Gå til innhold

E39/1999: Problemer med lyktene: hvor er Gremlinsene?


Teutonius
 Share

Anbefalte innlegg

BMW E39, november 1999, sedan, 520iA, pre-facelift, Xenon.

Hei,

I dag oppdaget jeg plutselig at noen av lysene på bilen ikke fungerer som de skal. Inne i bilen og på dashboardet virker alt ok, men det er på utsiden at man ser det.

For eksempel, når jeg slår på nødblink eller bruker blinklysarmen, så er det noen oransje lamper som ikke blinker, uansett hva jeg gjør. Ryggelysene har også sluttet å fungere mm. Se for kompett oversikt lenger ned i meldingen her.

Jeg sjekket pærene men de er ok. Hvis jeg bytter en som ikke lyser med en som lyser, så ser man at pæra er ok men at det ikke er strøm. Jeg målte spenningen på det ene langlyset som holder seg mørkt, og der er det bare 4,7 volt. Spenningen på de lampene som sitter bak, som burde gi lys, er 0 volt. 

Jeg har tatt ut LCM'en. Den er av type GM III (LOW) BMW 61.35-6 901 226; 608 377 10; HW 2.0; SW 2.2; 601-0729-013 UTA; Rev. C. Denne er annerledes enn den man ser i denne reparasjonsveiledningen (http://www.bitstride.com/motorwerk/IC/BTS426L1/REPAIR OF LCM ON A E39.pdf) ved at den sitter i en hvit boks, har mindre kjøleelementer, og bare to kjølte transistorer. Det er ingen tegn på fukt eller korrosjon i boksen eller på kretskortet

Hva kan være årsaken for dette, med tanke på at problemet gjeler lamper som sitter omtrent hvor som helst på bilen? Dette bør vel utelukke kabelbrudd, kan jeg tenke meg. Bilen virker elles helt fint, og viser ingen annen mistenkelig oppførsel.

----------------------------

Oversikt over alt som ikke fungerer som det skal, etter å ha prøvd alle lysbryterne:

Uten nøkkel i tenning:

- BREMS: ingen av bremselysene fungerer, hverken bak bakruta eller de vanlige

Nøkkel i stilling 1:

- BREMS: bremselys bak vinduet, og venstre bremselys fungerer, men ikke høyre

Nøkkel i stilling 2:

- NÆRLYS: Xenon, fungerer som det skal

- KJØRELYS: bare høyre fungerer

- FJERNLYS: (både konstant og 'blinking') bare høyre fungerer

- BAKLYS: bare de to ytterste baklysene fungerer, ikke de to innerste

Nøkkel i stilling 3:

- REVERS: ingen av reverslysene lyser

- TÅKELYS: bak så lyser bare høyre; foran så lyser også bare høyre

Endret av Teutonius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Etter en del googling fant jeg ut av at det ikke var LCM'en jeg hadde fått tak i, men den såkalte General Module. Jeg satt den tilbake, og fant LCM'en ikke langt unna. Og ja da, den var fuktig. Etter at jeg åpnet den opp fant jeg også rustforming og 2 små SMD-komponenter som hadde brent ut. Da blir det lodding og sjekke om det fungerer igjen. Beklager ulv-ulv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kom det her en update, spesielt til dem som har hatt lignende problemer.

Etter det jeg kunne se var det litt fuktskade her og der på kretskortet, som jeg fikk børstet vekk med en tannbørste og litt propanol. En liten kondensator og en liten motstand (begge SMD loddet rett på kortet) så litt gærne ut. Kondensatoren virket bare litt korrodert mens motstanden var brent. Det sto '470' på den, som betyt 47 ohm. Så jeg fant to tykke gammeldagse motstander på 81 ohm, tvinnet dem parallelt (så at de blir 40 ohm), og loddet dem på plassen til SMD-motstanden, så godt det lot deg gjøre.

Og javel, lampene fungerer igjen! Dette var tidenes billigste LCM-fiks :)

IMG_9019.JPG

Endret av Teutonius
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...