Gå til innhold

ULRIXEN
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å oppgradere til BMW performance bremser på min 120D 2007 E81, jeg har kikket på sett som er anbefalt til denne modellen 34 11 0 444 771 og da følger det med bremser både foran og bak, men etter det jeg har sett, er det kun kjipe ulakkerte kalippere bak og samme size som originalbremser, mens foran er det store gule kalippere og større bremseskiver.

Jeg har undersøkt litt i tyske forum og funnet ut at jeg kan bestille dette settet: 34 11 0 444 769 som skal være tilapasset 123d og 130i. og flere andre E91/E93 osv..

Dette settet har store bremser både foran og bak, men da må jeg byttet drivaksler, spindel, og håndbremsetrommel til 130i versjon, og det er vel greit.

Drivaksler kan man kjøpe nye fra BMW for ca 7.000,- stykket, brukte for 2-3.000,- eller uorginale fra Löbro, Spidan eller GSP fra alt fra ca 600,- til ca 2.500,- pr stykk. Disse har to år garanti.

Jeg må også kjøpe spindel og den finnes nye fra BMW for ca 7.000,- pr stk, eller brukte fra feks Ebay for ca 1.500,- 

Det er vel bedre å kjøpe nye uorginale med to års garanti enn å kjøpe brukte for blodpris ? 

og spindel er vel greit å kjøpe brukt ?

Jeg tenker at nye drivaksler følger det med med pakninger o.l mens på brukte må man kanskje kjøpe dette nytt.

Her trenger jeg noen synspunkter ? 

Når jeg bytter bremser, skal jeg også monterer justerbart senkesett og da lurer jeg på om det er noen anbefalinger.

H&R anbefaler det billigste til ca 11.000,- til denne bilen, 

andre forslag er Eibach eller KW ?

til slutt er det felger og dekk; jeg tror jeg går for 19" men får man på 8,5 og 9,5 på denne bilen uten at det ser råente ut?

hvilket innpress bør man ha?

tenkte på 235/35x19 og 255/30x19 eller 265/30x19 ?

BBS CH-R "motorsport" med 8 og 9 x19 ser ut til å passe perfekt, emn kan man få plass til bredere felg ?

til slutt; har dere noe BMW verksted å anbefale som kan hjelpe meg å bytte bremser/drivaksler o.l?

på strekningen Drammen- Oslo- Halden ?

Lars

 

 

 

 

34110444771-600x600.jpg

122478_x800 (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så stor forskjell på størrelsen på kalipere bak egentlig? Min tanke er at det høres ut som en god løsning å få lakket kalippere bak i matchende farge om du finner det. Det "minste" settet vil jeg anta har bremsekraft i massevis for bilen din og da beholder du også de originale delene i drivverket ditt og slipper å tukle med uoriginal vare og gjøre en så omfattende jobb for det jeg får inntrykk av primært er en visuell oppgradering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kun for en visuell oppgradering, blir større perforerte skiver og calippere blir større bak ( se forskjellen på bildene) , de orginale og de som følger med på performance er omtrent like i størrelse og utseende . Hverken perforerte eller slipset. Men jeg kom billig til denne bilen og da kan jeg pimpe den litt innenfor rammene av et OK budsjett.

Endret av ULRIX1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSK! At jo større del av bremseskiva som kan brukes med en bremsekloss vil du ha bedre bremser og kortere bremselengde. 

Jeg har disse bremsene kun foran på E90 og foran å bak på e91 og de gjør mye mer enn det man tror. Så de er ikke kun visuelt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ahj skrev:

HUSK! At jo større del av bremseskiva som kan brukes med en bremsekloss vil du ha bedre bremser og kortere bremselengde. 

Jeg har disse bremsene kun foran på E90 og foran å bak på e91 og de gjør mye mer enn det man tror. Så de er ikke kun visuelt bedre. 

Det jeg mente var at jeg fikk inntrykk av at det visuelle var viktig ifbm. oppgraderingen og derfor ville nevne at man kunne få mye av det samme ved å pynte på performancesettet da også det vil være en betydelig forbedring av opprinnelige bremser. At man da samtidig slapp å bytte ut fungerende originaldeler med uoriginale nevnte jeg som positiv bieffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, larserso skrev:

Det jeg mente var at jeg fikk inntrykk av at det visuelle var viktig ifbm. oppgraderingen og derfor ville nevne at man kunne få mye av det samme ved å pynte på performancesettet da også det vil være en betydelig forbedring av opprinnelige bremser. At man da samtidig slapp å bytte ut fungerende originaldeler med uoriginale nevnte jeg som positiv bieffekt.

Ja det er sant. Men vis trådstarter velger å bruke orginaldeler fra 130i/123d så vil det fungere bedre. Men uorginale som drivaksler og slikt er jo kanskje ikke det beste å gå for. Man kan fint få til å bytte alt bak for 5k hvis man finner deler som er brukt i god stand og kan da selge det man tar av for omtrent den samme summen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med et BMW verksted idag og de mente det ikke var noen grunn til å ikke kjøpe nye drivaksler fra feks Spidan, fremfor å kjøpe brukte drivaksler fra feks Ebay. Fordelen med Spidan er at de faktisk er underlevrandør til bl.a. BMW, ergo er det original kvalitet på dette. Det produserers i Sverige og det er to års garanti, husk bilen er omtrent 10 år gammel og brukte deler til 3.500,- pr stk kontra nye drivaksler fra Spidan til ca 1.200,- pr stk er vel ikke valget vanskelig.

Mht. spindel er  det nok greit å kjøpe brukt fra feks Ebay, da det kun er nye originale som er alternativet. og her koster en spindel 1.200 - 1.500,- pr stk kontra nye som koster 7- 8.000,- pr stk. 

men det er vansklig å finne en brukt bakvogn til 130i , og bruker man en 3 serie må man plukke litt "her og der"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ULRIX1 skrev:

Snakket med et BMW verksted idag og de mente det ikke var noen grunn til å ikke kjøpe nye drivaksler fra feks Spidan, fremfor å kjøpe brukte drivaksler fra feks Ebay. Fordelen med Spidan er at de faktisk er underlevrandør til bl.a. BMW, ergo er det original kvalitet på dette. Det produserers i Sverige og det er to års garanti, husk bilen er omtrent 10 år gammel og brukte deler til 3.500,- pr stk kontra nye drivaksler fra Spidan til ca 1.200,- pr stk er vel ikke valget vanskelig.

Mht. spindel er  det nok greit å kjøpe brukt fra feks Ebay, da det kun er nye originale som er alternativet. og her koster en spindel 1.200 - 1.500,- pr stk kontra nye som koster 7- 8.000,- pr stk. 

men det er vansklig å finne en brukt bakvogn til 130i , og bruker man en 3 serie må man plukke litt "her og der"

Har du sjekket hos koed.no? De har som regel en del brukte deler som er fint brukanes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...