Gå til innhold

Hvilken kjølevæske anbefales til BMW ?


maartn
 Share

Anbefalte innlegg

Det lureste er vel og fortsette med samma farge som allerede er på...Det var en regel jeg lærte.

Når du bytter bør du gjennomspyle systemet grundig, spessielt om du bytter til en annen type væske.

Vag bruker den røde/rosa, den er spessielt utviklet for bilene som kom etter 2000.

Om jeg ikke husker feil den den spessielt bra for aluminum deler på motoren.

Om du fra før har blå væske i systemet, kan du etterfylle (litt) med rød væske. Men har du rød væske i systemet, skal du overhodet ikke blande inn noen annen farge borsett fra den spessielle typen som kunne blandes med alle. Om jeg husker helt tiktig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterfylte akkurat på en Opel Vectra - som hadde den røde kjølevæsken.

Hadde stående en rest blå kjølevæske, men ringte for orden skyld Opel verksted for å høre om jeg kunne etterfylle med den blå.

Verkstedet forklarte da at jeg godt kunne etterfylle "litt" blå glykol, men at det ikke var å anbefale da fargen på bilens kjølevæske ville endret seg - noe som senere kunne tolkes som et motorproblem av verkstedet.

Fikk også forklart at den røde kjølevæsken er en longlife type som også brukes på biler med radiator i aluminium (mener jeg å huske). Men dette var altså Opel.

Så vi kjøpte og etterfylte rød væske - just in case. De har rød væske hos et hvert bilverksted/forhandler, så det er ikke vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tappet ned kjølevæsken på bilen fikk jeg ut 5-6 liter tipper jeg fra radiator. Ligger det igjen veldig mye væske i motoren som er vanskelig å få ut?

Og er det egentlig nødvendig å bytte all væsken? Eller holder det slik jeg gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du fjerner luftfilterboksen kjem du enkelt til slangen som går frå radiator. hjelper litt å ta den av og samtidi klem på slanger rundt om. når eg tappa ut så kom det ca ut 9 - 9.5l, mesteparten frå tappeskrua i blokka. noke drit å skru ut den når enn ligger under bilen, me tanke på vatnet som kom fort:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Men er det vits? Eller vil kjølevæsken gjøre sin nytte selv om jeg bare tappet ned radiotor og fylte på ny væske? Var forresten grønn på den fra før, og jeg fylte på blå (som det skal være på bmw). Men det skal vel gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW bruker grønn kjølevæske, hvis du er i tvil kan du kontakte feks bilxtra og spørre der. WV bruker rød som er en mild øko væske i forhold til den "vanlige" blå. Rød er spesielt utviklet til WV grunnet trange og tynne kanaler. Det holder og bruke tappeskruen på radiatoren, så kan du fyre opp motoren i noen sek for og pumpe ut siste rest. Rød og grønn er de "mildeste" væskene etterfulgt da av blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist den "gammle" blå blandes med enkelte typer "nye" rød/rosa/orange/grønne osv. frostvæsker har jeg vært borti flere tilfeller av at den fryser når det blir kaldt. Hadde blant annet et tilfelle for noen år siden på jobb der en kunde hadde en maskin som hadde fryse syptomer når vinteren satte inn. Maskinen ble "varmet" opp av kunden, tappet av en god del kjølevann og etterfylt kjølevæske (etter fabrikken angivelse)

Neste morgen var maskinen igjen frosset og ble varmet og og startet. Det ble tappet av 1.5l flaske med frostvæske av den som ble tatt med in til oss. Denne målte vi som frost sikker til minus 42grader. Men for å sjekke ble flaska lagt i en fryser (-18 ) og morgenen etter var den frosset.. så ikke alle frost væsker tåler hverandre.

På vag produkter er det ikke alt som tåler vanlig frostvæske bla. en del vannpumper lekker som en sil etter å fått feil type frostvæske (pakninger utvidder seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
On 8.1.2010 at 22.22, maartn skrev:

Skjønner :)

Men er det vits? Eller vil kjølevæsken gjøre sin nytte selv om jeg bare tappet ned radiotor og fylte på ny væske? Var forresten grønn på den fra før, og jeg fylte på blå (som det skal være på bmw). Men det skal vel gå fint.

Byttet nylig på min, stakk hageslangen inn i slangene å spylte gjennom, til det kom rent vann, satt på igjen alle slanger og fyllte noen liter med rent konsentrat, før jeg fyllte 50/50 med vann og konsentrat.

Skal funke knall det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt grønn kjølevæske på bilene mine, Det var det jeg fikk for ca 10år siden når jeg byttet på m50 motoren min som orginal kjølevæske fra bmw. Har da fortsatt og bruke dette da det står opgitt at den skal ha det http://bililib.com/frostveske/bmw/5-series.html Men jeg vet at også blå har bmw spesifikasjoner preget inn. 

 

Utdrag fra beskrivelsen av grønn:https://www.westsystem.no/p/19139

Dette er en god frostvæske som er basert på en sk. HYBRID teknologi, dvs. det er en blanding av mineralkomponenter og en liten del organiske ingredienser. Egnet for bruk i vannkjølte forbrenningsmotorer hele året. Forhindrer overoppheting, frysing, korrosjon og sikrer fri gjennomstrømning i kjølesystemet.Den er blågrønn på farve og ble utviklet for biler på 1990 tallet. Er fortsatt et meget brukt produkt selv på fabrikknye biler. Blant de bilmerker som benytter denne kvaliteten finner vi bla. BMW. Anbefales byttet hvert 2-3 år eller ved 60.000 km. Inneholder ikke nitrater, aminer eller forsfater (NAP fri ). Bør ikke blandes med silikatfri, OAT baserte kjølevæsker.

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...