Gå til innhold

SOLGT - Min vakre originale e36 325i Sedan


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

BILEN ER NÅ SOLGT! :/

 

 

Å finne den perfekte 325ien viste seg å være en større utfordring enn det jeg hadde sett for meg. Markedet på finn og autodb var stappet av stygge e36er, og absolutt ingen oppfylte kravene mine som var:

Original sperrediff

- Lav Km (under 200.000)

- Voksne eier(e)
- Ikke herjet med

- Ikke "ghetto/jalla" styling (stygge frontlykter, overdrevet eksteriør styling som bakfanger og sideskjørt osv...)

- Alt elektrisk SKAL fungere

- Lite rust

- Skinnseter i god stand

 

Personlig er jeg STERKT imot halvhjerta ombygde biler. Skal du gjøre en jobb skal du faen meg gjøre den ordentlig (FÅ DEN GODKJENT OMBYGD, HA PÅ RETT STYLING osv…) Fant dessverre mange av de på finn. Skal ikke lime inn lenker :P. Kan nevne at det verste jeg vet om på en e36 er disse ”chrome oneblock angel eyes” frontlyktene. Det burde være en egen lov som forbyr Bmw e36er å montere noe så forferdelig på en så praktfull bil. Uheldigvis for meg var markedet stappa med slike biler. Fulgte nøye med på salg av bmw e36er på bimmers.no, men fant aldri noe som dekket mine behov.

 

Etter flere måneder med INTENS leting etter den perfekte 325i, fant jeg endelig et godt, og ikke minst et helt originalt og urørt eksemplar. Dette var en nydelig e36 325i 1994 modell sedan fra USA. Den hadde bare rullet 62000 miles (ca 99.700 km). Bilen lå til salgs her på bimmers, og var åpen for bud. Uten å nøle tok jeg telefonen og avtalte tid med selgeren ;). Nå var det bare å vente  ](*,) 

 

Dagen kom da jeg endelig skulle se på bilen. Det at bilen hadde et originalt utseende (super kjedelig) gjorde jobben min enklere å fokusere på det tekniske. Men allikevel gleder jeg meg på lik linje som en unge gleder seg til julaften haha.

Møtte opp presis klokken 14:00 (bokstavelig talt hihi) og fikk tatt en grundig titt på bilen. Alt så ut til å fungere som det skulle. Det å ha eid en e36 318i 1997 mod fra før var en stor fordel når jeg skulle se på denne bilen. Samt har jeg flere venner i Oslo som eier e36. Med andre ord visste jeg stort sett om de typiske problem områdene på e36 som rust i hjulbuer, rust rundt bagasjeromslokket, dårlig AC, gåen takluke osv…

Til min overraskelse var alt det tekniske i orden. Bilen hadde minimalt med feil!

 

 

Bilder fra Bimmers.no annonsen:

post-68842-0-83411200-1382116100_thumb.j

post-68842-0-95375200-1382116126_thumb.j

post-68842-0-10907600-1382116480_thumb.j

post-68842-0-44255500-1382116495_thumb.j

post-68842-0-76302200-1382116506_thumb.j

post-68842-0-52022700-1382116514_thumb.j

 

 

Fant også ut at bilen hadde en meget unik historie (verdt å lese!):

Den første eieren var en mafia i USA. Han hadde han ikke spart på kosen for å si det sånn :)! Bilen ble spekket med så å si alt du kunne få på en e36 i 1994. Dette bekreftet jeg ved å sjekke opp bilens utstyrliste med VIN koden før jeg dro for å se på bilen.

 

Av utstyr kan jeg nevne:

- Originalt sperrediff (WOOOOHOOOOOOOOO   \:D/ !!!!)

- ASC (På godt norsk: antispinn)

- Varme i setene

- Takluke

- Sort skinninteriør (dessverre ikke sportsstoler :( )

Skinn armlene

- ELEKTRISK SETEJUSTERING (Sjeldent at jeg har sett slikt på e36)

Den største kjørekomputeren på e36. Sykt at man kunne få slike ting i 1994!

 

Etter en kort stund ble bilen fraktet ned til Mexico av en eller annen grunn. Like etter ble bilen kjøpt opp av en norsk kvinne og importert til vakre Norge i 1995 (står at bilen er norsk og ikke import på vegvesenet. hmmm. Har i så fall papirer på alt).

Den norske eieren viste seg å være et dyr (haha). Tror neppe hun har hørt om bilpleie før :-P. Fant store ekle edderkopper i bagasjerommet. Heldigvis var dem døde, men fy faen så store de var!  :ph34r: ) Hun har ihvertfall tatt godt vare på bilen :) Er omtrent ingen rust eller andre skader på interiøret og eksteriøret.

 

Uansett! Tilbake til historien!: Siden da har den vært i hennes eie frem til oktober 2013. Bilen ble kjøpt opp av en på forumet for en billig penge, og fikset opp før salget. Bilen hadde noen små rustbobler og andre små bagateller. Dette ble fikset før jeg overtok bilen. Ny og sterkere stabstang foran ble montert ;)

 

Overtagelsen av bilen ble gjort, og kjøreturen hjem var en ren fryd! Å ha 192 friske hestekrefter under panseret var (og er fremdels i dag) fryktelig moro! Da jeg fikk bilen var absolutt alt originalt (ja, til og med bilstereoen var original!)

Jeg har stor respekt for originale klassikere. Men en e36 325i fortjener i mine øyne å skinne litt ekstra ;). Planene fremover er derfor store!

 

 

Her er planene jeg er ferdig med:

✔  M-tech fanger 

✔  Sorte nyrer 

✔  Nye tåkelys 

✔  Scorpion bakpotte Scorpion bakpotten er til salgs for 3600. Ta kontakt på forum om du er interessert!

✔  Subwoofer + forsterker i god kvalitet 

 

Her er planene jeg skal utføre:

Nye Bosch frontlykter

Nye Baklykter

LED Skilt Lys

Gs Retro (BBS RS kopi) eller Gs Silvertrack (BBS LM kopi) - blir selvfølgelig med falken dekk.

Supersport Black Evolution justerbart senkesett (Kjøpt)

Bakvinge/spoiler - Vurderte UUC vingen, men den har dem sluttet å produsere  ](*,)

M3 Sidespeil 

M3 Diffuser (Kjøpt)

Nye emblemer i sort karbon (kjøpt)

Maskinpolering for å få en smud lakk 

Girkule med belysning 

Gummi matter

LED belysning i interiøret 

Koppholdere

Toning av ruter bak

 

Liste over ting jeg har fikset hittil:

Byttet bagasjeroms list/pakning for å hindre vannlekkasje. Den gamle var slitt

Byttet begge "bagasjeroms ventil" siden de gamle var slitte og slapp inn vanndråper ved kjøring

Tørket interiørmattene for å stoppe dugg og kvalm lukt

Tettet fuktsperren med Sikaflex for å hindre vannlekkasje under mattene bak. Var heldigvis ingen skade under mattene.

Byttet kupefilter

Byttet luftfilter

Byttet oljefilter

Tatt Oljeskift på 62.000 Miles

Fikset kontakten til tåkelysene foran

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips/råd! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nydelig bil! Skulle selv ønske at jeg kom over en topputstyrt, original 325 eller 328 med lav km-stand. Dette er en bil full av potensiale som kommer til å bli kjempefin med de planene du har :)

 

Tusen takk! :)

Skal se og få til full m-tech styling etterhvert ;). Tar Mtech fanger nå i første omgang da org fangeren er forferdelig stygg og ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger med her ja! :) veldig fine biler! kjøpte meg selv en e36 sedan for kort stund siden, da litt mer lurvete og med m50b20 :)

 

hva er planen ang senk og felg da? :)

 

og en ting til.. hvorfor lyktsenkere? [-(  ser jo ikke ut

Har en strøken e46 coupe i tipp topp stand. Men føler meg mer levende når jeg kjører e36 og e30 :)). Fine biler det ja ;)

 

Når det gjelder felger har innmari lyst på gs sine "Gs retro" aka BBS RS kopi.

aqcby5oh9s7jdq2wsn0u.jpg

 

Men det kommer etterhvert :). Kanskje mot vår.

 

Senk er jeg usikker på. Skal selvfølgelig ha senk, men usikker på merke og hvor mye senk det blir. Blir ihvertfall ikke super senka.

 

Dropper lyktesenkere. Var hos gs i dag og så på de. Synes de så mildt sagt forferdelige ut :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Trenger en runde med rubbing og voks så er den klar for vinteren! 

Ps: bilen ble polert før salget ;) Så da slipper jeg å tenke på det :D.

Deilig å være godt forberedt til vinteren, selv er jeg ikke helt trygg. Burde gjøre det samme med min. Begynner å bli litt rustbobler i kanaler, dørkanter, hjulbuer og jekkfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å være godt forberedt til vinteren, selv er jeg ikke helt trygg. Burde gjøre det samme med min. Begynner å bli litt rustbobler i kanaler, dørkanter, hjulbuer og jekkfester.

vanlig problem på norske e36er (og egentlig alle norske biler) om man skipper vasking i vintertiden :P.

 

Pleier å vaske bilene mine minst en gang i uken når det er vinter... men det er fordi jeg bruker dem hver eneste dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...