Gå til innhold

Min E38 (ettermont. navi s. 26)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da var M5en borte... jeg ble lei av å skru, og fikk lyst på noe der alt fungerte og ikke minst en "normal" bil som det bare var å sette seg inn i og kjøre. Automat har også stått litt på ønskelista i det siste, med en del bykjøring til jobb. Har havnet i saktegående kø med M5en et par ganger, og kommet ut igjen med krampe og blyfot.. ;)

M5-erstatningen ble en 728ia, oxfordgrønn med sandbeige skinninteriør, så nå får jeg melde meg inn i "7erklubben" her inne:

hz5c5im7vc6qt1dcqoib.jpg

Har hatt den i litt over en uke nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd. Det er en helt annen verden enn E34 M5. Her er alt stille og rolig, flyter avgårde, varme i seter og 2-sone klima, skipose, soft-close bakluke, telefon, elektrisk rullgardin, cd-skifter, automatgir, svær plass, bussratt, myke flate skinnseter, el. vinduer rundt hele, stille motor, 1800rpm i 100km/t, 2500rpm i 140km/t, cruisecontrol, ASC+T, multifunksjonsratt, lys overalt parkeringssensorer foran og bak, og ikke minst en HELT annen lyd i dørene.. på alle områder en helt annen bil - men jeg liker det, jeg var klar for dette nå. 8)

Når banekjøringen begynner igjen til våren kan det godt henne pipa får en annen låt, men det er lenge til. ;)

Har ikke kjempemye planer for bilen, men senka den litt foran allerede dagen etter jeg henta den, Michael (Nautiluz) var med og henta den - og hadde med seg nye senkefjærer til meg i bagasjen allerede før vi hadde henta bilen.. de kom på i løpet av en time dagen etterpå, og det ble mye bedre, selv om den kun ble rundt 3cm lavere. Fortsatt er den høy, men ser ikke så klar ut for å leke med Boeinger og Airbuser lenger.

Ellers må jeg få fiksa litt pikselfeil, bytte hjullager høyre foran (har bestilt time hos Morris), og få tak i noen grommere felger (til våren). Det kan også tenkes det blir noe oppgradert anlegg, men jeg bytter _ikke_ ut originalanlegget, som er integrert med kjørecomputer og telefon og hele pakka.

På bildet står det 235/60-16" på rundt hele, men det er sommerdekk, så de droppes nok. Vinterhjula er 750-felger med 215/65-16". Har en viss følelse av at vinterdekka havner over på felgene på bildet, og at det blir nye sommerdekk. Angel eyes er også en mulig oppgradering. Xenon nærlys har den allerede. Den skal få xenon på fjernlysa også, men mangler en H7-pære. Fire blås bak har den også allerede, jeg kunne forsåvidt klart meg uten de fire der, men på den annen side så er E38 en skikkelig gubbebil, så det er greit at den skiller seg litt ut på ungdommelig vis.

Forøvrig må jeg bare nevne at jeg er meget overrasket over 2.8-literen (M52) i 7eren. Kjempefin motor syns jeg. Den gjør 0-100km/t raskere enn 730ia (V8eren), har samme tid på 0-120km/t som 730da, og høyere toppfart enn 730da. 730da'en føles sterkere til vanlig kjøring siden den oftere ligger i området der den drar best, men det er for meg ubetydelig, den har jo uansett automatgir. Og som nevnt har den kun 1800rpm i 100km/t, så det er en deilig cruisebil. Noen ganger litt for deilig - er man trøtt merker jeg at det er en skummelt stor fare for å sovne - det hadde aldri skjedd i M5en! :shock:

Har allerede kjørt bilen rundt 1200km, dro til Jönköping på jobb allerede tre dager etter jeg kjøpte den, så den har blitt testet. I 140km/t med cruisecontrol har den 2500rpm og ligger i den farten og med litt bykjøring på ca. 0.97/mila. Helt OK syns jeg. På norsk langkjøring typisk 0.87/mil.

Jaja, det ble mye tekst og lite bilder her, men jeg har ikke flere bilder akkurat nå. Hadde tatt flere, men sletta de fra telefonen fordi jeg trodde jeg hadde kopiert de - noe jeg ikke hadde, så det får komme flere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 458
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker gutter!

Dette er hovedsaklig en bruksbil, så det blir nok maks 20", dvs. 19" eller 20", og så er jo jeg en sucker for kantfelger da.. ;)

Forøvrig mulig det blir lett toning på alle siderutene også, det er jo tross alt en mafiabil. Bakruta får være som den er, siden det uansett er el.rollo der. Innvippbare E39 M5-speil er også en mulighet på oppgraderingslista, men det tar vi som det kommer.

marius paulsen, Jeg trodde også det skulle være kurrant, men så på et par forum at folk nevnte noe spesialverktøy man måtte ha. BMW skal ha 3 lapper for å bytte, det er 2 timer + deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bor på Skoppum og jobber på Nesbrygga (Nøtterøy), så det blir tvers gjennom Tønsberg to ganger daglig. Og alt fra stadion til jobb er bare småkjøring med masse start og stopp.

M5en var fin til vanlig kjøring, og en del start-stopp gikk greit, men type saktegående kø var killer. I tillegg så var ikke M5en så glad i småkjøring. Den ble litt nykkete og hadde behov for å tømme gira litt. For ikke å glemme at den var livsfarlig for både meg selv og lappen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bor på Skoppum og jobber på Nesbrygga (Nøtterøy), så det blir tvers gjennom Tønsberg to ganger daglig. Og alt fra stadion til jobb er bare småkjøring med masse start og stopp.

M5en var fin til vanlig kjøring, og en del start-stopp gikk greit, men type saktegående kø var killer. I tillegg så var ikke M5en så glad i småkjøring. Den ble litt nykkete og hadde behov for å tømme gira litt. For ikke å glemme at den var livsfarlig for både meg selv og lappen. :roll:

Jobber et steinkast unne der jeg bor du da. Har ikke sett M5`n her. Hmm. Jeg jobber på jarlsberg, så veit VELDIG godt hva du mener. Kjøre bil i Tønsberg mellom 15:00-18:00 er håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...