Gå til innhold

Kjøpe 1-serie?


Andyvs
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ca 50K å bruke på bil. Er det mulig å få en "OK" BMW 1-serie for dette?

Kan svært lite om bil, har noen noe tips til hva jeg bør se etter?

Noe jeg bør holde meg vekk fra?

F.eks 120d med over 200 000 km kjørt, er dette ett risikokjøp?

Andre modeller som vill være tryggere kjøp?

Takker for alle tips.

-Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en med M47 framfor N47, så slipper du den store risikoen med regkjedet. M47 ble brukt til 2007 før N47 tok over. Angående kilometerstand så har vedlikehold alt å si. Jeg selv eide en 2007 118D som hadde rullet nesten 280kkm, den var utrolig fin i motor men den hadde også blitt tatt godt vare på. Du kan sikkert også finne en som har gått 80k men er søppel i motor. Vedlikehold er alfa og omega.

Ellers er det vanlig med elektronikk-tull på disse bilene. De to største tingene å sjekke er strømkabelens kobling under batterikassen bak, denne ruster typisk såpass at den ryker. Ellers er jordingskabel til motor kjent for å bli dårlig og kødde til elektronikken. Begge delene måtte jeg fikse på min E87. Ellers måtte jeg også bytte svinghjulet på min, det var visstnok også typisk på disse. Så greit å kjenne etter på svinghjul, clutch og utløserlager, da dette også er dyrt å fikse.

Ellers er disse 1-seriene utrolig flotte biler. Utrolig gode å kjøre, morsomme på svingete veier, komfortable, økonomiske på drivstoff, samt at de gir en moderne og fin følelse. Savner min veldig mye, bare synd du ikke får dem med seksermotor. 

Du finner nok et godt eksemplar for 50k, så lenge du finner en med M47 som er godt ivaretatt og i god stand, samt sjekker etter andre kjente feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firesylindra 116 og 118 bensinmotorer  er rett og slett kjedelige motorer i disse. Solgte min 2008-modell 118d 3-dørs, m-sport for 60 000 i fjor høst. Den hadde ruslet 180 000 km (82 000 km i mitt eie). "Påkost" i mitt eie var foruten å følge opp servicer, å skifte dempere, fjører og litt foringer i understellet (det er en foring bak som ofte begynner å låte fælt i kaldt vær, uproblematisk å skifte selv) Ja, og så måtte jeg skifte jordkabelen under motoren, slik @Gabz påpeker. Den lot meg faktisk stå strømløs på midt på E6. Ikke så moro. Clutch og svinghjul hadde jeg nok skiftet ut i løpet av de neste par titusen kilometer, dersom jeg skulle beholdt bilen. Ellers var bilen med på to turer til Italia. Den trives godt enten man kjører motorvei eller alpepass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...