Gå til innhold

e61 530d motorlyd trenger hjelp


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har selv opplevd å kjøre med ei defekt dyse som etter hvert ble kobla helt ut. I hvert fall på E39 så tillater ECU +10mg i korrigering, over det så kobles den ut. Jeg så for meg brente ventiler og andre dystre spådommer men hos meg så var det heldigvis bare ei dyse som blåste så mye forbi kobbertetning at kompresjonen forsvant og korrigering gikk over +10mg.

Det kan lekke forbi kobbertetning nede mot topp uten at dyse løsner oppe ved klaven. 

Jeg ville begynt med å lese av dyseverdier for å se om noen sylindre har uormale verdier. Hvis noen dyser har veldig høy korrigering så ville jeg prøvd å trekke forsiktig på de 2 mutterne som holder klaven oppe. På E39 så skal de ha 9nm, jeg pleier å smøre kopaslip på gjengene og trekke med 10nm. Hvis det lekker forbi kobbertetning så kan en muligens se ei bedring i korrigering ved å trekke litt ekstra på de mutterne for å øke presset nede mot toppen. Jeg prøvde med 11nm på min når jeg holdt på og da fikk jeg ei bedring i korrigering. Ikke dra for mye for da kan klavene knekke.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt opp motorgange, først med sylinder 1 utkobla og så alle 6 på slutten. Her kan en se den samme ristinga og at den forsvinner når alle 6 sylindre er med. Jeg har ikke den samme harde gangen men da jeg hadde lekkasje mellom kopperskive og topp var gangen veldig hard hos meg også.

Ta i hvert fall å sjekk dette nøye før du begynner å plukke av topp eller andre dyre og tidkrevende reperasjoner.  Du kan jo også prøve å ta strømmen av ei og ei dyse mens bilen går for å se om alle er med

MOV_0459.mp4

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://dl.dropboxusercontent.com/u/96532071/BMW e61/MOV_1448.mp4

DSC_1449.JPG

Dessverre så drukner lyden veldig på videoen, men den er fortsatt der. Har laget en ny video fra innsiden og lagt ved bilde av service-melding.

Jeg har ingen verktøy for å lese av verdiene. Er som sagt i en flytteprossess, så alt er i pappesker, inkludert den pcen og odbc-kabelen jeg vanligvis bruker.

Som en av videoene jeg har laget viser, så er det lekkasje fra dyse på sylinder nummer fire. Prøvde å trekke til litt, men det ble ikke noen forandring, hverken i lyd eller lekkasje faktisk. Så det er vel grunn til å tro at kobberskive og de andre pakningene er dårlig på ihvertfall denne.

Jeg har M57TU2-motoren, så koblingen til dysene er mye vanskeligere å få tak på, men jeg klarte å ta av på alle utenom nummer seks. den er umulig å få tak i uten å ta av alle deksler. dessverre ingen forandring i lyd, men det var merkbar forandring i motorgange . Det nye nå er at motorlyset i dashbordet er kommet på og jeg får en service warning om "increased emission". Når jeg starter opp og den går på tomgang så lukter det faktisk veldig uforbrent diesel. Dette kan jo kanskje tyde på dårlig kompresjon? Men da må det isåfall være på sylinder nummer seks, for det er jo tydelig at alle sylinderne tenner.

Endret av 02dag
tok vekk luft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjøretur i dag for å frakte bilen til et sted den kunne stå, mens garasjen blir ferdig. Increased emission kom med en gang. Når bilen var kald så hadde den selvfølgelig veldig dårlig ytelse, og det røyk ganske kraftig av den. Men når den ble varm så forsvant dette. Det høres ut som bunndelen er ok, mens lyden kommer fra toppen av motoren.

Dette er et mysterium som jeg antar kan kanskje løses ved å foreta en diagnose først, og hvis det skulle vise seg at man kan finne ut hvilken sylinder eller sylindre det gjelder, så kan man jo bytte kobberskive og pakninger på dysene til disse. Diagnose kan kanskje gi en indikasjon på om det er andre ting.

Hva trenger man av verktøy for å få til dette? Tenker speielt på hvordan man får opp den kobberskiva. Der må det vel spesialverktøy til? Slik som denne?

http://www.ebay.com/itm/Injector-Puller-Remover-Common-Rail-BMW-M47TU-M57-M57TU-Car-Engine-Tool-Set-/281910057357?hash=item41a326198d:g:knoAAOSwuYVWmNes

Hvis dette ikke går, så må toppen opp, ser ingen annen mulighet.

Endret av 02dag
mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at dysa kommer uten krangling og at kobberskiva henger på dysa., nå har jeg aldri bytta på din motor men har hatt de oppe flere ganger på min egen M57 og de har kommet hver gang uten annet verktøy enn et stort flatt skrujern som jeg brekker mot en treklosse. Kobberskiva henger på dysa.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt tid har gått nå og jeg har tenkt mye på dette. Har vel kommet frem til at det må være noe mer alvorlig enn dyser. Fant denne videoen på youtube som har samme lyd som min.

Han linker til en side på tysk og i den tråden har han lagt ut hva problemet var. Der har han også lagt ut en video og jeg linker til den samme videoen her, og dette tror jeg kan være årsaken.

http://www.motor-talk.de/videos/p1020069-mov-v12862.html

Det stemmer overens med at det var en svak tikking i starten og plutselig en dag var det mer banking og deretter ordentlig hamring. Når det var banking så kom og gikk lyden litt. Tipper at en av sylinderne har denne feilen. Når bilen er kald så lukter det veldig diesel fra eksos, noe som tyder på mangel på kompresjon og dermed ufullstendig forbrenning, og når den er varm så tetter den mer tenker jeg og kanskje nok til å få tenning på sylinderen. Lyden er fortsatt der selvfølgelig, men bilen "går" bare man holder den på lave turtall. Kan selvfølgelig ikke brukes.

Har igjen å bekrefte teorien og vurderer å skru av bunnpanne for å komme til nedenfra for å sjekke. dumt for jeg har akkurat fylt på ny olje....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Takk til alle som bidro i denne tråden. Det var et par-tre stykker som gjettet hva det var, nemlig rådebank. 

Hadde det vært mulig å laste opp en video på denne siden her hadde jeg gjort det. Angående feilsøking så kunne man ved å vri litt på veiva på et tidlig tidspunkt eliminert både dyser og ventilløftere. Et tydelig klunk høres nemlig når man gjør dette. 

Motor er nå byttet, Har denne noen verdi eller er den å regne som en svær papirvekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...