia det var trafikkfarlig.

Det at den er bygd på en 523 er bedre enn 520 då den sikkert er litt tyngre.

Skrevet

Okei, naboen min fikk godkjent sin som 4 seter. Tillatt tot vekt på 523 er ca 1900kg. Vet ikke hva 520 er?. Så har har ikke jeg takluke på min. Veide min her om dagen, og  den veide 1789kg, fram aksle 960, bak aksel 840kg.

 

Fikk svar fra BT her om dagen at de hadde mottatt søknaden min og han var så sikker på at jeg kom til å få godkjent søknaden min, så han sa det at jeg allerede bare kunne byne å bygge om bilen, men får det endelige svaret om 4-5 uker.  BT sa det at det skall ikke vere noe problem å bygge om en bil der man skal følge oppskrifta til bil leverandøren. Er verre med de som bygger sin egen bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...