Gå til innhold

E46 318i motorbytte. Et par spørsmål.


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har kjøpt en 1999 318i hos en dame som har hatt bilen i 12 år. Fikk den til en høvelig pen pris da toppakningen på bilen har takket for seg. Det er da en M43tuB19 motor i den.

Spørsmålet mitt er om jeg like greit kan skifte til enten en N42B18/N42B20 eller en N46B18/N46B20 motor i denne. Er helt klar over at N42 motorene har sett sin del med problemer og at en N46 er bedre :
- Kan jeg kjøre på M43 ledningsnett? Bortsett fra ECU såklart.
- Kan det bli problemer å få dette gjennom EU-kontroll? B20 motorene har jo over 140 HK.

Så vurderer jeg å rett å slett bygge om til M52tu eller M54 da disse motorene er mye bedre. Men kan jo dukke opp utfordringer her:
- Hvordan er det å få godkjent E46 originalt med rekke 4 over til rekke 6? Har det blitt gjort mange ganger?
- Ledningsnett må skiftes ut regner jeg med.

Tenker at en M54B20 holder. Disse motorene er billigere og finnes flere av. Er ikke ute etter hestekrefter, men rett å slett en E46 i god stand.

21247654_10154961779583100_152668066_o.jpg

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stoltbmwelsker skrev:

Mener holtsdalen her på forumet byttet fra m43 til n4 motor uten store problemer en gang. Kan jo sende han en pm? 

Det kan jeg, takk for svar.

1 time siden, DanielStance skrev:

Ville prøvd å bygge om til M52 eller M54, jeg..

De fleste N4x motorene vil bare skape problemer, og er generelt slappe.

Problemet er å få det godkjent. Denne bilen blir jeg å reparere også selge, så må velge det som er mest økonomisk for meg, samt enklest mulig.

Men er såklart åpen for M54 så fremst det blir godkjent i vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du bytte drivaksel, girkasse, understell osv. Plombere understell på donorbil, dokumentere alt til vegvesenet og til slutt få alt godkjent. Er vel mer å tape enn å tjene på dette hvis du kun skal selge den. Bytter du til m43 eller n4x motor så slipper du alt dette. Eneste er jo arbeidet med ledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stoltbmwelsker skrev:

Da må du bytte drivaksel, girkasse, understell osv. Plombere understell på donorbil, dokumentere alt til vegvesenet og til slutt få alt godkjent. Er vel mer å tape enn å tjene på dette hvis du kun skal selge den. Bytter du til m43 eller n4x motor så slipper du alt dette. Eneste er jo arbeidet med ledninger. 

Ja, å skifte mellomakslinger, drivakslinger, bremser, etc er jeg klar over. Hadde kjøpt en komplett donorbil hvis jeg skulle gjort dette, men har slått det fra meg. Hadde bilen vært en coupe så hadde jeg muligens gjort det, men som du sier så er jeg ute å bygge bilen opp og selge den.

Så jeg har bestemt meg for å finne en M43 motor å sette i den. Evt bytte toppakning på den jeg har, men frykter den motoren har sett sine beste dager da ho dama har kjørt med dette over en lengre periode og det er blitt verre og verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...