Robin L Skrevet Juli 11, 2014 Share Skrevet Juli 11, 2014 hei, skal på tur med bmwn i morgen tidlig, så jeg sjekket oljen og kjølevesken i sta, som forøvrig var bra... Meeen jeg glemte å sette på toppa på kjøleveska igjen, også kjørte jeg en tur til gamlingene (5 min) og tilbake etter en halvtime.. da jeg kom hjem og parkerte kjente jeg kjøleveskelukta og skjønte hva som hadde skjedd.... bilen fosskokte. sjekket tempen på kjølevannet og den var 105 så den hadde heldigvis ikke gått varm : ) men jeg må få fylt på kjøleveske og luftet den til i morgen. forrige gang jeg var dum og åpnet toppa når motoren var varm så ga jeg opp og lufte den til slutt. endte med at jeg leverte den på gs fordi jeg måtte lufte hver dag, ble aldri kvitt alt. -derfor er jeg litt skeptisk til å lufte den i morgen tidlig og kjøre såppas langt... er trykksystem på denne (108" termostat) så den må luftes før den blir varm, avkjøles, luftes igjen osv.. derfor sjokkoker den når systemet ikke er tett. står tom i brukermanualen på bilen at man ikke skal åpne på varm motor... gjelder min e38 740ia, m62.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 11, 2014 Share Skrevet Juli 11, 2014 Vi var 2 stk som lufta min da jeg bytta radiator. Fyllte opp fullt med kjøleveske. Starta motor og selvfølgelig sank det litt ned. Jeg ga litt gass og kammeraten etterfyllte litt etterhvært som det ble borte. Bilen gikk seg varm så termostaten åpna. Jeg ga litt gass. Kammeraten så etter sirkulasjon og etterfyllte. slik at alt holdt seg på topp. Lufte skruene stod åpene.. Vi fyllte opp helt fullt og litt til. og satt på lokket på x tanken. og gasset på litt. Vi fulgte med på lufteskruen og så det kom luft og veske opp. Etterhvært kom det bare veske og ingen flere bobbler. stoppa bilen og lot den bli kald. (Dette tok flere timer.) Vi kontrolerte nivået i Xtanken. Fikset så vi fikk riktig nivå. skrudde igjen alt og Det var aldrig trøbbel med luft i systemet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2014 takk for svar. må prøve dette i morgentidlig jeg da. ligger vell an til tur med e34n istedet iom at dette tar litt tid vil jeg tru. sist jeg luftet så startet jeg bilen og fylte etter, og ga meg da den ble varm. gjentok etter at den hadde kjølt seg ned litt. var noen runder. men dagene etter så kom "check coolantlevel" hver gang jeg startet bilen. til slutt ga jeg opp og leverte den på gs. da hadde jeg vist vært litt "gjerrig" på blandingsforholdet også. kunne igrunn tenkt meg å montert termostat fra m60 (trur den er 85"). da slipper man dette trykk greiene, samt at delene på kjøleanlegget sikkert varer litt lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2014 er litt mere pes å montere m60 termostat enn jeg trudde men. om man kjenner noen med fres er det jo ikke noe problem : ) skulle tru om m60 vannpumpe passer... http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1461973-HowTo-gt-M62-thermostat-mod-(lower-engine-temp) edit: fant et ferdig kit til dette http://abbes-performance.com/home/33-80c-thermostat-kit-for-bmw-e39-540i-e38-740i-x5-m62-reduce-engine-temperature.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2014 Da ble det tur med e34n. E34n svikter aldri Trur jeg skal bestille det kittet og montere m60 termostat så slipper jeg styret her flere ganger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 10, 2014 Forfatter Share Skrevet August 10, 2014 noen som vet noe om å sette inn termostat med mindre temperatur? vil det gi økt slitasje på motor? vil den bruke mere bensin? (kanskje kaldstarten står på hele tiden så den går fett? ) -det positive jeg ser er at plastikkdeler varer MYE lengre. -og man er ikke så utsatt for lekasjer når det ikke er trykksystem har lest litt på bimmerforums.com og landroverforum. mange mener dette er bra men noen er skeptiske.. http://abbes-performance.com/home/33-80c-thermostat-kit-for-bmw-e39-540i-e38-740i-x5-m62-reduce-engine-temperature.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vronn Skrevet August 11, 2014 Share Skrevet August 11, 2014 Eventuelt er dette kansje en løsning? http://bimmers.no/topic/748262-vannfri-kj%C3%B8lev%C3%A6ske-vidundermiddel/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 11, 2014 Forfatter Share Skrevet August 11, 2014 Virker litt som et vidundermiddel men. Slipper jo trykket da så ække så utsatt for lekkasjer osv iaff! Men får man en lekkasje på landeveien så kan man vell ikke fylle etter vann etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vronn Skrevet August 12, 2014 Share Skrevet August 12, 2014 Her er norsk forhandler og pris. Får man lekkasje så må man fylle på med dette stoffet igjen ja, da vann ødelegger. Har ikke prøvd dette selv men har en Harley som jeg lurer på om jeg skal gi dette stoffet. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12809 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 12, 2014 Forfatter Share Skrevet August 12, 2014 hvordan skal man få ut alt vannet... blir noen kr i kjøleveske det der da men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet August 12, 2014 Share Skrevet August 12, 2014 Tror nok jeg bare hadde brukt kjølevæske i en gammelbil. Så har vel BMW ganske mye trykk i systemet også? Vet ikke hvor mye 740 har, men 525n min har ihvertfall 2 bar. Det vil si koker ikke før 120 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 12, 2014 Forfatter Share Skrevet August 12, 2014 enklest det ja. trur det blir å montere 80" termostat bare. kjøleveska i bilen nå er jo ny så den varer jo en stund. problemet jeg ser med væska der er at jeg må få ut alt vannet, samt at det blir trøbbel om man får lekasje på langtur f.eks.. jeg gidder iallefall ikke å en dunk stående baki i tilfelle ikke vet jeg hvor gammel termostaten som står der er heller. men den funker nå eneste jeg er litt usikker på er om kaldstartfunksjonen kanske vil stå på hele tiden med kaldere termostat? men dette vil man kanskje merke fort på motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vronn Skrevet August 13, 2014 Share Skrevet August 13, 2014 (endret) Man skal bruke denne væsken for å få ut siste rest av vann fra systemet. Men er enig i det dere skriver at man er nødt til å ha med seg en reservekanne med dette stoffet for sikkerhets skyld. Her er forøvrig en link til den norske importøren der det står mye mere utfyllende info, mente jeg leste et sted der inne at motortemperaturen økte noe med dette stoffet. Spm.: Vil konvertering til Evans kjølevæske medføre at motoren kjøres på høyere temperatur?Sv.: Motorens driftstemperatur vil kunne øke noe, normalt 3-7 grader Men temperaturen rundt forbrenningsrommet vil være det samme, og lokal vanndamp vil ikke utvikles. I praksis vil derfor mange motorer gå med lavere gjennomsnittstemperatur totalt sett.- See more at: http://www.evanscoolants.no/technical/questions-&-answers/38#sthash.kuqo7lOH.dpuf Endret August 13, 2014 av vronn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 13, 2014 Share Skrevet August 13, 2014 Denne motoren skal ha 108 grader thermostat for å fungere optimalt,finn heller årsaken til at den koker,en thermostat med lavere temp vil ikke løse problemet så lenge det er en feil ett sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 13, 2014 Forfatter Share Skrevet August 13, 2014 det er ikke noen feil med kjøleanlegget såvidt jeg vet. trøbbelet sist nå startet med at jeg kjørte en tur med påfyllings-toppa av, og da kokte det. men det er ordnet og bilen holder den tempen den skal. men jeg syntes det hadde vært greit å sluppet trykk-system. lettere å lufte, delene varer lengre, ++ har lest litt på nett, og den elektriske delen av termostaten pleier å feile. den skal legge inn når man kjører hardt osv. min holder samme temp uansett, er det normalt? skulle tru den dro ned tempen litt i oppoverbakker osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå