Gå til innhold

Guide/DIY E46 320D/E39 520D - Veivhusfilter/EGR/Glødeplugger


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er da en guide til deg som skal skifte Pollenfilter/luftfilter/Veivhus filter/Glødeplugger eller t.o.m bare bytte eller rense AGR/EGR-ventilen.

Det du trenger:

Torx-nøkkel: T30

Piper, forlengere og skralle; piper: helst sett, men hvertf. 10mm & 13mm

Umbraconøkkel-sett

Diesel og balje (hvis du vil rense deler)

Lang 10mm pipe til glødeplugg (helst 12-kantet)

Momentnøkkel (18nm, må passe lang pipe 10mm)

Rustløser/smøring (F.eks. snabbløsar, 5-56, wd-40 osv)

NB! Skal du kun bytte/rense AGR-ventilen, trenger du kun ta av dekselet på bilde nr.2 markert med røde ringer over skruene. Deretter følger du instrukser på bilde nr. 4.

-----------------------------------------------------------------------

Når du åpner panseret, vil dette synet møte deg:

1.

zxxskof98skeq5e3y7z6.jpg

Merket med gult, er pollenfilterhuset.

Det første du skal gjøre, er å se på dekselet oppå filterhuset.

Der finner du 3 plastskruer. Vri disse en halv runde mot venstre, så popper de opp. Løft dekselet så langt opp det går og trekk ut pollenfilteret (her stopper du, om du kun skal bytte pollenfilter), deretter, hold dekselet oppe mens du løsner fire skruer med T30 torxnøkkel (plassering markert med rødt på bildet over)

Deretter løsner du dekselet som holder den tykke pluss/+ kabelen, lokalisert på bunnen og utsiden av pollenfilterhuset.

Nå kan du vippe opp hele filterhuset, og trekke det ut.

2.

8vay7g5tu8kzhnosc6i7.jpg

Først det gulmarkerte: Inni den gule ringen, er det 1 umbracoskrue. Skru denne av. Deretter dytter du "trekkspillet" løst på ene siden, i den gule pilens retning.

Grønn: Dra luftinntaket med "trekkspillet" ut og av, i den grønne pilens retning.

Så det rødmarkerte: Bruk umbraco, skru av de 3 skruene, ta av dekselet.

PS! Du tar av luftinntaket først, kun fordi at du skal komme lettere til på den nederste umbracoskruen på dekselet!

Til slutt, oransje: Her er det 4 markerte umbracoskruer, Skru til de løsner(disse henger fast i dekselet, selv om løs) Løft deretter hele dekselet av.

3.

q9oirnw9pdin781r6sz5.jpg

Med grønne piler: Luftfilteret (trenger ikke å taes ut med mindre det skal byttes) Trekkes av i pilens retning, og løftes opp og av.

Gule ringer: Veivhusfilteret: Her er det noen umbraco-skruer. Løsne disse om du skal bytte veivhus-ventilasjons-filteret.

Gule piler: Her er innsugs-manifolden. Under hver gule pil, er det et skumplastdeksel, disse bare plukker du rett av (3 stk)

Røde ringer: Løsne de 8 markerte skruene med pipe eller fastnøkkel. Nå er det bare 5 muttre som skal av, med pipe, forlenger og skralle. Det er én mutter, på hver side av innsuget, mens det ligger én mutter under hvert skumplastdeksel (totalt 5 muttre, mer eller mindre på en strak linje)

4.

we2seupn6x849jbok80v.jpg

Her har du EGR/AGR-Ventilen!

Rødmarkert: 2 umbracoskruer, løsne og trekk av røret.

Gulmarkert:Løsne slangeklemmen, og dytt av slangen i pilens retning.

Blåmarkert: Den blå pilen peker på vakuumslangen. Denne er presset på en tapp, på baksiden av EGR-ventilen. Trekk den av.

NB! Dette er den enkle metoden! Nå vil EGR-ventilen henge fast i innsuget du løfter av. Skal du bytte/rense EGR, er det 4 bolter til du må skru av med pipe & forlenger, eller fastnøkkel om du er god! Ved bytting- bytt! , Ved rensing, legg i balje med diesel, f.eks. over natten, eller vask på din egen måte.

Nå er det klart til å løfte av innsugs-manifolden!!

Løft den opp et par cm. og du vil finne ut at den henger igjen i en ledning; løsne kontakten på undersiden, og løft manifolden av.

(kan være du må lirke og vri litt, da det er knotete)

5.

Nå skal det se slik ut!

yh9p1rnbz5ci8xzwyebv.jpg

Markert med gult: Her har du da plugghettene! Disse er bare til å knipe på hver side, og dra opp og av.

Nå må du finne frem momentnøkkel/skralle og lang 10mm pipe/glødepluggpipe-sett.

Plasser pipen på pluggen, og vri sakte og rolig. Har du pipe med mulighet for vinkling, for guds skyld, hold den bent!

Skru pluggen litt ut, spray med rustløser/smøring på gjengene, skru pluggen litt inn. Skru litt lenger ut, spray, skru litt inn, og ut igjen.

Gjenta denne prosessen på alle pluggene, og flere ganger pr. plugg.

Det siste du vil skal skje, er at disse pluggene knekker (og det skal LITE til for at det skjer).

Gratulerer! Nå er det bare til å reversere jobben, og sette alt sammen igjen. Ikke dropp å stramme en skrue her og der i deksler osv. bare fordi det er knotete å sette sammen igjen! Selv én løs skrue, gir utrolig mye støy på dieselbiler.

Håper denne guiden var til hjelp for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Har sendt han som har DIY-tråden en PM, i forrige uke. Så gjenstår å se om han logger på i nærmeste fremtid. Hehe.

Forresten! Fra April til Juni, er det kampanjepriser på GS bildeler.

Så du får Veivhusfilter for 501,- i stedet for 590,-

Luftilter til 230,- i stedet for 320,-

Pollenfilter M/kullfilter for 301, i stedet for 431,-

Parts and Retards (tror det er det de heter) har også mye billig på finn.no osv.

Bare gå på "torget" og søk på "E46", så kan du se alle varene fra samme selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg kan ikke se hvordan det henger sammen, da bilen skal kunne starte, selv uten manifold og EGR montert.

Tror du skal legge ut en innlegg i dieseltråden til TRF-racing under "teknisk", sammen med en god beskrivelse av hva du har gjort, hva som skjer når du vrir nøkkelen osv.

Lett for å glemme å ta på igjen vakuumslangen til EGR. Det gjorde jeg sist gang, og bilen døde helt etter noen få meter på veien. Men fikset seg selv når jeg tok den på igjen.

Kanskje plugghettene ikke er skikkelig på? Eller at de har fått brudd ved demontering/montering (selv om det skal godt gjøres å få det til)

Kanskje sjekke sikringer og releer osv.

Hvis man står utendørs, kan det jo komme regn eller annet dritt nedi sylindrene, hvertfall hvis man er uheldig og de står i åpen posisjon (selv om det pleier å være lukket)

Anbefaler deg å legge ut et innlegg i tråden nevnt over, da jeg ikke har tilstrekkelig kompetanse til å gi deg et skikkelig svar på dette.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...