Gå til innhold

Svak varme fra klimaanlegg.e39


Rhavn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har et irriterende problem med min e39 touring 2002 modell. 

Det tar lang tid før det blir varm luft fra klimaanlegget. Temperaturen på kjølevannet stiger kjapt og fint i følge tempmåleren i dashbordet. Holder seg stabilt hele tiden, men det kommer ikke varm luft før jeg har kjørt minst 15-20 min. Og det det er bare lunken varme som kommer.

Noen som har tips? 

 

- Har for en stund siden byttet termostat og en Deffekt kjøleslange.

- Luftet hele systemet flere ganger. 

- Demonterte og såg over ventilblokka for to-sone fordelinga. 

-Aircondition fungerer veldig bra. Blåser iskaldt. 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Når du lufta, hørte du om klima pumpen gikk?

Jeg antar du gjorde det, da korrekt lufteprosedyre innebærer å lufte med motoren av, men føler man må sjekke uansett. 

Klimapumpa?  Vil det si Aircondition pumpa eller tenker du på sirkulasjonspumpa?   Har lest litt rundtom i gamle tråder om lufting og tror jeg skal lufte enda en gang bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Sirkulasjonspumpen. Den sitter vel på radiator kappen? 

Det stemmer. Problemet mitt nå er at det er utallige tråder om hvordan man skal lufte kjølevannsystemet for e39. Hadde vært greit med en helt enkel Basic metode som funket. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Problemet er løst.

Til alle andre som sliter med lufting og lignende problemer med kjølesystem på e39. SJEKK ekspansjonstanken og lokket.

Hos meg var det lekkasje i ekspansjonslokket som gjorde at det hele tiden var luft i systemet, og ingen varme i klimaanlegget.

Kan også tipse om å sjekke datomerking på spesielt ekspansjonstank, lokk, plastdeler og slanger. Etter x antall år blir desse delene dårlige og sprekker. Jeg gikk i fella å monterte en brukt ekspansjonstank på min bil. Jeg monterte uten å tenke meg om en ekspansjonstank fra 1997, altså 20 år gammel. Det funket dårlig og plasten i lokket sprakk.

Nå har jeg metall-vannpumpe, termostat og termostathus, slanger, ekspansjontank og vannventilblokk ALT produsert i  2016.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...