Gå til innhold

Problemer med ABS og OBD2


and7s
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Kjøpt meg E39 520i med M54B22 motor. Har kjørt nå en måneds tid med bilen, og det har etterhvert dukket opp litt problemer med ABS og ACS. Begynte rolig med at lampene til abs og acs dukket opp i ny og ne, og jeg tenkte da dette var dårlig sensor en plass. 

Fikk nettopp tatt en diagnose på bilen hos et bosch verksted. Der klarte vi altså ikke å få kontakt med hverken ABS eller ACS. Fikk lest feilkoder på motorstyring, der jeg hadde feil på en lambdasonde. Men fikk ikke lest noe annet, ikke abs og heller ikke "instrumentstyring"(elns). Vi kom fram til at det må være en sikring eller rele eller noe i den dur. 

Fant ikke noe gåen sikring noe plass, men jeg lurer da på hvor abs rele'a sitter, og om det er en abs modul før selve abs styreenheten? 

 

Takker for svar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en DSC modul (inkluderer ABS systemet), den er på passasjeside i motorrommet. Dvs antisladd systemet som kom på facelift som du har, modulen er skrudd utapå hydraulikkmodulen. ABS rele ligger i motorrommet under et plastdeksel, mener den er rosa av farge men du bør google det for å være sikker på plasseringen. Dessverre ruster skruene til plastlokket noenganger fast så du må noenganger borre de ut. DSC enheten har en tendens til å kødde seg til med årene på E39 dessverre men i en del tilfeller kan de repareres. Det jeg ville gjort er å sjekke rele først. Så kobler du av minuspol på batteriet og kobler av connector til modul og ser etter grønn eller hvitt pulver /korrosjon på pins. Spray godt med kontaktspray og kobl alt sammen igjen. Om det gule lyset dukker opp igjen og rele er ok er det sannsynligvis modulen som er dau. (Jeg regner med at Bosch verkstedet har utstyr som kan snakke med alle bus systemene til E39, for sikkerhetsskyld sjekk hos BMW eller ta diagnose med noen som har Rheingold eller INPA i ditt nærområde, sjekk diagnosetråden). Som siste tips, elektronikk hater dårlige batterier så sørg for at batteriet er godt lada opp og har en hvilespenning på minst 12.6VDC. Lykke til, satser på det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...