Gå til innhold

Dpf-rens


hon
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er E61 07 mod med n47 motor, 195000km.

Bilen går godt og har ingen tegn til redusert effekt.

Men... kmstand tilsier at DPF snart bør byttes. Det koster jo hinsides mye og jeg er klar for å enten bytte den selv eller aller helst bare kjøre en rens som fungerer.

DPF er trykktestet på verksted og ligger langt under grenseverdiene foreløpig, og feilkoden er bare at km-grensen nærmer seg.

Noen som har erfaringer med DPF-rens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er E61 07 mod med n47 motor, 195000km.

Bilen går godt og har ingen tegn til redusert effekt.

Men... kmstand tilsier at DPF snart bør byttes. Det koster jo hinsides mye og jeg er klar for å enten bytte den selv eller aller helst bare kjøre en rens som fungerer.

DPF er trykktestet på verksted og ligger langt under grenseverdiene foreløpig, og feilkoden er bare at km-grensen nærmer seg.

Noen som har erfaringer med DPF-rens?

Er noen som jeg har sett på nett som renser DPF men noen av videoene jeg har sett så har de tatt ut og fysisk spylt. Den "rens" jeg har sett på verksted har vært tvungen regenerering. DPF til N47 motoren har en norm levetid mellom 160-220000 km alt etter kjørestil. At bilen din gir beskjed om dette nå ligger i en algoritme som er lagt inn for beregning av antatt levetid på parametre lest av under hele bilens levetid. Dette er i beste fall bare en indikasjon. For hver kjørte 1000 km så vil det lagre seg partikler på en 10-20gram som aldri vil kunne bli brent av og filteret har sin øvre kapasitet for lagring av disse. Jeg ville resatt DPF meldingen og kjørt videre. Du kan kjøpe deg en enkel OBDII kontakt fra BMW Carly (tidl. BMWhatapp) for en 1000 spenn og laste ned app til 400 spenn. Der kan du lese av gjenværende km tall for DPF og følge med på difftrykket til filteret. Stiger det over en viss verdi jeg ikke husker i farten og holder seg der over tid må du i mine øyne bytte. Kan ikke se at en rens skal kunne gjøre en særlig sus uten å bare forflytte driten lengre bak i eksossystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for opplysningen, så har mitt dpf en forventet levetid på 300kkm i følge bilen selv. Så de kan tydeligvis leve lenge å.

Du må ta den der med en klype salt, som sagt er det bare en vag beregning som gjøres av bilen selv. Levetiden er normert til intervall mellom 160-220000 km iht BMW teknisk litteratur. Det inntrkket har jeg også i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

La filteret være så lenge mottrykksverdiene er under grensene. Bruk heller diagnoseutstyr til å kjøre en ekstra regenerering hvis du er usikker.

Å spyle filteret med f.eks høytrykkspyler tror jeg gir kortvarig glede, og jeg ser for meg st det heller tar skade av det.

Etter det jeg har forstått, mulig jeg tar feil her men, så gjør regenereringsprosessen sotet om til aske inni filteret. Sotet blir på en måte gjort mere kompakt i form av asken. Derfor blir kanalene inne i filteret renere sånn at eksosgassene kan passere lettere mens asken vil ligge igjen for alltid helt til filteret tettes igjen for godt. 

Asken ser ut som noen små oransje ormer har jeg sett. Disse kan man få ut ved høytrykksspyling, men jeg er redd spylingen kan skade selve kanalene i fileret, som igjen kan føre til at det tettes enda raskere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...